Σταθερό πρόβλημα τα τελευταία χρόνια στη χώρα και φυσικά στην πόλη μας είναι τα τροχαία ατυχήματα. Τα στατιστικά στοιχεία στη χώρα μας είναι τραγικά. Δεν φτάνει που ήμαστε από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη σε υπογεννητικότητα, αλλά κάθε χρόνο στη χώρα μας χάνεται ο πληθυσμός ενός χωριού από τα τροχαία! 654 νεκροί το 2022 και 635 το 2023!!! Η χώρα μας έχει 33% μεγαλύτερο ποσοστό σε θανατηφόρα τροχαία, σε σχέση με το μέσο ορό της ευρωπαϊκής ένωσης! Έχει την 4η θέση στην ΕΕ μετά από Ρουμανία, Βουλγαρία και Κροατία, με 61 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους λόγω τροχαίων ατυχημάτων. Στην πλειονότητά τους τα θύματα είναι ηλικίας 25 έως 49 ετών, ενώ ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι 1 στα 5 θανατηφόρα τροχαία αφορά περιστατικό με πεζό στην ΕΕ σε διαβάσεις και εκτός διάβασης. Κάθε 14 ώρες η χώρα μας θρηνεί ένα άτομο από τροχαίο ατύχημα! Είναι σημαντικό ότι τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν μέσα στις πόλεις, σε αντίθεση με τα στατιστικά της ΕΕ όπου τα περισσότερα γίνονται σε εθνικές οδούς.
«Υπάρχουν πάρα πολλές δικαστικές αποφάσεις και στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες όπου υπάρχει συγκλίνουσα υπαιτιότητα, δηλαδή ευθύνονται και οι δύο, με το ποσοστό υπαιτιότητας του καθενός», τονίζει ο Αντώνης Μορφονιός, εξειδικευμένος σύμβουλος τροχαίων ατυχημάτων και δρ. οικονομολόγος στο ΕΚΠΑ.
Ο κ. Μορφονιός πρόσθεσε παράλληλα ότι: «Στην Ελλάδα το στατιστικό που αφορά το θανατηφόρο τροχαίο με πεζό είναι 1 στα 7, ενώ στην ΕΕ είναι 1 στα 5, με το μεγαλύτερο ποσοστό να είναι άνω των 65 ετών». Γεγονός που δείχνει πως «Πρέπει να βελτιώσουμε την οδική μας συμπεριφορά. Να βελτιώσουμε την παιδεία μας».
Δεκάδες φορές έχει τεθεί σε συζήτηση το θέμα του ΒΟΑΚ και των τροχαίων ατυχημάτων. Λένε πως το νερό μπήκε επιτέλους στο αυλάκι και η νέα χάραξη – ανακατασκευή του ΒΟΑΚ θα πάρει πλέον σύντομα σάρκα και οστά. Ευχή όλων υποθέτω είναι και η Κρήτη επιτέλους να είναι μια περιοχή της χώρας που θα απολαμβάνουν οι οδηγοί την οδήγηση σε ένα δρόμο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με όσο το δυνατόν πλέον λιγότερα ατυχήματα.
Θα φτάνει άραγε η ανακατασκευή του ΒΟΑΚ, για να μειωθούν τα ατυχήματα, ή θα πρέπει επιτέλους να αποκτήσουμε και οι οδηγοί την ανάλογη οδική συμπεριφορά, για να αποφύγουμε τα χειρότερα; Υπάρχουν πολλά που πρέπει να διορθωθούν. Εκτός των αυτοκινήτων που έχουν κατακλύσει κάθε χώρο στην πόλη, με τα γνωστά και άλυτα προς το παρόν θέματα του παρκινγκ, υπάρχουν και τα μηχανάκια, τα οποία οδηγούν παιδιά. Τα τελευταία χρόνια προστέθηκε στα παραπάνω η νέα μόδα, τα ηλεκτρονικά πατίνια. Τα πατίνια οδηγούνται ακόμη και από παιδιά του δημοτικού, μέσα στην κίνηση της πόλης, με ανάλογη αγωνία όλων να μη γίνει κάποιο ατύχημα.
Η σωστή παιδεία ξέρουμε ότι είναι η βασική αρχή για τη φυσιολογική και εύρυθμη λειτουργία μιας κοινωνίας. Μιλάμε συνέχεια για παιδεία, αλλά το θέμα είναι τι κάνουμε τελικά γι’ αυτήν; Οι οδηγοί πλέον είναι μαθητές γυμνασίου, ακόμη και δημοτικού, με την εμφάνιση του νέου φρούτου οδήγησης, των πατινιών. Τα πρόστιμα της τροχαίας, ο κώδικας κυκλοφορίας και οι εκάστοτε παραινέσεις δεν αρκούν για να μειωθούν τα ατυχήματα. Από τη μια στιγμή στην άλλη δεν μπορούμε να αλλάξουμε νοοτροπίες δεκαετιών. Μπορούμε όμως να κτίσουμε το αύριο από σήμερα, σιγά – σιγά και προσεγμένα. Θα πρέπει να ανατραφούν τα νέα παιδιά με συγκεκριμένη νοοτροπία που θα γίνει βίωμα ζωής, ώστε να υπάρξει θετικό αποτέλεσμα. Αν οι νέοι δεν μάθουν από μικροί τη σωστή οδική συμπεριφορά, πως θα είναι σωστοί στην οδήγηση τους αργότερα; Ο σοφός λαός μας λέει ανάμεσα στα άλλα, ότι των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν! Επειδή τα προβλήματα με τη συμπεριφορά των οδηγών στην πόλη μας έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, μήπως θα ‘πρεπε οι υπεύθυνοι να επενδύσουν στη νεολαία και να σκεφτούν επιτέλους την κατασκευή πάρκου οδικής συμπεριφοράς – κυκλοφοριακής αγωγής;
Δεν γνωρίζω, αλλά υποθέτω πως ένα τέτοιο πάρκο μπορεί να επιδοτηθεί από κονδύλια της ΕΕ ώστε να μην επιβαρυνθεί ο δήμος. Ένα τέτοιο πάρκο, πέρα από την επιτακτική ανάγκη κατασκευής του πλέον, θα είχε εξαιρετική προσφορά στους νέους διαχρονικά και θα ήταν μάλλον βιώσιμο για τον δήμο. Ένα μικρό αντίτιμο από τους μαθητές κατά την επίσκεψη τους θα ήταν εφικτό, ενώ ένα κυλικείο στον χώρο θα πρόσφερε έξτρα έσοδα στον δήμο. Θα μπορούσε να γίνει έξω από την πόλη, όπου τα σχολεία θα μπορούσαν να συνδύαζαν τις εκδρομές τους, καλλιεργώντας τη γνώση και τη σωστή νοοτροπία οδήγησης στους μικρούς μαθητές του δημοτικού, αλλά και των πρώτων τάξεων του γυμνασίου. Και όπως λέμε εδώ στην Κρήτη «α-που κοπελομάθει, δεν γεροντοξεχνά!» Ποτέ δεν έχασε κανένας επενδύοντας σοβαρά στο μέλλον και ειδικότερα στη νέα γενιά. Ας τολμήσουμε να επενδύσουμε κι εμείς στη νέα γενιά της πόλης και του νομού μας στη συγκεκριμένη περίπτωση, και είμαι σίγουρος ότι δεν θα χάσουμε!
Πηγή στοιχείων από το διαδίκτυο.