Στα τέλη του επόμενου μήνα αναμένονται εξελίξεις από το Ταμείο Ανάκαμψης σχετικά με το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας του υπουργείου Υποδομών, στο οποίο ο δήμος έχει καταθέσει φάκελο για χρηματοδότηση σχετικών έργων διεκδικώντας κονδύλια το ύψος των οποίων ανέρχεται σε 3,5 εκατομμύρια ευρώ.
Αναλυτικότερα, στην πρότασή του ο δήμος περιλαμβάνει:
– Εργασίες ανάπλασης και αναβάθμισης στην πολυσύχναστη οδό Κονδυλάκη που εκτείνεται από τη διασταύρωσή της με τον κεντρικό δρόμο της Μοάτσου μέχρι και το ύψος του Αγιοβασιλιώτικου δρόμου. Πρόκειται για μια οδό πολυσύχναστη με πολλά προβλήματα, χωρίς ασφαλή πεζοδρομία που συγκεντρώνει καθημερινά μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, αφού αποτελεί την είσοδο στην πόλη από τον Αγιοβασιλειωτικό δρόμο.
Μέσα από τις προβλεπόμενες παρεμβάσεις στόχος είναι ο δρόμος αυτός να καταστεί λειτουργικός για τους οδηγούς και φιλικός και ασφαλής προς τους πεζούς, με προϋποθέσεις και προδιαγραφές ενός σύγχρονου οδικού δικτύου. Στη μελέτη περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, φυτεύσεις διαβάσεις πεζών.
– Παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στην Αργυρούπολη: Στην ίδια πρόταση ο δήμος Ρεθύμνου έχει καταθέσει πρόταση για μια ακόμα παρέμβαση οδικής ασφάλειας στον αναπτυσσόμενο και τουριστικό οικισμό της Αργυρούπολης της Δημοτικής Ενότητας Λαππαίων. Πρόκειται για ένα δρόμο 1,5 περίπου χιλιομέτρου που εξυπηρετεί τους περισσότερους οικισμούς ως δήμος Λαππαίων. Η παρέμβαση περιλαμβάνει ανακατασκευή οδοστρώματος, στηθαία και σημάνσεις.
– Αγορά χώρου στάθμευσης. Στην πρόταση περιλαμβάνεται και η αγορά από πλευράς δήμου χώρου στάθμευσης σε σημείο της πόλης, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι οδηγοί. Η λύση αυτή σύμφωνα με τον κ. Μαλά θα «ανακουφίσει» κυκλοφοριακά την πόλη.
– Διαμόρφωση υπαίθριου χώρου στάθμευσης στο οικόπεδο Φραγάκη: Στην ιδία πρόταση περιλαμβάνεται ακόμα και η διαμόρφωση τμήματος του οικοπέδου Φραγάκη (περιοχή Κουμπέ) σε χώρο στάθμευσης για τους πολίτες.
– Αγορά λεωφορείων: Πρόκειται για μικρού τύπου λεωφορεία που σχεδιάζεται να αγοραστούν, ώστε να μεταφέρουν τους οδηγούς από και προς τα πάρκινγκ που θα δημιουργηθούν.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς, ανέφερε:
«Σε συνέχεια του σχεδιασμού του δήμου προχωράμε σε παρεμβάσεις σε γειτονιές και σε αναπλάσεις στα πλαίσια της βιώσιμης κινητικότητας με βιοκλιματικό τρόπο και με σχέδιο την οδική ασφάλεια σε κάθε μας βήμα. Αυτό είναι απόρροια της καλής δουλειάς που γίνεται και επιβραβεύεται με βραβεύσεις και ξεκινάει μια γενικότερη φιλοσοφία σχεδιασμού, η οποία υλοποιείται με συγκεκριμένα έργα, τα οποία ο δήμος σπεύδει μόλις ανοίγει οποιοδήποτε χρηματοδοτικό πακέτο να εντάσσει τις προτάσεις που έχει. Σχεδιάζουμε παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στην πόλη και τον οικισμό της Αργυρούπολης, που θα συμβάλλουν στη βελτίωση της καθημερινότητας των δημοτών και των επισκεπτών μας, καθώς και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την οδό Κονδυλάκη είναι μια αστική οδός που έχει πάρα πολλά σπίτια, θέσεις στάθμευσης και πρέπει όλα αυτά να τα συνδυάσουμε με τον δημόσιο χώρο και ταυτόχρονα να προστατεύσουμε και τους περίοικους τηρώντας όλα τα απαραίτητα έργα.
«Η πρόταση αυτή του δήμου «κουμπώνει» με το μεγάλο έργο του δημοτικού πάρκινγκ στους Τέσσερις Μάρτυρες. Εκεί πάμε με ένα μεγάλο σχέδιο και κάνουμε τη βιώσιμη κινητικότητα για την επίσκεψη στο Ρέθυμνο πράξη, απομακρύνοντας όσα περισσότερα αυτοκίνητα μπορούμε από την πόλη και για τα υπόλοιπα να υπάρχει ο κεντρικός χώρος του πάρκινγκ στους Τέσσερις Μάρτυρες» ανέφερε από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του δήμου Ρεθύμνου Μαρίνος Ρουσιάς.
Τι περιλαμβάνει η μελέτη ανάπλασης της οδού Κονδυλάκη
Αναλυτικότερα, η μελέτη που ετοίμασε ο μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας Χαράλαμπος Κυδωνάκης, αφορά την ανάπλαση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας της οδού Ι. Κονδυλάκη (λειτουργική κατάταξη οδικού δικτύου εντός σχεδίου πόλεως Ρεθύμνου και των κοινόχρηστων χώρων αυτής και έχει δηλαδή εξασφαλίσει την έγκριση του συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Ρεθύμνου.
Η οδός αποτελεί την είσοδο της πόλης από τον επαρχιακό δρόμο και συνδέει την οδό Κουρμούλη) στα νότια με την οδό Μοάτσου στα βόρεια, δύο οδούς στις οποίες έχει πραγματοποιηθεί ανάπλαση τα προηγούμενα χρόνια. Η κύρια χρήση στα Ο.Τ. της οδού Κονδυλάκη είναι η κατοικία, σε περιορισμένη χρήση ορισμένες εμπορικές δραστηριότητες και τέλος σημειώνεται η ύπαρξη δύο σχολικών συγκροτημάτων, του 13ου δημοτικού σχολείου και του 1ου Γ.Ε.Λ. και Πειραματικού λυκείου. Η οδός έχει μονοδρομηθεί εκτός το τμήμα μεταξύ των οδών Χ. Γιάνναρη και Ζαμπελίου το οποίο έχει διπλή κατεύθυνση.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση η κατάσταση των πεζοδρομίων της οδού κρίνεται ανεπαρκής για τη χρήση τους σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές, ενώ η μη οριοθέτηση των θέσεων παρόδιας στάθμευσης συμβάλει σε μια άναρχη κατανομή των οχημάτων εντός του οδοστρώματος.
Να σημειωθεί ότι οι εγκεκριμένες ρυμοτομικές γραμμές του σχεδίου πόλης τέμνουν σε κάποια σημεία τις περιφράξεις ορισμένων ιδιοκτησιών επί της οδού. Επίσης ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της οδού είναι η ύπαρξη πολυπληθών εισόδων σε θέσεις στάθμευσης εντός της πρασιάς των οικοπέδων κατά μήκος της οδού. Το γεγονός αυτό από τη στιγμή που οι είσοδοι αυτές διατηρούνται μειώνει σημαντικά τον αριθμό των θέσεων παρόδιας στάθμευσης που θα μπορούσε θεωρητικά να εξασφαλιστεί. Στα σημεία που το απαιτούμενο πλάτος πεζοδρομίου το επιτρέπει και όπου δε χωρούν θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων δημιουργούνται λωρίδες στάθμευσης δικύκλων.
Η μελέτη αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη νότια πύλη εισόδου της πόλης, όπως επίσης στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής με την ανάπλαση των περιμετρικών πεζοδρομίων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των δρόμων σε χρήστες ΑΜΕΑ, το φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων, τη φύτευση κι επιλογή ψυχρών υλικών που μειώνουν τη θερμική ακτινοβολία και δημιουργούν ένα μικροκλίμα εντός της περιοχής επέμβασης.
Ως προς τη γεωμετρία της μελέτης:
– Επανακαθορίζεται ο άξονας της οδού σύμφωνα με τα απαραίτητα πλάτη, διαπλατύνσεις και συναρμογές με τις κάθετες στην Ι. Κονδυλάκη οδούς.
– Σχεδιάζονται πεζοδρόμια σύμφωνα με τις προδιαγραφές τα οποία είναι προσπελάσιμα μέσω ραμπών και στα οποία υπάρχουν σε εσοχή θέσεις στάθμευσης τόσο για αυτοκίνητα όσο για μοτοσικλέτες καθώς και νησίδες πρασίνου.
– Προτείνεται διαμόρφωση για υποδοχή υποσταθμού ΔΕΔΔΗΕ που θα χρειαστεί μετά την υπογειοποίηση των δικτύων ηλεκτρισμού και μικρή πλατεία και χώρο πρασίνου στην οδό Κνωσού στη βόρεια πλευρά του 13ου δημοτικού σχολείου.
Τρισδιάστατη απεικόνιση
Λόγω των πρόσφατων αναπλάσεων στις οδούς Μοάτσου και Κουρμούλη που ακολουθούν παρόμοια φιλοσοφία, τα υλικά που επιλέγονται για την ενδιάμεσή τους οδό Ι. Κονδυλάκη είναι παρόμοια με τα υλικά που έχουν εφαρμοστεί έως τώρα στις αναπλάσεις των δρόμων αυτών κι η επιλογή τους έγινε για τον λόγο αυτό καθώς και λαμβάνοντας την αντοχή τους, το μελλοντικό κόστος συντήρησης, τη βιοκλιματική συμπεριφορά τους και τις αντιολισθηρές ιδιότητές τους λόγω της κλίσης της οδού Ι. Κονδυλάκη.