Τη θεσμοθέτηση και εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, δηλαδή της φοίτησης όλων των νηπίων και προνηπίων στο δημόσιο νηπιαγωγείο ζητά η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας.
Η αναγκαιότητα αυτή καθώς και το ενδεχόμενο συγχώνευσης των τμημάτων βρεφονηπιοκομίας (ΤΕΙ) με τα παιδαγωγικά τμήματα προσχολικής αγωγής είναι τα δυο «καυτά» ζητήματα που βρίσκονται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο των συζητήσεων των δασκάλων-νηπιαγωγών μέσω της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας (ΔΟΕ), οι οποίοι έχουν επανειλημμένως επισημάνει τόσο τη σημασία της υποχρεωτικής φοίτησης των παιδιών στο νηπιαγωγείο για δυο χρόνια και όχι για ένα όπως είναι σήμερα, όπως επίσης έχουν εκφράσει τεκμηριωμένα την κατηγορηματική αντίθεση τους στην ενοποίηση των τμημάτων προσχολικής αγωγής των ΤΕΙ με τα παιδαγωγικά τμήματα προσχολικής αγωγής (ΑΕΙ).
Τα παραπάνω αποτέλεσαν το θέμα της χθεσινής ημερίδας που διοργάνωσε η ΔΟΕ στο Ρέθυμνο και συγκεκριμένα στο ξενοδοχείο «Porto REthymno» με στόχο να ενημερωθούν οι συνάδελφοι τους για τα ζητήματα αυτά, ενώ το μεσημέρι οι εκπαιδευτικοί διαδήλωσαν στο κέντρο της πόλης σε μια προσπάθεια να γνωστοποιήσουν στην κοινωνία τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις τους.
Όπως ανέφεραν οι δάσκαλοι αλλά και οι ακαδημαϊκοί που συμμετείχαν στη χθεσινή ημερίδα μια ενδεχόμενη συγχώνευση ή ενοποίηση των τμημάτων βρεφονηπιοκομίας με τα τμήματα προσχολικής αγωγής θα σηματοδοτήσει ενιαία επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους, αλλά και των εν ενεργεία βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών για τις ηλικίες από 0 έως 6 ετών και αυτό, όπως αναφέρουν, συνδέεται με τη δυνατότητα επιλογής των γονέων μεταξύ ιδιωτικών και δημοτικών σταθμών και δημόσιου νηπιαγωγείου. Ανοίγει με τον τρόπο αυτό, όπως υποστηρίζουν, ο δρόμος για την «εκχώρηση της δημόσιας εκπαίδευσης στην τοπική αυτοδιοίκηση) καθώς και για την είσοδο κουπονιών (voucher) των διδάκτρων, τροφείων καθώς και των ελαστικών ωραρίων και εργασιακών σχέσεων στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Χαρακτηριστικά σε δηλώσεις του ο Σταύρος Πετράκης, αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΔΟΕ ανέφερε: «Η ΔΟΕ έχει ξεκινήσει μια σειρά εκδηλώσεων σε όλη τη χώρα για την ανάδειξη των ζητημάτων που αφορούν στην προσχολική εκπαίδευση. Τα δυο βασικά ζητήματα έχουν να κάνουν με την υποχρεωτικότητα της δίχρονης προσχολικής, η οποία είναι ένα αίτημα χρόνων. Εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχει προχωρήσει. Το θέμα αυτό συνδέεται τόσο με την αναγκαιότητα προσλήψεων, όσο και με τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών. Δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι στιγμής, αντιθέτως το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων κατευθύνεται σε διορισμούς γιατί το κράτος αρνείται από τον κρατικό προϋπολογισμό να καλύψει τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Το δεύτερο έχει να κάνει με την κατηγορηματική διαφωνία μας με την ενοποίηση των παιδαγωγικών τμημάτων νηπιαγωγών με τα τμήματα των ΤΕΙ βρεφονηπιαγωγών-βρεφονηπιοκόμων. Η διαφωνία μας δεν έχει να κάνει με την αναβάθμιση των συγκεκριμένων σχολών. Εμείς λέμε να αναβαθμιστούν, αλλά πέρα και έξω από τα παιδαγωγικά τμήματα γιατί το αντικείμενο τους είναι διαφορετικό. Ο χώρος της προσχολικής εκπαίδευσης αφορά τις ηλικίες από 4-6, είναι εκπαίδευση και αυτή γίνεται από τους νηπιαγωγούς. Για το υπόλοιπο κομμάτι των ηλικιών από τη γέννηση έως και τα 4 έτη, εμείς δεν έχουμε μια διαφωνία ούτε θα κάνουμε υποδείξεις για το πώς αυτό θα γίνει» και πρόσθεσε ότι όλα τα παιδαγωγικά τμήματα των ΑΕΙ είναι στο πλευρό τους «το ζήτημα της εκπαίδευσης αφορά και την τριτοβάθμια γιατί οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι εκπαιδεύουν τους αυριανούς εκπαιδευτικούς και σημερινούς φοιτητές. Σε αυτή την κατεύθυνση και η κοινωνία πρέπει να καταλάβει ότι είναι πολύ ουσιαστικό το έργο που επιτελείται στην προσχολική εκπαίδευση, δεν είναι κάτι το οποίο μπορούμε να το αφήσουμε χωρίς στήριξη και θα πρέπει να συμμετέχει στις πιέσεις όπου θα ασκηθούν για να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες».
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας της ΔΟΕ, Γιώργος Τρούλης, ανέφερε: «Το θέμα της προσχολικής αγωγής δεν αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς αλλά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Επειδή έχει ανοίξει μια κουβέντα σε σχέση με τις αλλαγές που γίνονται στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, φανταζόμαστε ότι η συζήτηση αυτή σταδιακά οδηγεί σε μια υποβάθμιση του ίδιου του νηπιαγωγείου, μια υπαγωγή των νηπιαγωγείων σε δομές έξω από το δημόσιο από την κεντρική κρατική μεριμνά- κάτι που θα δημιουργήσει προβλήματα σε σχέση με την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου αλλά και σαφώς του ρόλου που θα διαδραματίσει το ίδιο το νηπιαγωγείο. Εμείς παρακολουθούμε τις διαδικασίες και τη συζήτηση που φαίνεται να αλλάζει, αφού το υπουργείο δείχνει να έχει κάνει στροφή σε αυτό το οποίο αρχικά είχε καταθέσει σαν πρόταση. Άρα θεωρούμε ότι η παρέμβαση της ΔΟΕ έχει καταλυτικό ρόλο για τον δημόσιο χαρακτήρα του νηπιαγωγείου και την προοπτική θεσμοθέτησης της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης».
Ο Βασίλης Οικονομίδης αναπληρωτής καθηγητής παιδαγωγικού τμήματος προσχολικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης τόνισε: «Το θέμα της ενοποίησης των σπουδών βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών είναι πολύ σημαντικό και είναι ένα από τα ζητήματα που πρέπει να δει κανείς όταν ασχολείται με θέματα ενοποίησης και ενιαιοποίησης των υπηρεσιών φροντίδας αγωγής και εκπαίδευσης των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Δεν μπορούμε να επιμερίσουμε την προσχολική αγωγή μόνο στις σπουδές και στην ενοποίηση των σπουδών των επαγγελματιών αυτών των κλάδων. Αυτή η προσέγγιση θα ήταν μόνο συμπτωματική αποσπασματική και τελικά θα δημιουργούσε πολύ περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται ότι προσπαθεί να λύσει. Προβλήματα που θα αφορούν τις ίδιες τις σπουδές πως θα διεξαχθούν, τα επαγγελματικά δικαιώματα αυτών που θα φοιτήσουν στα καινούρια τμήματα, όπως αυτά διαμορφωθούν και βεβαίως την κατάρτιση που θα έχουν, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στο αντικείμενο το οποίο θα υπηρετήσουν. Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό, χρειάζεται να δοθεί αρκετή δυνατότητα διαλόγου, που σημαίνει χρόνος, που σημαίνει επιστημονική προσέγγιση καταγραφή και χαρτογράφηση του χώρου και από κει και πέρα μπορούμε να επιχειρήσουμε όλες τις συζητήσεις που θα οδηγήσουν στη βελτίωση της προσχολικής αγωγής όλων των παιδιών στην Ελλάδα».
Ο Στέλιος Ορφανουδάκης, πρόεδρος του συλλόγου δασκάλων νηπιαγωγών Ρεθύμνου ανέφερε: «Οι συντεχνιακού τύπου λογικές που επικρατούν σε ορισμένους χώρους δείχνουν να εποφθαλμιούν το δημόσιο νηπιαγωγείο προτάσσοντας μια λογική ενοποίησης των ηλικιών 0-εως 6 και άλλοι ακόμα πιο προοδευτικοί τις ηλικίες 0 έως 8 προσπαθώντας να πλήξουν τον ρόλο του δημόσιου νηπιαγωγείου και να καταστρατηγήσουν τα εργασιακά δικαιώματα των νηπιαγωγών. Για να πετύχουν όμως την ενοποίηση αυτή των παιδικών σταθμών με τα νηπιαγωγεία και την υπαγωγή τους στους δήμους υπάρχει έντονη πίεση από ορισμένα κέντρα ΚΕΔΕ,ΣΕΒ, πολιτικά κόμματα για συγχώνευση των ΑΤΕΙ βρεφονηπιοκομίας με τα παιδαγωγικά τμήματα προσχολικής αγωγής. Αποδείχτηκε από τους πανεπιστημιακούς καθηγητές που μίλησαν στην ημερίδα μας ότι δεν μπορεί να συγχωνεύουν τα ΤΕΙ βρεφονηπιοκομίας (φροντίδα-αγωγή) με τα παιδαγωγικά τμήματα προσχολικής εκπαίδευσης που είναι εκπαίδευση-αγωγή. Οπότε καμιά ενοποίηση των νηπιαγωγείων με τους παιδικούς σταθμούς υπό οποιασδήποτε μορφής ή καθεστώς λειτουργίας. Τα δημόσια νηπιαγωγεία ανήκον στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αποτελούν τη βάση και το θεμέλιο του δημόσιου σχολείου. Αποδυναμώνοντας το νηπιαγωγείο κινδυνεύει όλο το σύστημα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Διεκδικούμε δίχρονη υποχρεωτική σχολική εκπαίδευση, μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, ίδρυση οργανικών θέσεων ειδικοτήτων, εξίσωση δικαιωμάτων αναπληρωτών με των μόνιμων και μόνιμους διορισμούς».