Πολύς λόγος και περισσότερο μελάνι έχει χυθεί το τελευταίο διάστημα για την απένταξη του έργου κατασκευής του πάρκινγκ των 4ων Μαρτύρων.
Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι ο χώρος «φιλέτο» στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου προέκυψε μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών της μικρασιατικής καταστροφής και την αποχώρηση των μουσουλμάνων από το Ρέθυμνο, αφού στην περιοχή υπήρχαν τα «μεζάρια», το τούρκικο νεκροταφείο. Ένα μέρος του έγινε ο δημοτικός Κήπος, στο άλλο ανεγέρθηκε το Γυμνάσιο θηλέων (σημερινό 3ο Λύκειο) και το ενδιάμεσο τμήμα έμεινε κενό και ο Δήμος του χρησιμοποίησε για διάφορες χρήσεις.
Το έτος 2000, επί δημαρχίας Δημήτρη Αρχοντάκη, έγινε μια πρώτη προσπάθεια αξιοποίησης του χώρου. Η αρχιτεκτονική μελέτη ανατέθηκε στον γνωστό αρχιτέκτονα και πολεοδόμο Βαγγέλη, ο οποίος σχεδίασε έναν πολυχώρο, με συνεδριακό κέντρο 1.200 θέσεων, υπόγειο πάρκινγκ 600 θέσεων, δημοτική βιβλιοθήκη, εμπορικό κέντρο και άλλες χρήσεις. Η μελέτη αυτή δεν βρήκε χρηματοδότηση κι έτσι παρέμεινε στα σχέδια, με τη μακέτα της να βρίσκεται μέχρι και σήμερα στα γραφεία της Τεχνικής Υπηρεσίας.
Το έτος 2009, στην πρώτη θητεία του νυν δημάρχου Γιώργη Μαρινάκη, έγινε και δεύτερη προσπάθεια αξιοποίησης του χώρου. Κι εδώ η μελέτη, που ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρεία και παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, προέβλεπε διώροφο υπόγειο πάρκινγ και στην επιφάνεια κτίσματα συνολικής επιφάνειας 2.500 τ.μ. Η οικονομοτεχνική μελέτη σκοπιμότητας προέβλεπε να δοθεί η κατασκευή σε ιδιωτική εταιρεία, η οποία θα εκμεταλλευόταν τόσο το υπόγειο πάρκινγκ, όσο και τα υπέργεια κτίσματα που θα δίνονταν για εμπορική χρήση, δημιουργώντας στον χώρο ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Υπήρξαν θυελλώδεις συνεδριάσεις στο τότε δημοτικό συμβούλιο, με την πρόταση να περνάει οριακά, με ψήφους 13-12. Η μοναδική εταιρεία του επέδειξε κάποιο ενδιαφέρον ήταν ο ΑΚΤΩΡ, που πίεζε για περισσότερα τετραγωνικά στην ανωδομή, ώστε να έχει περισσότερα οφέλη.
Τελικά και ο ΑΚΤΩΡ απέσυρε το ενδιαφέρον του και ο Δήμος έστεψε το ενδιαφέρον του στη χρηματοδότηση του έργου μέσω του προγράμματος JESSICA, που ούτε κι αυτό όμως τελεσφόρησε.
Κι έτσι φτάσαμε στην τελευταία μελέτη που προέβλεπε διώροφο υπόγειο πάρκινγκ 400 θέσεων περίπου και ανάπλαση του υπέργειου χώρου με τη δημιουργία χώρων αναψυχής και πρασίνου. Η μελέτη αυτή έδειχνε να έχει προοπτικές υλοποίησης, αφού, σύμφωνα με τα λεχθέντα, οι πηγές χρηματοδότησης θα ήταν το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και πόροι του Δήμου.
Δεν θα σχολιάσω ούτε θα πάρω θέση αν η αιτία απένταξης του έργου ήταν ευθύνη του Δήμου ή της κυβέρνησης. Διαβάσαμε και συνεχίζουμε να διαβάζουμε την άποψη τόσο του Δήμου, μέσω του Δημάρχου κ. Γιώργη Μαρινάκη, όσο και τη θέση της Κυβέρνησης μέσω του Γ.Γ. κ. Ζερβού. Ο καθένας μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Άλλωστε το ζήτημα αυτό θα αποτελέσει θέμα στο ειδικό Δημοτικό Συμβούλιο λογοδοσίας, που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου, που το έχει φέρει η παράταξη ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ και στο οποίο, δυστυχώς, θα απουσιάζω εκτός Ρεθύμνου, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων.
Ο δικός μου, βέβαια, προβληματισμός, που τον έχω εκφράσει και άλλες φορές, είναι αν πράγματι χρειάζεται ένα τόσο μεγάλο πάρκινγκ στη κέντρο της πόλης. Τόσο ο χρόνος κατασκευής του, που θα αδρανοποιήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα τη δυνατότητα στάθμευσης, όσο και η υπερσυσσώρευση αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, αναζητώντας μια θέση στάθμευσης, σε περίπτωση που το έργο προχωρήσει, δεν είμαι σίγουρος αν θα λύσει το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, ή θα το επιδεινώσει.
Ίδωμεν!!!
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η φωτο προέρχεται από τη μελέτη Ανδρεαδάκη του 2000
Νίκος Δερεδάκης
Δημοτικός Σύμβουλος