Με βάση τα στοιχεία, που αντλούμε από το Διαδίκτυο, αυξητική τάση παρουσιάζει η κρουαζιέρα παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιερόπλοιων (CLIA), σημειώθηκε άνοδος 7% από το 2017 έως το 2018. Ειδικά, η αγορά της Βορείου Αμερικής παρουσιάζει αύξηση 9%, ενώ η Μεσόγειος, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο μετά την Καραϊβική, αυξάνει την επισκεψιμότητά της κατά 8%.
Όσον αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), το 2018 καταγράφηκε άνοδος της τάξης του 3,5% των επισκεπτών στα λιμάνια της χώρας μας, σε σύγκριση με το 2017.
Σχετικά με τις προοπτικές της Ελλάδας στον τομέα αυτόν, αξίζει να αναφερθούμε στην ψηφοφορία που διοργάνωσαν στις 6-3-2018 τα ειδικά, στον θαλάσσιο τουρισμό, βρετανικά περιοδικά «World of Cruising», «Cruise Trade News» και «Cruise Ports and Destinations», όπου η χώρα μας αναδείχθηκε από το βρετανικό κοινό ο δεύτερος πιο ελκυστικός παγκόσμιος προορισμός.
Από τα τρία αυτά περιοδικά, το «World of Cruising» συγκαταλέγεται μεταξύ των πλέον προβεβλημένων βρετανικών Μέσων Ενημέρωσης που ειδικεύονται στην κρουαζιέρα. Έχει μηνιαία κυκλοφορία περί τα 30.000 αντίτυπα και διανέμεται σε συνδρομητές, πρακτορεία Τύπου, σταθμούς κρουαζιερόπλοιων, κρουαζιερόπλοια κ.α. Το αναγνωστικό του κοινό σε ποσοστό 92% είναι άτομα υψηλού εισοδηματικού και μορφωτικού επιπέδου, ηλικίας άνω των 45 ετών και το 68% εξ αυτών πραγματοποιεί δυο κρουαζιέρες το χρόνο.
Η Ελλάδα, εκτός από δεύτερος παγκόσμιος προορισμός, ουσιαστικά αναδείχτηκε πρώτος σε προτίμηση σε Ευρώπη και Μεσόγειο, δεδομένου ότι βρέθηκε δεύτερη στην κορυφαία τριάδα, με πρώτη την Τζαμάικα και τρίτη τη Σιγκαπούρη.
Ως προς τις συνήθειες τώρα των επισκεπτών γενικά, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση του ποσοστού εκείνων που επιλέγουν να περιηγηθούν στο λιμάνι υποδοχής και να επισκεφθούν τα αξιοθέατα χωρίς ξεναγό, διαχειριζόμενοι τον χρόνο τους οι ίδιοι, δείχνοντας με τον τρόπο αυτό διάθεση να αποδράσουν από πρότυπα μαζικού τουρισμού. Αξιοσημείωτο επίσης το ενδιαφέρον τους για την τοπική κουλτούρα.
Προφανώς αυτό που ψάχνουν -σε πρώτο επίπεδο τουλάχιστον- είναι το στοιχείο του προσιτού. Το τελευταίο μπορεί να αναλυθεί περαιτέρω σε δυο πράγματα: αφενός στη φιλική, καλοδιάθετη συμπεριφορά από τους ντόπιους και αφετέρου στην εύκολη προσβασιμότητα στην Ιστορία, την Παράδοση και την Τέχνη του μέρους που επισκέπτονται.
* Ο Παρασκευάς Μαμαλάκης είναι συγγραφέας