Επιτακτική χαρακτηρίζεται η ανάγκη αύξησης της χρηματοδότησης του Υπουργείου Εσωτερικών προς τον μητροπολιτικό για την κάλυψη των λειτουργικών κενών των σχολείων. Ωστόσο, παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις και παρεμβάσεις του δήμου, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει καμία θετική εξέλιξη.
Η προχθεσινή κατανομή των κονδυλίων ΚΑΠ που αποτελεί την τέταρτη δόση του κράτους προς τους δήμους ανήλθε σε 131.250 ευρώ .
Όπως τονίζει ο πρόεδρος των σχολικών επιτροπών, η κατανομή των κονδυλιών, όπως άλλωστε αναφέρεται στην υπουργική απόφαση έγινε με βάση την εικόνα που είχαν τα σχολειά τη διετία 2014-2015. Στο Ρέθυμνο όμως έκτοτε λειτουργούν επτά νέα σχολεία και έχουν προστεθεί 12.000τμ επιφάνειας που πρέπει να συντηρηθούν ,ενώ και ο μαθητικός πληθυσμός έχει καταγράψει αύξηση κατά 10%.Τα δεδομένα αυτά αποδεικνύουν την ανάγκη αύξησης της επιχορήγησης, ενώ έχουν επανειλημμένως τεθεί υπ’ όψιν του υπουργείου προκειμένου να διπλασιάσει την χρηματοδότηση προς τον μητροπολιτικό δήμο, δίχως όμως μέχρι σήμερα το αίτημα να έχει εισακουστεί.
Δηλαδή ενώ η κρατική επιχορήγηση στα χρόνια της κρίσης περιορίστηκε σε ποσοστό που ξεπερνά το 60%, η λειτουργία νέων σχολικών μονάδων, σύγχρονων προδιαγραφών, αυξάνει τις απαιτήσεις για τη λειτουργία τους.
Σημειώνεται ότι συνολικά το ΥΠΕΣ για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων της χώρας κατένειμε το ποσό των 25 εκ. ευρώ.
Αναλυτικά η κατανομή στους δήμους του Ρεθύμνου έχει ως εξής:
Δήμος Ρεθύμνου: 131.240 ευρώ
Δήμος Μυλοποτάμου: 44,360 ευρώ
Δήμος Ανωγείων: 9.110 ευρώ
Δήμος Αγίου Βασιλείου: 21.460 ευρώ
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος των σχολικών επιτροπών Γιώργος Γεωργαλής ανέφερε: «Από 123.000 ευρώ που ήταν η πρώτη και η δεύτερη δόση του υπουργείου για το 2017, η τρίτη και η τέταρτη ανήλθαν σε 131.240 ευρώ. . Η αύξηση αυτή είναι πολύ μικρή, επί της ουσίας ανεπαίσθητη. Τα καινούργια σχολεία στον δήμο Ρέθυμνου λειτουργούν από το 2016, αρα λοιπόν η αύξηση του αριθμού των μαθητών δεν έχει ληφθεί υπ’ όψιν. Στον μητροπολιτικό δήμο λειτουργούν 7 νέα σχολεία με περίπου 12.000 τετραγωνικά μέτρα επιπλέον, και έχουμε και μια αύξηση του μαθητικού πληθυσμού σε σχέση με το 2014-2015 που μας κάνανε την κατανομή κατά 10%. Την περίοδο 2013-2014 λαμβάναμε ως επιχορήγηση 90.000 ευρώ, αλλά ήταν χωριστά η πληρωμή των σχολικών τροχονόμων. Μετά ενσωματώσανε στην επιχορήγηση την πληρωμή τους και γι’ αυτό ανήλθε στις 123.000 ευρώ, ενώ πριν το 2010 και το 2009, από το 2008, πριν τον Καλλικράτη, πρέπει οι σχολικές επιτροπές να έπαιρναν 1.200.000ευρω».
Την ίδια στιγμή οι υποχρεώσεις του δήμου Ρεθύμνου είναι αυξημένες, με δεδομένο ότι ο μητροπολιτικός δήμος συντηρεί και σχολεία που απευθύνονται σε μαθητές όλου του νομού, όπως τα ΕΠΑ.Λ., τα ειδικά σχολεία, τα πειραματικά και το μουσικό, για τα οποία διεκδικεί οικονομική στήριξη από τους υπόλοιπους τέσσερις δήμους. Τα ειδικά σχολεία απαιτούν περισσότερα χρήματα λόγω και των εργαστηρίων που λειτουργούν σε αυτά.
Φέτος, στον μητροπολιτικό δήμο λειτουργούν επιπλέον πέντε νέα σχολεία (Αρσάκειο Γυμνάσιο – Λύκειο, Γυμνάσιο – Λύκειο Ατσιποπούλου, Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο) που σημαίνει αύξηση των επιφανειών, αλλά και αύξηση των απαιτήσεων για την εύρυθμη λειτουργία τους.
Τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων τα οποία, καλύπτονται από τα κονδύλια αυτά είναι η προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, η αγορά γραφικής ύλης, οι μικρο-συντηρήσεις, η αγορά εξοπλισμού και ειδών καθορισμού των σχολείων. «Οι ανάγκες των σχολείων είναι μεγάλες και διαρκώς αυξάνουν γι’ αυτό και εμείς αιτούμαστε το διπλασιασμό των κονδυλίων ανά δόση. Στο δήμο Ρεθύμνης λειτουργούν 13 σχολεία, τα οποία αφορούν όλο το νομό και έχουνε πολλά έξοδα, και τα συντηρεί μόνο ο δήμος Ρεθύμνης, όπως είναι τα Πειραματικά Γυμνάσια, τα Πειραματικά Λύκεια, το 1Ο και 2ο Επαγγελματικό Λύκειο, τα ειδικά σχολεία, το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και το Μουσικό Σχολείο. Άρα η κατανομή είναι λάθος και το είχα πει και στον Υπουργό Παιδείας, όταν είχε έρθει στο Ηράκλειο, ότι αδικεί τον δήμο Ρεθύμνης η κατανομή που γίνεται από το Υπουργείο Εσωτερικών. Εμείς σαν τμήμα Παιδείας του δήμου θα ξαναστείλουμε έγγραφο στο αρμόδιο τμήμα του Υπουργείο Εσωτερικών για να διατυπώσουμε πάλι το αίτημά μας για αύξηση των επιχορηγήσεων. Οι επιτροπές αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Θέλουμε να κάνουμε αρκετά πράγματα στα σχολεία, αλλά δεν μπορούμε να τα κάνουμε. Κάνουμε μόνο τις απαραίτητες παρεμβάσεις. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα, αν είχαμε χρήματα, να βοηθούσαμε τα σχολεία για τη βελτίωση του εξοπλισμού, με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με διαδραστικούς πίνακες και προβολείς, που δεν έχουμε τώρα αυτή την οικονομική δυνατότητα».