Έργο καθοριστικής σημασίας, μιας και έχει να κάνει ουσιαστικά με την προστασία ολόκληρης της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου, αποτελεί το μεγάλο έργο θωράκισης του λιμανιού από τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Δυστυχώς τα τελευταίαχρόνια σε κάθε κακοκαιρία η ευρύτερη περιοχή του λιμανιού μετατρέπεται σε λιμνοθάλασσα, αφού οι ισχυροί άνεμοι μεταφέρουν τα ορμητικά κύματα στον δρόμο. Παρά τις όποιες παρεμβάσεις βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, που υλοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, το πρόβλημα μπορεί μεν να έχει περιοριστεί, σε καμία περίπτωση όμως δεν έχει όμως αντιμετωπιστεί με αποτέλεσμα σε κάθε έντονη κακοκαιρία να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος η περιοχή να παρασυρθεί από τα ορμητικά νερά με ότι συνέπειες αυτό μπορεί να έχει στις υποδομές και τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή.
Το μεγάλο έργο θωράκισης του λιμανιού που θα αντιμετωπίσει οριστικά το πρόβλημα έχει σχεδιαστεί και, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδακη, ο φάκελος των μελετών είναι πλήρης και ώριμος και έχει κατατεθεί στο υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και δικτύων αναμένοντας κάποιον άξονα για τη χρηματοδότηση του. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 14 εκ ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και σημαντικότερο έργο που θα θωρακίσει την ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λ.Τ., έχει παραδοθεί η μελέτη που αφορά τις υποδομές για την κρουαζιέρα, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης είναι και η μελέτη που αφορά την αναβάθμιση του εμπορικού λιμανιού. Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.», η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδάκη, ανέφερε:
«Το σημαντικότερο για εμάς έργο είναι η θωράκιση του λιμανιού γιατί θα θωρακίσει την πόλη από πλημμυρισμό και ταυτόχρονα προστατεύει την περιοχή από τον χώρο του πάρκινγκ μέχρι και την άκρη του προσήνεμου μόλου. Είναι ένα έργο 14 εκ. ευρώ, έχει μελετηθεί τμηματικά και θα συμβάλλει καθοριστικά στην προστασία του λιμενοβραχίονα από τις καταστροφές και την κλιματική αλλαγή, που έχει επέλθει τα τελευταία χρόνια με τον μεγάλο κυματισμό και την υπερπήδηση του κύματος. Η μελέτη είναι έτοιμη, έχει περάσει από όλα τα στάδια και έχει υποβληθεί στο αρμόδιο τμήμα του υπουργείου Υποδομών, προκειμένου να ενταχτεί σε κάποιο άξονα. Ταυτόχρονα ο δήμος μεριμνά να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση το συντομότερο δυνατόν, τουλάχιστον για το ένα τμήμα-αυτό που αφορά τη ρίζα του προσήνεμου μόλου δηλαδή τον πλημμυρισμό της πόλης ολόκληρης».
Τον Ιούνιο παραδίδεται το μάστερ πλαν
Εν τω μεταξύ τον Ιούνιο αναμένεται να παροδοθεί το μάστερ πλαν, δηλαδή ο στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης του λιμανιού του Ρεθύμνου αλλά και της μαρίνας.
Το υπουργείο μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων επιχορήγησε το Λιμενικό Ταμείο με το ποσό των 100.000 ευρώ.
Το σχέδιο αυτό, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και όλους τους φορείς, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο, καθώς θα βάλει τάξη στην περιοχή του εμπορικού, του Ενετικού Λιμανιού της μαρίνας και της χερσαίας ζώνης χωροθετώντας δραστηριότητες και λειτουργίες και οργανώνοντας με συγκεκριμένους όρους και προδιαγραφές όλες τις δραστηριότητες που θα αναπτύσσονται στις ζώνες αυτές.
Παράλληλα, το σχέδιο αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για να μπορεί το λιμάνι και η μαρίνα να εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα.
«Κανένα λιμάνι δεν μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο χωρίς μάστερ πλαν που δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί μέσα από αυτό το εργαλείο θα ρυθμιστούν πολλά θέματα, όπως κυκλοφοριακά, όπου λόγω και της τεράστιας αύξησης της επισκεψιμότητας της πόλης μας επιβάλλονται. Το μάστερ πλαν προβλέπει μεταξύ άλλων, δημιουργία νέων κρηπιδωμάτων για να φιλοξενηθούν σκάφη αναψυχής, δίδει τις κατευθύνσεις για τη διαχείριση και αξιοποίηση όλης της περιουσίας που βρίσκεται στη χερσαία ζώνη, καθώς επίσης προβλέπει και λιμενικά έργα που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη πολλών πραγμάτων, όπως και της κρουαζιέρας. Το μάστερ πλαν θα το παραλάβουμε στο τέλος του Ιουνίου. Η ομάδα που το συντάσσει που αποτελείται από λιμενολόγους, αρχιτέκτονες, συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι θα συμπεριλάβουν και το κομμάτι της προβλήτας πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων καθώς και τη μελέτη που αναμορφώνει το εμπορικό μας λιμάνι και βελτιώνει τη θωράκιση στη γένεση του προσήνεμου μόλου. Αναφέρομαι στις δύο μελέτες που έχουν χρηματοδοτηθεί από την περιφέρεια. Η προμελέτη της κρουαζιέρας έχει παραδοθεί στο Λιμενικό Ταμείο και ταυτόχρονα έχει ζητηθεί από την Εφορεία Αρχαιοτάτων και για τις δυο μελέτες η σχετική έγκριση. Γενικότερα, όμως, το μάστερ πλαν ανοίγει νέους δρόμους ανάπτυξης για το λιμάνι της πόλης και τον τουριστικό προορισμό Ρέθυμνο. Φιλοξενούμε πολλές δραστηριότητες ήδη, θα φιλοξενήσουμε το προσεχές διάστημα και υδατοδρόμιο -ο διαγωνισμός είναι σχεδόν έτοιμος- φιλοδοξούμε να φιλοξενήσουμε κρουαζιέρες και μεγκαγιότ στο κομμάτι της μαρίνας. Όλα αυτές οι δραστηριότητες θα πρέπει να γίνουν μέσα από ένα οργανωμένο πλάνο, μέσα από ένα αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο θα μπορεί να μας εξασφαλίσει δυνατότητες χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα για να υλοποιούμε έργα και δράσεις» υπογράμμισε η κ. Κουτσαλεδάκη και κατέληξε λέγοντας ότι: «Το λιμάνι μας είναι ένας πόλος ανάπτυξης για το Ρέθυμνο και οδηγεί την πόλη μέσα από ένα σχεδιασμό και ένα όραμα στο να καταστεί το Ρέθυμνο ένας προορισμός αναπτυξιακός κρουαζιέρας γιότινγκ κ.τ.λ. Για τον λόγο αυτό το Λ.Τ. συμμετέχει σε εκθέσεις κρουαζιέρας, γιατί καλλιεργούμε το θέλω μας δυναμικά, για να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα και ήδη από τον επόμενο μήνα θα έρθουν κρουαζιερόπλοια γαλλικά, τα οποία είναι μικρά, ευέλικτα, πολυτελή με δεδομένες τις υποδομές μας».
Το Λ.Τ. διεκδικεί χρηματοδότηση από τον Φιλόδημο για μελέτες τελωνείο, φάρου και Κιουλούμπαση
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λ.Τ. θα αναζητηθούν κονδύλια από το πρόγραμμα Φιλόδημος, σε άξονα που θα ανοίξει τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να εκπονηθούν οι μελέτες που αφορούν στη στατικότατα του κτιρίου του τελωνείου, του κτιρίου του πρώην λιμεναρχείου, των ενετικών τειχών αλλά και της βιοκλιματικής ανάπλασης της περιοχής Κιουλούμπαση. Το κόστος για τη μελέτη στατικότητος που αφορά τον φάρο είναι 50.000 ευρώ η ανάπλαση της Κιουλούμπαση είναι 200.000 ευρώ και η ενίσχυση και τα αρχιτεκτονικά του παλαιού τελωνείου ανέρχονται σε 504.000 ευρώ.
Τον επόμενο μήνα ολοκληρώνεται το έργο των ύφαλων κρηπιδωμάτων του Ενετικού λιμανιού
Τον επόμενο μήνα θα ολοκληρωθούν οι εργασίες που είναι σε εξέλιξη για τη στατική ενίσχυση και αποκατάσταση των ύφαλων τμημάτων του Ενετικού λιμανιού που χρήζουν προστασίας καθώς έχουν υποστεί σημαντική φθορά στο πέρασμα των ετών.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που θα συμβάλλει στην αποκατάσταση του μνημείου και εστιάζει συγκεκριμένα στην αποκατάσταση των σπηλαιώσεων στα ύφαλα τμήματα των κρηπιδωμάτων του Ενετικού Λιμανιού. Το έργο έχει προϋπολογισμό 337 χιλιάδες ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται έως τα μέσα Απριλίου.
Στο πλαίσιο των εργασιών έχει υλοποιηθεί, όπως τόνισε η πρόεδρος του Λ.Τ., καθαρισμός του ποδός σε απόσταση τριών μέτρων από το κρηπίδωμα στη βάση του, ενώ αφαιρέθηκαν οι πέτρες που ήταν επίφοβα ώστε να διασφαλίζεται η στατικότητα που αποτελεί και τη βασική μέριμνα των αρμοδίων. Επιπλέον, όπως εξήγησε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου έχει γίνει πρόβλεψη για τοποθέτηση σάκων με υλικό που προβλέπει η μελέτη ώστε να γίνει πλήρωση στα σημεία όπου υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης.