Με αυξημένες πληρότητες που στη χειρότερη περίπτωση φτάνουν το 80%, συνεχίζεται η τουριστική περίοδος στην Κρήτη μέχρι και τον Οκτώβριο. Οι κρατήσεις δείχνουν μια αύξηση της τάξεως 4-5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ οι επιχειρηματίες του κλάδου εκτιμούν ότι η πτώχευση του γερμανικού τουριστικού οργανισμού FTI θα έχει μικρές επιπτώσεις στον κλάδο, καθώς οι 85.000 ακυρώσεις κρατήσεων θα καλυφθούν από άλλους τουριστικούς οργανισμούς με δεδομένο ότι τα πακέτα αυτά ήταν ασφαλισμένα, ενώ και οι ξενοδόχοι που συνεργάζονταν με το FTI, είχαν φροντίσει να λάβουν τα μέτρα τους.
Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ελλάδος Γιώργος Πελεκανάκης, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Νομίζω ότι οικονομικές απώλειες δεν είχαμε, εκτός φυσικά τα ξενοδοχεία, τα οποία διαχειριζόταν η εταιρία, σε Ρόδο, Κω και Κέρκυρα, τα οποία είχε αποκλειστικά ο FTI, κάτι που δημιούργησε σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις, κυρίως στους προμηθευτές, που ήταν απλήρωτοι. Τα ξενοδοχεία αυτά που διαχειριζόταν η εταιρία Labranda έκλεισαν, όμως εκτιμούμε με την τεράστια έλλειψη προσωπικού που υπάρχει στον κλάδο, δεν θα είναι τόσο δύσκολο να βρουν δουλειά οι εργαζόμενοι. Ωστόσο υπάρχει πρόβλημα με τα δεδουλευμένα και όλα τα δικαιώματα που είχαν οι εργαζόμενοι αυτοί. Στα υπόλοιπα ξενοδοχεία με τα οποία συνεργαζόταν ο τουριστικός οργανισμός λόγω του ότι δεν τα είχε πληρώσει το 23, όλοι οι επιχειρηματίες είχαν λάβει τα μέτρα τους και δεν δέχονταν πελάτες χωρίς να προπληρωθούν.
Ο FTI χρώσταγε 60 εκατομμύρια και τα είχε πληρώσει μέχρι τον Μάρτιο, γιατί υπήρχαν πιέσεις από τους ξενοδόχους ότι: «Αν δε μας πληρώσεις το 23, δε θα δεχτούμε φέτος πελάτες». Οπότε πλήρωσαν 59 εκατομμύρια και αυτό έσωσε την κατάσταση. Και επίσης είχαμε ζητήσει προπληρωμές των κρατήσεων, οπότε και αυτά ήταν πληρωμένα».
Σε ό,τι αφορά τις 85 χιλιάδες κρατήσεις, οι οποίες έχουν ακυρωθεί, ο κ. Πελεκανάκης, τόνισε ότι: «Νομίζω ότι αυτές οι κρατήσεις θα απορροφηθούν από άλλους πράκτορες, με την έννοια ότι πολλά πακέτα ταξιδιών ήταν ασφαλισμένα, οπότε ο πελάτης θα πληρώσει να πάει με άλλη εταιρία να κάνει διακοπές και θα πάρει τα χρήματά του, αφού τα έχει διασφαλίσει, από την ασφάλειά του κάποιο χρονικό διάστημα».
Ικανοποίηση για την πορεία της σεζόν
Οι ξενοδόχοι εμφανίζονται ικανοποιημένοι από την εξέλιξη της σεζόν καθώς όπως σημειώνουν, οι κρατήσεις καταγράφουν αύξηση, ενώ όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων η όποια γκρίνια ή τα παράπονα από ξενοδόχους, αφορούν στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί οι κλίνες στο νησί και η όποια αύξηση της τουριστικής κίνησης δεν μπορεί να τις καλύψει στο σύνολό της: «Σε γενικές γραμμές η σεζόν πάει αρκετά καλά, όπως το είχαμε προβλέψει. Νομίζω ότι έχουν δημιουργηθεί πάρα πολλά κρεβάτια, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, μαζί με τα airbnb φυσικά. Έχουμε φτάσει περίπου στις 500.000 κλίνες στο νησί. Από αυτές, οι 180 χιλιάδες και πλέον είναι airbnb. Άρα λοιπόν κόσμος υπάρχει, το αεροδρόμιο δείχνει τεράστια αύξηση στα νούμερα, αλλά από εκεί και πέρα όμως η πίτα μοιράζεται σε πολύ περισσότερες κλίνες, ξενοδοχεία και σε airbnb.
Oι πληρότητες σήμερα κυμαίνονται από 80% μέχρι 100%, ενώ εκτιμώ ότι και ο Οκτώβρης θα είναι πολύ καλός γιατί έρχονται για διακοπές οικογένειες και θα πάει καλά. Συνολικά νομίζω φέτος τα άκρα της σεζόν θα πάνε καλύτερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια» ανέφερε.
Όπως πρόσθεσε ο κ. Πελεκανάκης, καταγράφεται μαι αύξηση των αφίξεων κατά 5%, ενώ σταθερός στις δέκα ημέρες κατά μέσο όρο παραμένει ο χρόνος διαμονής των επισκεπτών.
Η Κρήτη έχει ανάγκη από σύγχρονες υποδομές
Η ανάπτυξη του τουρισμού και η ανθεκτικότητα του προορισμού προϋποθέτει σύγχρονες υποδομές είτε αυτές αφορούν σε οδικό δίκτυο είτε, σε σύγχρονες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων και λυμάτων. Κατά τον κ. Πελεκανάκη: «Όταν ένα νησί έχει 600.000 κατοίκους και έχει έξι εκατομμύρια τουρίστες, είναι λογικό να υπάρχει και ανοδική τάση. Θα πρέπει να γίνει μια αναπροσαρμογή όλων των υποδομών στο μέγεθος αυτού που αναμένεται ειδικά από το 2027 και μετά που θα ανοίξει το νέο αεροδρόμιο» σημείωσε.
Σήμερα η Κρήτη υποδέχεται έξι εκ. επισκέπτες μετά το 2027, ο αριθμός αυτός θα ξεκινήσει από τα επτά εκ., καταγράφοντας συνεχώς ανοδικές τάσεις.
«Θα φτάσει στα επτά εκατομμύρια, στα οκτώ εκατομμύρια, θα είναι ανοδικό αυτό το νούμερο. Άμα ενωθεί και οδικά το Καστέλι με το αεροδρόμιο, τον νότο με τη Μεσσαρά και με την Ιεράπετρα, όπως καταλαβαίνεται θα αναπτυχθούν κι αυτές οι περιοχές, περισσότερος κόσμος, όλα θα είναι στο συν» πρόσθεσε.
Ανοιχτή πληγή η έλλειψη προσωπικού
Μείζον ζήτημα για τον κλάδο συνεχίζει να αποτελεί η έλλειψη προσωπικού, που αυτή τη στιγμή οι κενές θέσεις εργασίας στο νησί ανέρχονται σε 5.000. Η κατάσταση θα χειροτερέψει μετά το 2027 οπότε και θα τεθεί σε λειτουργία το νέο αεροδρόμιο όπου εκτιμάται ότι θα απορροφήσει χιλιάδες εργαζόμενους. «Υπάρχει ένα μεγάλο έλλειμμα εργαζομένων, αυτή τη στιγμή από το νησί λείπουν πάνω από πέντε χιλιάδες εργαζόμενοι. Και νομίζω θα συνεχιστεί το πρόβλημα και τα επόμενα χρόνια και το αποκορύφωμα θα είναι το 2027 με το άνοιγμα του αεροδρομίου, το οποίο θα απορροφήσει περίπου επτά χιλιάδες εργαζομένους και όπως καταλαβαίνετε θα δημιουργηθεί ακόμα μεγαλύτερο κενό και νομίζω ότι εκεί θα πάμε πάλι από την αρχή, θα ψάχνουμε να βρούμε πολύ περισσότερο προσωπικό. Μην ξεχνάμε ότι μέχρι το 27, πόσα καινούργια ξενοδοχεία και πόσες καινούργιες θέσεις εργασίας θα έχουν δημιουργηθεί ακόμα» σημείωσε ο κ. Πελεκανάκης.
Σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλία και μέτρα στήριξης των ξενοδοχοϋπαλλήλων για να μπορέσει να προσελκύσει νέους εργαζόμενους. Σε αυτό μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά η επέκταση της σεζόν: «Σίγουρα η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, είτε ολόκληρο τον χρόνο, ώστε να σταματήσει η εποχικότητα της εργασίας του ξενοδοχοϋπαλλήλου, θα βοηθήσει πάρα πολύ. Γιατί αυτή τη στιγμή με την ακρίβεια που υπάρχει δύσκολα θα προσεγγίσουμε έναν νέο να έρχεται να δουλεύει μόνο για έξι μήνες και επτά μήνες όλο τον χρόνο. Και από τη στιγμή που το επίδομα ανεργίας είναι μόνο για δύο – τρεις μήνες. Όπως καταλαβαίνετε δηλαδή, ένας οικογενειάρχης ειδικά, δε μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά σε αυτό. Άρα νομίζουμε ότι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου θα βοηθήσει πολύ στον ορθολογισμό, θα βοηθήσει φυσικά και με την έλευση από άλλες χώρες κυρίως από την ευρωπαϊκή ένωση. Κι εκεί υπάρχει το πρόβλημα με της εύρεσης εργατικών χεριών, αλλά νομίζω ότι αυτό που έχουμε ζητήσει είναι από χώρες που υπάρχει ο σημερινός τουρισμός, η Γερμανία, η Αυστρία, η Ελβετία, η Ιταλία, που υπάρχουν ξενοδοχοϋπάλληλοι, που δουλεύουν τον χειμώνα σε αυτά τα ξενοδοχεία, το καλοκαίρι να μπορέσουμε να τους απορροφήσουμε εμείς εδώ. Δεν έχει γίνει κάποια τέτοια κίνηση ακόμα» είπε.
Βέβαια για την επέκταση της σεζόν και κυρίως για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού στην Κρήτη θα πρέπει οι ξενοδοχειακές μονάδες καταρχήν και κατ’ επέκταση όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, να έχουν υποδομές και προδιαγραφές που να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των χειμερινών επισκεπτών. Αυτό δεν είναι κάτι εύκολο, είναι όμως εφικτό σύμφωνα με τον κ. Πελεκανάκη, εφόσον και η πολιτεία στηρίξει τους ξενοδόχους.
«Θα πρέπει η πολιτεία να αναλάβει τον συντονιστικό ρόλο εκείνο που θα μπορέσει να βάλει τους επιχειρηματίες, tour operators, αεροπλάνα, ξενοδόχους, τοπική αυτοδιοίκηση να συνεργαστούν για να μπορέσει να λειτουργήσει ο χειμερινός τουρισμός στο νησί.
Επίσης θα πρέπει να δοθούν κίνητρα. Να δώσουν κίνητρα σε όλες τις επιχειρήσεις. Χρειάζεται μια προσπάθεια από όλους, όχι το άνοιξα ένα χρόνο, δε δούλεψε, το έκλεισα» σημειώνει.
Η ακρίβεια εξακολουθεί να πλήττει τον ξενοδοχειακό κλάδο με το πρόβλημα να εντοπίζεται κυρίως στην τροφοδοσία και στο προσωπικό: «Υπάρχει ένα μεγάλο κόστος ιδιαίτερα στην τροφοδοσία. Υπάρχει κόστος και στη μισθοδοσία, γιατί οι ξενοδόχοι έχουν υπερβεί κατά πολύ τις συλλογικές συμβάσεις, για να μπορέσουν να διατηρήσουν το εργατικό δυναμικό. Υπάρχει μεγάλο κόστος λειτουργίας του ξενοδοχείου, το οποίο αυτό νομίζω θα μεταφέρει τα συμβόλαια για του χρόνου. Μεγάλο μέρος θα το απορροφήσει ο ξενοδόχος, αλλά μεγάλος μέρος θα μπει και στα συμβόλαια του 2025».