Πρόσφατα στα Χανιά ο φοιτητής του Τμήματος Ηλεκτρονικής του ΤΕΙ, Λέανδρος Μπουζιώτης, έχοντας ως γνώμονα την εξωστρέφεια και την επιλογή που μπορεί να σου δώσει κάτι καινούργιο, δοκίμασε, μετά από συστηματική μελέτη, να εξεταστεί στα πλαίσια των Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθήματων (MOOC’s). Το αποτέλεσμα ήταν να συνεχίζει τώρα τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο εξειδικευμένο πανεπιστήμιο στην αεροναυπηγική Cranfield Univeristy.
Τα Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOC’s), που προσφέρονται από κορυφαία ιδρύματα, αποτελούν μία προοπτική διαφορετική για τους νέους μας. Τα μαθήματα είναι υψηλού επιπέδου, δημιουργήθηκαν από τα κορυφαία ιδρύματα των ΗΠΑ, (Stanford, Harvard, MIT, Berkeley, Princeton) και μπορούν να τα παρακολουθήσουν δωρεάν νέοι που έχουν βασικές γνώσεις στο αντικείμενα και φυσικά την απαραίτητη γνώση της αγγλικής γλώσσας και της αντίστοιχης ορολογίας. Ουσιαστικά το εν λόγω πρόγραμμα εκπαίδευσης στηρίζεται πάνω σε βασικά παγκόσμια και καθολικά κριτήρια κατάρτισης και αξιολόγησης.
Σε παγκόσμιο επίπεδο η προέλευση των φοιτητών-σπουδαστών που επιλέγουν το διαφορετικό και πρωτοποριακό, για τα ελληνικά δεδομένα, τρόπο ανάδειξης στην ουσία της κριτικής σκέψης και των δυνατοτήτων τους, προέρχονται κατά 27,7% από της ΗΠΑ, κατά 8,8% από την Ινδία και ακολουθούν με 5,1% η Βραζιλία, 4,4% Μ. Βρετανία, 4% Ισπανία, 2,2% από τη Ρωσία, 3,6% από τον Καναδά, 2,3% από την Αυστραλία, ενώ ένα 41,9% από τον υπόλοιπο κόσμο. Τα μαθήματα που προσφέρονται στους υποψηφίους είναι τα μαθηματικά, γενικές επιστήμες, τεχνολογία, διοίκηση επιχειρήσεων και ανθρωπιστικές επιστήμες. Σε λιγότερο από ένα χρόνο έχουν γραφτεί σε Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα-Προγράμματα πάνω από 2.9 εκ. πολίτες από 220 διαφορετικές χώρες. Σε άρθρο του ο Mitchell Waldrop συντάκτης στην επιθεώρηση Nature αναφέρει ότι «όταν ένα καθηγητής μπορεί να διδάξει ταυτοχρόνως 50 χιλιάδες άτομα, αυτομάτως μεταβάλλει τα οικονομικά της εκπαίδευσης».
Η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας και των δεξιοτήτων των σπουδαστών-μαθητών είναι αναγκαία και απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία στα MOOC’s. Όλοι συμφωνούμε για την αξία της κριτικής σκέψης, ωστόσο στην πράξη δεν καλλιεργείται και τελικά καταλήγει να αποτελεί θέμα φυσικής δωρεάς. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Σίγουρα οι ταλαντούχοι πλεονεκτούν, ωστόσο είναι υποχρέωση της κοινωνίας να προσφέρει την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης δεδομένου ότι αυτή σήμερα αποτελεί τη βάση της καινοτομίας. Κρίσιμο ρόλο στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης διαδραματίζουν οι θετικές επιστήμες. Κατ’ αρχήν μελετούν πολύ απλά συστήματα στα οποία επιτυγχάνονται ακριβή αποτελέσματα και καθίστανται διαφανείς οι μέθοδοι. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι νέοι να μπορούν να καλλιεργήσουν τη σκέψη τους ακολουθώντας ξεκάθαρα μονοπάτια. Ο άνθρωπος και η κοινωνία του είναι εξαιρετικά περίπλοκα συστήματα που απαιτούν ωριμότητα για την ανάλυσή τους. Φυσικά οι ανθρωπιστικές σπουδές προσφέρουν τις αρχές της κοινωνίας αλλά και την αισθητική καλλιέργεια του νέου. Η κριτική σκέψη αποκτά τις βασικές της μεθόδους, σύγκριση, επαγωγή, αναγωγή.
Ουσιαστικά η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης βρίσκει τρόπο να γίνει η προέκταση των προσπαθειών των φοιτητών-μαθητών που θέλουν να δοκιμάσουν να διαγωνιστούν σε ένα παγκόσμιο κύκλο μαθημάτων. Με άμεσο στόχο αφενός την καταξίωσή τους σε επίπεδο γνώσεων και αφετέρου την απόκτηση εισιτηρίου είτε για στην παγκοσμιοποιημένη πλέον αγορά εργασίας είτε σε ένα ποιοτικό πανεπιστήμιο.
e-mail: info@sentiment.gr