9 °C Rethymno, GR
01/02/2023

ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Βιωματικές δράσεις ευαισθητοποίησης για τα άτομα με αναπηρία με πρωταγωνιστές μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ

Μια πρωτόγνωρη εμπειρία έζησαν χθες οι μαθητές του 2ου Επαγγελματικού λυκείου Ρεθύμνου που συμμετείχαν σε βιωματικές δράσεις ευαισθητοποίησης για τα άτομα με αναπηρία με αφορμή και τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα για τα ΑμεΑ.

Προσπάθησαν να γράψουν και να διαβάσουν με τη γραφή Braille, έπαιξαν ποδόσφαιρο με κλειστά μάτια με μια μπάλα με κουδούνια προκειμένου να καθοδηγούνται από τους ήχους, έκαναν τη λεγόμενη «πορεία εμπιστοσύνης» όπου χωρίστηκαν σε ζευγάρια και ένας εξ’ αυτών είχε δεμένα τα μάτια του και με τη βοήθεια του άλλου προσπάθησε να οδηγηθεί στο θερμοκήπιο να βρει το ποτιστήρι και να το γεμίσει νερό για να ποτίσει. Παράλληλα, μαθητές του σχολείου κατασκεύασαν ξύλινα παιγνίδια που τα προσάρμοσαν με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι προσβάσιμα σε  μαθητές με προβλήματα όρασης και τα μετέφεραν στη συνέχεια στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό γυμνάσιο – λύκειο όπου είχαν την ευκαιρία να παίξουν με τους συμμαθητές τους με ιδιαίτερες ικανότητες.

Ενσυναίσθηση, συνεργασία και επικοινωνία. Αυτοί ήταν οι στόχοι που έθεσαν οι εκπαιδευτικοί που διοργάνωσαν αυτές τις βιωματικές δράσεις και να βοηθήσουν τους μαθητές τους να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας και ουσιαστικής επικοινωνίας και να ανακαλύψουν τις ιδιαίτερες δυσκολίες των ανθρώπων με κάποια μορφή αναπηρίας, -μπαίνοντας στη θέση τους – έτσι ώστε να αναπτυχθεί η ενσυναίσθηση και να καλλιεργηθεί ο σεβασμός στους ανθρώπους με ειδικές ικανότητες.

Μέσα από τέτοιες δράσεις που ξεφεύγουν από τον ξύλινο λόγο και είναι εκτός της αίθουσας διδασκαλίας οι μαθητές αφομοιώνουν και ευαισθητοποιούνται  για κοινωνικά ζητήματα.

Άλλωστε απαραίτητη προϋπόθεση για τον σεβασμό αυτών των ανθρώπων αποτελεί η αναγνώριση της ιδιαιτερότητας και η αποδοχή της διαφορετικότητάς τους.

Τέτοιες δράσεις καλλιεργούν σχέσεις αλληλεγγύης και εμπιστοσύνης.

Η διευθύντρια του 2ου ΕΠΑΛ Ρεθύμνου Δέσποινα Αγγελιδάκη μιλώντας στα «Ρ.Ν.», για την πρωτοβουλία αυτή ανέφερε: «Οι δραστηρίοτητες αυτές εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο της προσπάθειάς μας για βιωματική εκπαίδευση, για βιωματική διδασκαλία. Έχουμε ενημερώσει, έχουμε μιλήσει στα παιδιά για τα άτομα με αναπηρία και η επίσκεψή μας στο Ειδικό Επαγγελματικό γυμνάσιο – λύκειο, είναι ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο, να δουν από κοντά άτομα με αναπηρία. Στη συνέχεια έχουν να κάνουν διάφορες δράσεις με πράγματα που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι που έχουν τέτοια προβλήματα. Θα κινηθούν με αναπηρικό καροτσάκι, θα παίξουν ποδόσφαιρο για τυφλούς, θα τους κλείσουν τα μάτια για να καταλάβουν πως θα μετακινούνται οι τυφλοί, το ίδιο θα κάνουμε και με τα θέματα ακοής. Όλα αυτά είναι μια  μια πρωτόγνωρη εμπειρία για τους μαθητές, να χρησιμοποιήσουν αναπηρικό αμαξίδιο, να παίξουν ποδόσφαιρο με την προϋπόθεση ότι δεν βλέπουν και να αισθανθούν πως είναι να είσαι σε αυτή τη θέση».

Η κ. Αναστασία Γιαννουλάκη, καθηγήτρια Αγγλικών και μια από τους εκπαιδευτικούς που διοργάνωσαν τη χθεσινή δράση μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: «Καταρχάς, είμαστε πολύ χαρούμενοι που μπορούμε να ξανά κάνουμε τέτοιες δράσεις. Είναι μια δράση με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία που γιορτάζεται στις 3 Δεκεμβρίου. Έχουμε οργανώσει δραστηριότητες για τα παιδιά όλου του σχολείου. Δραστηριότητες όπως είναι πορεία εμπιστοσύνης που θα πρέπει να συνοδεύσουν ένα άτομο και να περπατήσουν στους χώρους του σχολείου, άτομο το οποίο υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει προβλήματα όρασης. Έχουμε πορεία με χειραμαξίδιο. τα παιδιά έπαιξαν ποδόσφαιρο με μπάλα με κουδουνάκια, καθιστό βόλεϊ. Έχουμε οργανώσει ένα κυνήγι θησαυρού χρησιμοποιώντας lego, για να μπορέσουν να δουν πως είναι να διαβάζεις με τη γραφή braille. Παράλληλα  κάναμε  προβολές βίντεο σχετικά με την ημέρα αυτή. Γενικά θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά να δουν πως είναι η καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία και να καταλάβουν ότι, ουσιαστικά, δεν είναι διαφορετικοί άνθρωποι. Είναι άνθρωποι σαν εμάς που μπορεί να έχουν λίγο διαφορετική καθημερινότητα. Θέλουμε να ενισχύσουμε τις αισθήσεις τους, όπως για παράδειγμα με το κυνήγι θησαυρού, με τη γραφή braille, να αντιληφθούν πως τα άτομα που τους λείπει μια αίσθηση ή αντιμετωπίζουν πρόβλημα με μια από τις αισθήσεις τους πρέπει να έχουν πιο έντονα τις υπόλοιπες, όπως της όσφρηση και την αφή. Γενικώς είμαστε χαρούμενοι που έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε τέτοιες δράσεις και πάλι. Να συμμετέχουν όλα τα παιδιά, να συνεργαστούν. Θα κάνουμε και παράλληλη δράση με το ΕΝΕΕΓΥΛ, έτσι θα αποκτήσουν την ενσυναίσθηση. Μόνο όταν το βιώσεις θα μπορέσεις να καταλάβεις».

Όπως πρόσθεσε η κ. Αγγελιδάκη το σχολείο πραγματοποιεί συχνά τέτοιες δράσεις και δραστηρίοτητες με βιωματικές επισκέψεις ενώ παράλληλα το 2ο ΕΠΑΛ είναι υποψήφιο «σχολείο πρεσβευτής της Ευρωπαϊκής Ένωσης»: «Είμαι πολύ ευχαριστημένη γιατί είμαι σε ένα σχολείο που η κουλτούρα του στηρίζει αυτές τις προσπάθειες. Δεν είναι η μοναδική, έχουμε κάνει πολλές δράσεις μέχρι τώρα. Έχουμε επισκεφτεί επαγγελματικούς χώρους με τα τμήματα γεωπονίας, έχουμε πάει στο γεωπάρκο στα Ανώγεια στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus, που ξεκινάμε για να δώσουμε τη δυνατότητα σε παιδιά να ευαισθητοποιήσουν σε θέματα περιβάλλοντος, αλλά και να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Προχθές είχαμε πάει μια αντιπροσωπία εκπαιδευτικών στη Ρουμανία για να τακτοποιήσουμε μια επίσκεψη των μαθητών που θα γίνει τον Μάιο εκεί. Έπεται η Πορτογαλία. Έχουμε μια επίσκεψη τον Φλεβάρη στις Βρυξέλλες και παράλληλα, είμαστε στο σχολείο υποψήφιο για τη θέση του σχολείου πρεσβευτή στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης γίνονται πάρα, πάρα πολλά στο σχολείο. Οι συνάδελφοι και τα παιδιά τα έχουν αγκαλιάσει. Είμαστε της άποψης ότι οι δεξιότητες, γνώσεις και εμπειρίες πολλές φορές αποκτούνται καλύτερα έξω από την τάξη παρά μέσα στην τάξη, από ένα στεγνό μάθημα. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε προγραμματίσει και έχουμε υλοποιήσει επισκέψεις σε μουσεία. Τη Δευτέρα στο μάθημα των κοινωνικών επιστημών θα επισκεφτούν τον δήμαρχο και έχουν προετοιμάσει ερωτήσεις που θα του κάνουν. Βλέπουμε ότι τα παιδιά έχουν μια μεταστροφή, τους αρέσει αυτό το πράγμα, αν και το ξέραμε αυτό. Έχουν μειωθεί πάρα πολύ οι παραβατικές συμπεριφορές, όταν έχουν τέτοια πράγματα να κάνουν και αυτό μας κάνει αισιόδοξους».

 

Τα παιδιά κατασκευάζουν παιγνίδια προσβάσιμα σε ΑμεΑ

Στο πλαίσιο της χθεσινής ημέρας μαθητές του 2ου ΕΠΑΛ, κατασκεύασαν παιγνίδια τα οποία είναι προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρία και στη συνεχεία είχαν την ευκαιρία να παίξουν μαζί με τα παιδιά του γειτονικού σχολείου, του Ειδικού Επαγγελματικού γυμνασίου – λυκείου. Όπως μας είπε ο κ. Γεώργιος Αλατσάκης, εκπαιδευτικός στο 2ο ΕΠΑΛ – (οικονομολόγος): «Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο λειτουργεί εδώ και τέσσερα χρόνια στο σχολείο, στα πλαίσια του μαθήματος ερευνητική εργασία. Εδώ τα παιδιά σε ομάδες κατασκευάζουν παλιά παραδοσιακά παιχνίδια από όλο τον κόσμο. Τα παιδιά σε ομάδες κατασκευάζουν αυτά τα παιχνίδια και στη συνέχεια μαθαίνουν να παίζουν. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο εμπλέκει και του εκπαιδευτικούς και τους μαθητές σε αυτήν τη διαδικασία, ενισχύοντας έτσι τους δεσμούς εμπιστοσύνης και ομαδικότητας μεταξύ τους. Φέτος, θα επισκεφτούμε και διάφορα άλλα σχολεία του Ρεθύμνου, όπου τα παιδιά θα δείξουν αυτά τα παιχνίδια και θα παίξουν με τους μαθητές των άλλων σχολείων. Έχει παιχνίδια από όλη τη γκάμα. Έχει παιχνίδια κυρίως επιτραπέζια και επιδαπέδια. Έχει παιχνίδια στρατηγικής, παιχνίδια εμπιστοσύνης, συνεργασίας. Καλύπτουμε μια πολύ μεγάλη γκάμα παιχνιδιών. Τα παιδιά σε αυτήν την φάση παίζουν την ώρα του μαθήματος, κατασκευάζουν παιχνίδια και παίζουν. Στη συνέχεια αυτά τα παιχνίδια θα εκτεθούν στους χώρους του σχολείου, όπου στα διαλείμματα ή στα κενά τους θα μπορούν να παίζουν αυτά τα παιχνίδια.

Υπάρχουν κάποια παιχνίδια, κυρίως εμπιστοσύνης αλλά και κάποια άλλα, τα οποία παίζονται με κλειστά μάτια. Οπότε, εμπλέκουμε τα παιδιά σε αυτήν τη διαδικασία να καταλάβουν πόσο δύσκολο είναι να παίξουν αυτά τα παιχνίδια μη έχοντας μια αίσθηση, όπως λ.χ. είναι τα προβλήματα όρασης. Το συζητήσαμε με τα παιδιά και κάναμε κάποιες παραλλαγές σε αυτά τα παιχνίδια. Παιχνίδια το οποίο δεν ήταν να παιχτούν με κλειστά μάτια, τα παιδιά τα προσάρμοσαν έτσι ώστε να παίζονται με κλειστά μάτια.

Τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με παιδιά με ειδικές ικανότητες, γι’ αυτόν τον λόγο έχουμε και τη συνεργασία με το Ειδικό Επαγγελματικό λύκειο».

 

Υποψήφιο σχολείο πρέσβης της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Το 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου είναι υποψήφιο σχολείο πρέσβης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στο πλαίσιο αυτό έχει υιοθετήσει τις αξίες ελευθερία, ισότητα, αλληλεγγύη τις οποίες πρεσβεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση και συμβάλει με τις δράσεις του στην ενημέρωση, ενεργοποίηση και την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Σε ενημερωτικό σημείωμα για το πρόγραμμα «Σχολείο – Πρεσβευτής» οι εκπαιδευτικοί του 2ου ΕΠΑΛ αναφέρουν:

Το πρόγραμμα «Σχολείο – Πρεσβευτής» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPAS) έχει σκοπό να βελτιώσει τις γνώσεις των μαθητών σχετικά με την ευρωπαϊκή κοινοβουλευτική δημοκρατία, τον ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τις ευρωπαϊκές αξίες. Το πρόγραμμα ενθαρρύνει επίσης τους μαθητές να συμμετάσχουν ενεργά στις δημοκρατικές διαδικασίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απευθύνεται σε μαθητές από διάφορα εκπαιδευτικά, κοινωνικά και γεωγραφικά υπόβαθρα.

Εκπαιδευτικοί και μαθητές ορίζονται ανώτεροι και δόκιμοι πρέσβεις από τα σχολεία που επιλέγονται για να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα. Οι πρέσβεις αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα. Οι εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την εκπαιδευτική του πτυχή, κυρίως διοργανώνοντας μαθήματα για την ευρωπαϊκή κοινοβουλευτική δημοκρατία. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν το διαδικτυακό εκπαιδευτικό υλικό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο περιλαμβάνει γενικές πληροφορίες και γνώσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση, κατάρτιση στις δημοκρατικές δεξιότητες και τη συμμετοχή, παιχνίδια ρόλων στην τάξη, κουίζ καθώς και συμμετοχή. Εκπαιδευτικοί και μαθητές καλούνται να συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες, διοργάνωση εκδηλώσεων σε θέματα που άπτονται τις αξίες που πρεσβεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση, έρχονται σε επαφή με ευρωβουλευτές, και συνεργάζονται με μέλη της κοινότητάς τους.

Στο τέλος κάθε σχολικού έτους, οι δραστηριότητες που διενεργούνται από τα σχολεία αξιολογούνται. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, τα σχολεία πιστοποιούνται ως σχολεία-πρεσβευτές.