Επαναλαμβανόμενοι σε μεγάλο ποσοστό ήταν οι τουρίστες που έφτασαν στην Δυτική Κρήτη μέσω του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» των Χανίων, την περίοδο του 2016. Κι αυτό, διότι φέρονται να μένουν ικανοποιημένοι από την παραμονή τους, είτε στα Χανιά, είτε στο Ρέθυμνο. Μπορεί να διατυπώνουν παράπονα για την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και να μην βρίσκουν την καθαριότητα επαρκή στους δημόσιους χώρους, αλλά στα υπόλοιπα επίπεδα, όπως ξεχνοδοχεία, ταβέρνες, φιλοξενία από τους ντόπιους, οι εντυπώσεις τους είναι άριστες.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από έρευνα που διενήργησαν το ΜΑΙΧ και το Πολυτεχνείο Κρήτης, μέσω ερωτηματολογίων που διανεμήθηκαν στις εξόδους του αεροδρομίου σε 4.000 αλλοδαπούς τουρίστες, που είχαν ολοκληρώσει τις διακοπές τους και ετοιμαζόταν να επιστρέψουν στις χώρες τους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα:
• Οι περισσότεροι έχουν επισκεφθεί και στο παρελθόν την Κρήτη και εννιά στους δέκα δήλωσαν πως θα την ξαναεπισκεφθούν, αλλά και θα την συστήσουν για διακοπές, ανεπιφύλακτα, σε συγγενείς και φίλους.
• Δύο στους τρεις προτιμούν την διαμονή σε ξενοδοχεία, και στην συντριπτική τους πλειοψηφία πρόκειται για οικογένειες, με ή χωρίς παιδιά.
• Kαταγράφεται απόλυτη ικανοποίηση των επισκεπτών, σχετικά με τη συμπεριφορά των ντόπιων ανθρώπων, τα καταλύματα, αλλά και από τις ταβέρνες/εστιατόρια/καφετέριες.
• Tα πιο σημαντικά προβλήματα εξακολουθούν να είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και η ελλιπής σήμανση, καθώς και η καθαριότητα κυρίως στους δρόμους και στις πόλεις.
Σύμφωνα με την έρευνα, από το σύνολο των αλλοδαπών τουριστών που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό των διακοπών τους, το 85% παραμένει στο Ν. Χανίων για να περάσει τις διακοπές του, το 13% προτιμάει το Ρέθυμνο, ενώ μικρότερα ποσοστά επιλέγουν τους Νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου.
Το προφίλ τους
Σχετικά με τις ομάδες ηλικιών, παρατηρείται μια ομοιόμορφη κατανομή μεταξύ 25 – 54 ετών. Τρεις στους τέσσερις επισκέπτες είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ όσον αφορά τα εισοδηματικά κλιμάκια, η πλειοψηφία, έξι στους δέκα, δηλώνει υψηλό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 45.000 ευρώ. Όσον αφορά τις τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, δύο στους τρεις θεωρούν τις τιμές κανονικές, ενώ τρεις στους δέκα τις κρίνει φτηνές.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών και σχεδόν δύο στους τρεις αλλοδαπούς επισκέπτες, προτιμάνε να διαμένουν σε ξενοδοχεία, το 25% σε ενοικιαζόμενα δωμάτια/διαμερίσματα, ενώ σημαντικά είναι τα ποσοστά αυτών που προτιμούν ενοικιαζόμενες βίλες, ιδιόκτητα σπίτια, ή φιλοξενείται. Τρεις στους τέσσερις Σκανδιναβούς, σε αντίθεση με τους μισούς σχεδόν μη Σκανδιναβούς επιλέγουν να διαμένουν σε ξενοδοχεία, ενώ όλες οι άλλες κατηγορίες καταλυμάτων φαίνεται να προτιμώνται περισσότερο από τους μη Σκανδιναβούς.
Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη Δυτική Κρήτη, στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι οικογένειες με ή χωρίς παιδιά, με τους μισούς Σκανδιναβούς να πραγματοποιούν διακοπές με τα παιδιά τους.
Σχετικά με τις κατηγορίες ξενοδοχείων, σχεδόν τρεις στους τέσσερις προτιμάνε να διαμένουν σε 3 και 4 αστέρων ξενοδοχειακά καταλύματα, ενώ αυξημένο είναι το ποσοστό αυτών που επιλέγουν τα πεντάστερα, το οποίο διαμορφώνεται στο 20%, με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στα πολυτελή ξενοδοχεία. Όσον αφορά τα ξενοδοχειακά «πακέτα» το λεγόμενο «all inclusive package» επιλέγεται σχεδόν από το ένα τρίτο των αλλοδαπών επισκεπτών, με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση.
Οι κρατήσεις των ξενοδοχειακών καταλυμάτων έγιναν κατά 70% μέσω ταξιδιωτικού γραφείου και on line συστήματα κρατήσεων, με τους μη Σκανδιναβούς να είναι αυτοί που χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο το διαδίκτυο για την κράτηση των δωματίων τους.
Τι τους ικανοποίησε και τι τους δυσαρέστησε
Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, καταγράφεται απόλυτη ικανοποίηση των επισκεπτών σχετικά με τη συμπεριφορά των ντόπιων ανθρώπων, τα καταλύματα, αλλά και από τις ταβέρνες/εστιατόρια/καφετέρειες. Πολύ βελτιωμένη φαίνεται να είναι η κατάσταση σχετικά με τις υπηρεσίες λεωφορείων/ΚΤΕΛ, ενώ σαφώς πιο θετικά είναι τα σχόλια των επισκεπτών αναφορικά με τις υπηρεσίες του αεροδρομίου Χανίων, αφού προχώρησαν τα έργα επέκτασης του αεροδρομίου.
Αντίθετα, τα πιο σημαντικά προβλήματα εξακολουθούν να είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και η ελλιπής σήμανση, καθώς και η καθαριότητα κυρίως στους δρόμους και στις πόλεις, με τους αλλοδαπούς επισκέπτες να εκφράζουν έντονα τα παράπονα και τη δυσαρέσκεια τους.
Τι αγοράζουν
Βλέποντας τα ποσοστά αγοράς αγροτικών τοπικών προϊόντων, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες συνεχίζουν να προβαίνουν στην αγορά τοπικού κρασιού, φρέσκου χυμού πορτοκαλιού και ελαιόλαδου, ενώ ακολουθούν τα τοπικά τυριά, τσικουδιά, λαχανικά, μέλι, το ελαιοσάπουνο, πορτοκάλια, παραδοσιακά αρτοποιήματα και τα αρωματικά – φαρμακευτικά φυτά. Σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι ο αλλοδαπός τουρίστας θα επιλέξει κατά μέσο όρο να αγοράσει τρία από αυτά τα τοπικά προϊόντα κατά τη διάρκεια των διακοπών του.
Ρεκόρ αφίξεων το 2016
Οι αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών για το έτος 2016 στο αεροδρόμιο Χανίων σημείωσαν ρεκόρ αφίξεων, φτάνοντας τις 1.048.703, σημειώνοντας μεγάλη αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 (942.997 αφίξεις) της τάξης του 11,2%.
Όσον αφορά την προέλευση των αλλοδαπών τουριστών την περίοδο του 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία του αεροδρομίου, οι μισοί σχεδόν προέρχονται από τις Σκανδιναβικές Χώρες: Σουηδία (16,1%), Νορβηγία (15,4%), Δανία (12,2%), Φινλανδία (6,1%).
Από τους μη Σκανδιναβούς, οι Βρετανοί ήταν αυτοί που αύξησαν σημαντικά τα ποσοστά τους και κατέλαβαν την τρίτη θέση επί των συνολικών αφίξεων με 13,4%, ενώ ακολουθούν επισκέπτες από Γερμανία (7,4%), Πολωνία (6,8%), Ιταλία (5,6%), Κύπρος (3,6%) και Βέλγιο (3,2%).
Συγκριτικά με το 2015, παρατηρείται ότι σημειώθηκε αύξηση από όλες τις κύριες εθνότητες που καταφτάνουν στο αεροδρόμιο Χανίων, με τους μη Σκανδιναβούς να καταγράφουν μεγαλύτερη αύξηση από τους Σκανδιναβούς, ενώ τη διαφορά την έκαναν οι Βρετανοί, οι οποίοι πραγματοποίησαν 34% περισσότερες αφίξεις σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, συνεχίζοντας την ανοδική τους πορεία κατά τα τελευταία έξι έτη.
Ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα έχει σκοπό να διερευνήσει και να αξιολογήσει το προφίλ του αλλοδαπού τουρίστα που επιλέγει το αεροδρόμιο Χανίων, ως τελικό προορισμό του για την τουριστική περίοδο 2016, συγκεντρώνοντας πρωτογενή στοιχεία από σχεδόν 4.000 έγκυρα ερωτηματολόγια (μεταφρασμένα σε εννέα γλώσσες). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο «Ι. Δασκαλογιάννης», στις εξόδους αναχώρησης των αλλοδαπών τουριστών καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, από 25 μεταπτυχιακούς φοιτητές προερχόμενοι από τις κυριότερες χώρες του δείγματος, αλλά και από ερευνητές του ΜΑΙΧ και Πολυτεχνείου Κρήτης. Επιπλέον, αναφορά γίνεται στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών που έχουν δημοσιευθεί από τις Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων και Ηρακλείου, Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων, με σκοπό να αξιολογήσει την περυσινή τουριστική κίνηση στα Χανιά αλλά και γενικότερα στην Κρήτη και να τη συγκρίνει με την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο.
Η έρευνα και ανάλυση συντονίστηκε από το τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης. Για τη δόμηση του ερωτηματολογίου και καθ´ όλη την πορεία της έρευνας υπήρξε επικοινωνία και υποστήριξη από την Περιφέρεια Κρήτης και την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων.
H έρευνα συγχρηματοδοτήθηκε από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης
Ομάδα συγγραφής και ανάλυσης:
• Δρ. Γεώργιος Μπαουράκης, (Διευθυντής ΜΑΙΧ)
• Γεώργιος Αγγελάκης, (Ερευνητής ΜΑΙΧ)
• Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, (Πολυτεχνείο Κρήτης – Audencia Nantes School of Management, Γαλλία)
• Περικλής Δράκος, (Ε.Δ.Ι.Π. Πανεπιστήμιο Κρήτης)