Ολοκληρώθηκαν χθες οι πανελλαδικές εξετάσεις για τα βασικά μαθήματα ενώ σήμερα Σάββατο ξεκινούν οι εξετάσεις για τα ειδικά μαθήματα, οι οποίες θα ολοκληρωθούν στις 29 Ιουνίου. Στο τέλος του μήνα αναμένεται να ανακοινωθούν οι βαθμολογίες για να ακολουθήσει η δύσκολη και καθοριστικής για το σύνολο των υποψηφίων διαδικασία της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν τις σχολές προτίμησής τους λαμβάνοντας υπόψη τα «θέλω» τους, τις κλίσεις τους, τις επιθυμίες τους και τη βαθμολογία τους. Οι μαθητές καλούνται επίσης να λάβουν υπόψη την ελάχιστη βάση εισαγωγής κάθε σχολής – τμήματος και τους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων.
Σε μια προσπάθεια να συνδράμει τους μαθητές και να τους καθοδηγήσει στη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου το απόγευμα της Πέμπτης η Ένωση Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου διοργάνωσε ενημερωτική εκδήλωση με ομιλητή τον Δρ Χρήστος Ταουσάνης, συγγραφέας, σύμβουλος Σταδιοδρομίας.
Στη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Ταουσάνης μίλησε στους μαθητές για τις έξυπνες επιλογές σπουδών σε όλα τα βαθμολογικά στρώματα, αναδυόμενες ευκαιρίες σπουδών και απασχόλησης στην Ελλάδα, τις καινοτόμες εξειδικεύσεις και τα άγνωστα επαγγέλματα, τις διαδικαστικές λεπτομέρειες του συστήματος και της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού.
Όπως ανέφερε ο κ. Ταουσάνης τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί η ανάγκη για επαγγελματικό προσανατολισμό, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Είναι κάτι ευχάριστο, καθώς αντιλαμβάνονται πλέον οι γονείς και οι μαθητές πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουν τις σωστές πληροφορίες για τον σχεδιασμό της σταδιοδρομίας. Υπό αυτό το πρίσμα, για άλλη μια χρονιά μαζί με τον σύλλογο Φροντιστών Ρεθύμνου, κάνουμε αυτήν τη δράση που έχει έναν πολύ βασικό σκοπό. Αυτός ο σκοπός είναι να αναδείξει έξυπνες πληροφορίες για τα παιδιά, να δείξει τις τάσεις που έρχονται στην αυριανή αγορά εργασίας και να καταδείξουμε τις παγίδες και τα λάθη που παραδοσιακά κάνουν γονείς και μαθητές όταν σχεδιάζουν τα επόμενά τους βήματα. Ας μην ξεχνάμε ότι είμαστε σε μια περίοδο που έχει να κάνει με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού και είναι ένα πρώτο, πολύ βασικό, βήμα για τα παιδιά που σχεδιάζουν τη σταδιοδρομία τους. Από εκεί και έπειτα εμένα μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση ότι ακόμα και σήμερα πάρα πολλοί μαθητές και γονείς έχουν πολύ μεγάλα κενά στην πληροφόρησή τους. Οπότε, με αυτές τις δράσεις και σε συνεργασία με τα φροντιστήρια που έχουν λάβει έναν πολύ δυναμικό ρόλο στο να βοηθήσουν τα παιδιά, προσπαθούμε να τους ενημερώσουμε».
Ο ίδιος διευκρίνισε ωστόσο ότι καλό θα ήταν τα παιδιά ήδη από την πρώτη λυκείου να αρχίσουν να σκέφτονται για τις σπουδές τους και να ενημερώνονται σχετικά, τονίζοντας ότι: «Πάντοτε λέμε στους μαθητές που βοηθάμε σαν επιστημονική ομάδα και στους φοιτητές που εκπαιδεύουμε το εξής: Η κατάλληλη περίοδος για ενημέρωση είναι η πρώτη λυκείου, είναι η μετάβαση από την τρίτη γυμνασίου στην πρώτη λυκείου. Έτσι έχουμε τρία χρόνια μπροστά να ανακαλύψουμε στοιχεία, έχουμε άπλετο χρόνο να επιλέξουμε το πεδίο μας. Γι’ αυτό είναι βασικό να ξεκινήσει ένας μαθητής τη συμβουλευτική από την πρώτη λυκείου, να ανακαλύψει τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του. Έπειτα αυτά να τα συνδυάσει με το εκπαιδευτικό μας σύστημα, εάν θα πάει στις ανθρωπιστικές επιστήμες ή στις θετικές επιστήμες, και να έρθει ως επιστέγασμα η τρίτη λυκείου και να τον βοηθήσουμε στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Γίνεται αυτό. Παραδοσιακά το Ρέθυμνο κάνει πάρα πολύ σημαντικές εκδηλώσεις πάνω στο κομμάτι του επαγγελματικού προσανατολισμού. Έρχονται και παιδιά μικρότερης ηλικίας, οπότε εδώ προσπαθούμε να τους δώσουμε ένα έναυσμα να ψαχτούν περισσότερο, να τους δώσουμε τροφή για σκέψη».
Αυτό είναι σημαντικό με δεδομένες τις μεγάλες αλλαγές που συμβαίνουν στην αγορά εργασίας: «Πολύ βασικό είναι να τους δείξουμε ότι εκεί έξω γίνονται πολλές και μεγάλες αλλαγές, έρχονται μεγάλες αλλαγές στην αυριανή αγορά εργασίας. Υπάρχει ένα πρώτιστο κριτήριο, το οποίο δεν είναι άλλο από τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα. Όλοι είμαστε καλοί κάπου, όλοι έχουμε κάποια ταλέντα και δεξιότητες. Προσπαθούμε να αναδείξουμε αυτές τις κλίσεις στα παιδιά. Παράδειγμα εγώ είμαι ένας καλλιτεχνικός άνθρωπος και έχω παραπάνω δημιουργικότητα σε ποιο πρόγραμμα σπουδών μπορώ να ενισχύσω τη δημιουργικότητά μου; Όπως και αυτό το πρόγραμμα σπουδών με ποιους κλάδους συνδέεται, με ποια επαγγέλματα; Θα πάω αρχιτεκτονική; Θα πάω γραφιστική; Αφού ανακαλύπτω αυτά τα πράγματα, από αυτούς τους κλάδους τι συνδέεται με τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας; Μην ξεχνάμε το εξής, κάτι που συνήθως παρερμηνεύουν οι γονείς, εδώ κάνουμε το πρώτο βήμα. Ακολουθεί το μεταπτυχιακό, ακολουθεί πολλές φορές η αλλαγή σε επαγγελματικά περιβάλλοντα, οι εξελίξεις που έρχονται, το upskilling και το reskilling που είναι πλέον μια πάγια κατάσταση στη σύγχρονη εποχή. Όλοι μας θα κληθούμε να επανακαταρτιστούμε, να ξανά εφοδιαστούμε με γνώσεις. Το πρώτο βήμα αρκεί να είναι το καλύτερο δυνατό».
Καταλήγοντας ο κ. Ταουσάνης συμβούλεψε τα παιδιά να ακολουθήσουν στην επιλογή τους τις δικές τους επιθυμίες λέγοντας πως:
«Θα συμβούλευα στους υποψηφίους δύο πολύ βασικά πράγματα: Να κλείσουν τα αυτιά τους στις προτροπές τρίτων. Δεν θα πάνε οι τρίτοι να σπουδάσουν, αλλά θα πάνε οι ίδιοι να σπουδάσουν, να περάσουν τέσσερα, πέντε ή έξι χρόνια σε ένα πρόγραμμα σπουδών. Δεύτερον, όσο μπορούν να αντλήσουν ενημέρωση και πληροφόρηση. Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Εγώ όσο και να ήθελα να ψάξω, δεν μπορούσα, δεν είχα πρόσβαση στην πληροφορία όπως έχουν τα παιδιά σήμερα. Οπότε σήμερα, αυτήν την τεράστια ευκαιρία που έχουν να ενημερωθούν, να δουν στα websites των τμημάτων πληροφορίες για τα προγράμματα σπουδών, να μιλήσουν με ειδικούς, να διαβάσουν οδηγούς σπουδών. Είναι τρομερό σφάλμα σήμερα να μπει μαθητής ή να δηλώσει στο μηχανογραφικό του ένα πρόγραμμα σπουδών που δεν ξέρει τουλάχιστον τι μαθήματα θα συναντήσει».
Παράλληλα υπάρχει και η δυνατότητα συμπλήρωσης του παράλληλου μηχανογραφικού για σπουδές στα δημόσια ΙΕΚ:
«Το παράλληλο μηχανογραφικό θεωρώ ότι είναι μια ωραία εναλλακτική για τα παιδιά που είτε δεν έπιασαν τις επιθυμητές βαθμολογίες, είτε θέλουν να κάνουν σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα μια εκπαιδευτική διαδρομή. Έχουν αρκετά ενδιαφέρουσες ειδικότητες ορισμένα ΔΙΕΚ τα οποία προσφέρονται σε ολόκληρη την Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση να φύγουμε και από την παλιά αντίληψη. Υπάρχουν κάποια παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να μπουν στο πανεπιστήμιο, ας δούμε τις εναλλακτικές διαδρομές που προσφέρονται» είπε ο κ. Ταουσάνης.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Χαμαράκης, πρόεδρος Ένωσης Φροντιστηριούχων Ρεθύμνου μιλώντας για την εκδήλωση η οποία διοργανώνεται κάθε χρόνο από την ένωση με στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τόνισε:
«Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να επιλέξουν και να βρουν σχολές που τους αρέσουν και τους ικανοποιούν. Όχι απαραίτητα επάγγελμα, αλλά μια σχολή που τους ενδιαφέρει να την κυνηγήσουν στο μέλλον. Να βρούμε μελανά σημεία, να λυθούν απορίες που τυχόν έχουν και να κάνουν όσο το δυνατόν καλύτερη επιλογή σπουδών, ώστε να το επιλέξουν σωστά και να το ακολουθήσουν. Παρατηρείται το φαινόμενα να μπαίνουν σε μια σχολή και να την παρατάνε. Το ζητούμενο είναι να βρούμε την κατάλληλη για τον καθένα. Πολλές φορές συμβαίνει να έχουν κάτι άλλο στον νου τους, να έχουν κάποια σχολή διαφορετικά στο μυαλό τους και στην πορεία συνειδητοποιούν ότι δεν τους οδηγεί εκεί που θέλουν. Αντίστροφα, μπορεί να βρούμε μια σχολή που δεν την ξέραμε και μας ανοίγει την πόρτα που μας ενδιαφέρει, τη διέξοδο που κυνηγάμε και αναζητούμε. Για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού συμβουλεύουμε τα παιδιά να μην κοιτάξουν τι έχουν γράψει, να μην κυνηγήσουν μόνο τις υψηλόβαθμες σχολές, να δουν όλο το εύρος των σχολών του ακαδημαϊκού χάρτη της Ελλάδας και να ψάξουν ακόμη και στα χαμηλά πατώματα. Και στα χαμηλά υπάρχουν διαμάντια. Κάποιοι μαθητές που δεν θα καταφέρουν να μπουν σε μια σχολή λόγω χαμηλής βαθμολογίας ή η ΕΔΕ τους έχει κόψει πολλές επιλογές, θα μπορούσαν να ακολουθήσουν ένα τμήμα ΙΕΚ και να αποκτήσουν μια εξοικείωση και μια εμπειρία τεχνολογική, που θα τους βοηθήσει ενδεχομένως να βρουν μια δουλειά στο μέλλον».
Από Δευτέρα οι κωδικοί ασφαλείας για την υποβολή μηχανογραφικού
Από τη Δευτέρα 19 Ιουνίου και μέχρι την Παρασκευή 30 Ιουνίου θα μπορούν να βγάζουν προσωπικούς κωδικούς ασφαλείας, για την υποβολή Μηχανογραφικού 2023 και Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου οι υποψήφιοι των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να απευθύνονται στο Λύκειό τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password). Στις ίδιες ημερομηνίες μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους και οι φετινοί τελειόφοιτοι που δεν έχουν υποβάλει αίτηση δήλωση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2023, προκειμένου να δημιουργήσουν κωδικό ασφαλείας (password) για την υποβολή Π.Μ.Δ.