Ακόμα δεν μπορώ να συνέλθω από τη συγκίνηση που με κατακυρίευσε βλέποντας διαφήμιση γνωστής τράπεζας που μας προτρέπει να σπείρουμε δημητριακά, να θερίσουμε καλαμπόκια να ξεγεννήσουμε αγελάδες, ν’ αρμέξουμε αιγοπρόβατα ξυπνώντας χαράματα και να στοιβάξουμε τόνους ζωοτροφών στις υπερσύγχρονες αποθήκες μας.
Κατανοώ πως τοιαύτα ευαγή ιδρύματα θέλουν το «καλό» μου (μας) και μας ωθούν δικαίως εις την αγροτο-ποιμενο-κτηνοτροφική ενασχόληση που εγγυάται τρελά κέρδη και «εξωστρέφεια» στην παραγωγική δομή της χώρας. Και μια τράπεζα λειτουργούσα με «διαφανείς» διαδικασίες, κάργα ανακεφαλαιοποιημένη λέει την αλήθεια και μόνο την αλήθεια. Άλλωστε από την ίδια τράπεζα πήρε ο φίλος μου ο Μήτσος δάνειο για την υπερ-επένδυση των φωτοβολταϊκών με εγγυημένες αποδόσεις και κρατικές «εγγυήσεις» – Παναγιά βοήθα- και αποδείχτηκε πως δεν ήταν και τόσο «εγγυημένες», αφού είχε να κάνει συναλλαγή με το μεγαλύτερο τοκογλύφο (τράπεζα) και με το μεγαλύτερο απατεώνα (ελληνικό κράτος).
Μετά τις σούπερ-επενδύσεις των φωτοβολταϊκών έρχονται τώρα νέα «αναπτυξιακά» δάνεια με συμβολαιακές καλλιέργειες που θα κάνουν πάμπλουτους, όσους δεν έγιναν με τα φωτοβολταϊκά.
Είναι τρομερό το σενάριο πάντως της εν λόγω διαφήμισης με μουσική επένδυση υποβλητική, άριστα αγροτικά κοστούμια και ανθεκτικά αρβυλοειδή υποδήματα -πεντακάθαρα πάντως. Αν έχετε οικονομικά προβλήματα και αναδουλειές, αρχίστε να προετοιμάζεστε για υγιεινή διαβίωση κοντά στη φύση, με τη στήριξη πάντα της τράπεζας, που θα σταθεί για άλλη μια φορά αρωγός στο πλευρό του πολίτη και θα τον κάνει ένα οξυδερκή, δημιουργικό και «εξωστρεφή» Ευρωπαίο.
Εδώ βρε μέχρι και λογιστές έβαλαν στους «εξωστρεφείς» αγρότες και μπλοκάκια και «βιβλία» και «μητρώα» και δε θα τους δώσουν τα φράγκα οι ανακεφαλαιοποιημένες τράπεζες να ασχοληθούν με το εξαγωγικό εμπόριο; Μόνο να προσέξουν τις «εγγυημένες» αποδόσεις και τα «συμβόλαια» με το κράτος, μην την πάθουν όπως την έπαθαν οι φωτοβολταϊτάδες!
Πάντως μπορεί να έχουμε τρεις-τρεις απόπειρες αυτοκτονίας καθημερινά, μπορεί να έχουν γεμίσει κόσμο οι σκουπιδοντενεκέδες με ανιχνευτές τροφίμων και τα παγκάκια στα πάρκα με νεο-άστεγους, αλλά η «ανάπτυξη» ήρθε σίγουρα στην εν λόγω διαφήμιση της τράπεζας.
*Ο Μιχάλης Τζανάκης είναι φιλόλογος-συγγραφέας
istor.tzanakis@gmail.com