Της ΜΑΡΙΑΣ ΔΑΝΔΟΛΟΥ*
Η κίνηση είναι συνυφασμένη με τη ζωή. Το έμβρυο από τους πρώτους μήνες της ζωής του δηλώνει την ύπαρξή του με τις αντανακλαστικές του κινήσεις. Στη συνέχεια ως βρέφος αποκτά όλο και περισσότερες κινητικές δεξιότητες που σχετίζονται τόσο με το χειρισμό αντικειμένων και τη μετακίνησή του στο χώρο όσο και με την ισορροπία του στην καθιστή και την όρθια θέση. Οι παραπάνω δεξιότητες επηρεάζουν την κινητική, γνωστική και συναισθηματική του ανάπτυξη.
Η άσκηση σε άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συχνά απαιτεί προσαρμογές, γι’ αυτόν τον λόγο έχει δημιουργηθεί η ειδίκευση «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, που έχει ως στόχο την κάλυψη των αναγκών του ατόμου με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Σύμφωνα με την «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» το πρόγραμμα άσκησης θα πρέπει να προσαρμόζεται στις δυνατότητες του ατόμου που έχει κάποιου είδους δυσκολία (Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Άσκησης), με κύριο στόχο τη βελτίωση κινητικών δεξιοτήτων. Ένα κατάλληλο πρόγραμμα άσκησης μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για ένα άτομο με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Μπορεί να βελτιώσει τη σωματική του ανάπτυξη, να επιδράσει θετικά στη νοητική του εξέλιξη αλλά και να συμβάλλει σημαντικά στην κοινωνικοποίησή του.
Ένα κατάλληλο Πρόγραμμα Άσκησης μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ανάπτυξη ενός ατόμου με αναπηρία και σε κοινωνικό επίπεδο. Η ελληνική κοινωνία συχνά αποδεικνύεται ανεπαρκής στο να δεχτεί και να συμπεριλάβει ένα άτομο με κάποιου είδους διαφορετικότητα. Η «ανεπάρκεια» σίγουρα δεν έχει να κάνει με το άτομο και τις αδυναμίες του αλλά με την αδυναμία της κοινωνίας να το συμπεριλάβει. Όταν ένα άτομο με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρακολουθήσει ένα κατάλληλο γι’ αυτό πρόγραμμα άσκησης και ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής δουλέψει με το άτομο αυτό και σε ομαδικό επίπεδο τότε σίγουρα θα έχει οφέλη και στον κοινωνικό τομέα. Δυστυχώς η ελληνική κοινωνία δυσκολεύεται ακόμα αρκετά στο κομμάτι της κοινωνικοποίησης των ΑΜΕΑ. Η άσκηση είναι μια καλή ευκαιρία για συμπερίληψη των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην ευρύτερη κοινωνία.
* Η Μαρία Δανδόλου είναι καθηγήτρια Ειδικής Φυσικής Αγωγής