Την ώρα που μοναδική έγνοια του Υπουργού Παιδείας είναι πώς θα εξασφαλίσει περισσότερες ώρες πρωινού ύπνου στους μαθητές, μεταξύ των άλλων γιατί επιδιώκει να κερδίσει το κόμμα του την ψήφο των 17ρηδων στις επόμενες εκλογές, εμείς ας χάσουμε λίγες ώρες ύπνου για να σκεφτούμε πώς θα φτιάξουμε ένα αληθινό σχολείο και θα εξασφαλίσουμε στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ένα καλύτερο μέλλον.
Με καθηγητές που γνωρίζουν να πείθουν, να εμπνέουν και να συγκινούν με τον λόγο και την προσωπικότητά τους – δανείζομαι από τον Αριστοτέλη και τον Κικέρωνα τις τρεις κλασικές λειτουργίες της ρητορικής. Χωρίς εκπαιδευτικούς με ανάλογα προσόντα και επιπλέον ικανούς να συνθέτουν το περιεχόμενο των διαφόρων μαθημάτων και να υπενθυμίζουν το όλον η παιδεία καθίσταται κενό γράμμα – σε πείσμα της εδραιωμένης πεποίθησης των εκάστοτε αρμοδίων περί του αντιθέτου.
Με μαθητές και καθηγητές απαλλαγμένους από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του φροντιστηρίου, το οποίο ακυρώνει τη θεμελιώδη αποστολή του δημόσιου σχολείου.
Με πρόγραμμα που κατατείνει στη διαμόρφωση ελληνικής και ευρωπαϊκής συνείδησης, έχοντας ως ραχοκοκαλιά τη σπουδή των γραμμάτων και της ιστορίας και αφετηρία την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα. Αυτή που συνόδευσε την ανθρωπότητα σε όλα τα βήματά της και διαμόρφωσε τον πολιτισμό μας μαζί με τον Χριστιανισμό, την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό – μια ιστορική διαδρομή που για τον Καθηγητή (της Ιστορίας των Επιστημών παρακαλώ!) Κώστα Γαβρόγλου δεν συνιστά επιχείρημα «υπέρ της διατήρησης του μαθήματος» των Λατινικών.
Η μύηση των μαθητών στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους ως πολιτών και στην προστασία του περιβάλλοντος καθώς και η πάσης φύσεως καλλιτεχνική παιδεία συναρτώνται άμεσα με την πολιτισμική μας ταυτότητα. Ενώ χωρίς τον ανθρωπιστικό κορμό η εξοικείωση των μαθητών με τα αντικείμενα των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας και της οικονομίας λειτουργεί εν κενώ.
* Ο Μιχαήλ Πασχάλης είναι ομότιμος καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης