Τον καθοριστικό ρόλο των εκπαιδευτικών σχετικά με τα μέτρα αντισεισμικής προστασίας που πρέπει να λάβουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από έναν σεισμό στον χώρο του σχολείου επισημαίνουν στελέχη του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, υποστηρίζοντας τη μεγάλη σημασία της ανάπτυξης αντισεισμικής συνείδησης και συμπεριφοράς στη σχολική κοινότητα.
Στο πλαίσιο αυτό ο οργανισμός έχει εκπονήσει ένα σχέδιο που ονομάζει «Μνημόνιο ενεργειών για τη διαχείριση του σεισμικού κινδύνου σε σχολική μονάδα», το οποίο το υπουργείο Παιδείας έχει αποστείλει στα σχολεία της χώρας, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να προσαρμόσουν το σχέδιο αυτό στη σχολική τους μονάδα.
Χθες στο Ρέθυμνο πραγματοποιήθηκε σχετική επιμορφωτική ημερίδα για τους διευθυντές όλων των σχολείων και προχθές για τους νηπιαγωγούς και τους εργαζόμενους σε παιδικούς σταθμούς -είχαν προηγηθεί και στις άλλες περιφερειακές ενότητες του νησιού- όπου στελέχη του ΟΑΣΠ είχαν την ευκαιρία να ενημερώσουν, να συζητήσουν και να απαντήσουν στα ερωτήματα των εκπαιδευτικών σε σχέση με τις ενέργειες τους για την αντισεισμική προστασία των σχολείων.
Όπως τόνισαν, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα των εκπαιδευτικών για τη στατική επάρκεια των σχολείων, η ευθύνη ανήκει στον οργανισμό «Κτιριακές Υποδομές», ο οποίος έχει κάνει σχετικούς ελέγχους.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι μία από τις πρώτες προτεραιότητες του Ο.Α.Σ.Π., ώστε αυτοί με τη σειρά τους να μπορούν να ενημερώσουν τους συναδέλφους τους και τους μαθητές τους και να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες διαχείρισης του σεισμικού κινδύνου στον χώρο του σχολείου. Στόχος του μνημονίου είναι να υπάρχει ένα πρότυπο σχέδιο, πάνω στο οποίο να μπορούν να βασιστούν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων της χώρας για να συντάξουν το σχέδιο του σχολείου τους.
Ειδικότερα, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η κ. Ασημίνα Κούρου, γεωλόγος, προϊσταμένη τμήματος εκπαίδευσης, ενημέρωσης πληθυσμού το οργανισμού αντισεισμικού σχεδιασμού και προστασίας μιλώντας στα «Ρ.Ν.», υποστήριξε πως το σχέδιο είναι αναλυτικό και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να ενημερώσουν τη σχολική κοινότητα και από κοινού ομαδικά να λάβουν όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα και να μεταφέρουν τη γνώση αυτή στους μαθητές, ώστε όλοι να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και πώς να αντιδράσουν σε περίπτωση σεισμού. Σε σχετικές δηλώσεις της η κ. Κούρου ανέφερε: «Ουσιαστικά αυτό που γίνεται είναι ότι ο ΟΑΣΠ έχει ένα διαρκές πρόγραμμα εκπαίδευσης διάφορων ομάδων-στόχων. Στο πλαίσιο αυτό είμαστε στο Ρέθυμνο μετά από πρόσκληση της περιφερειακής ενότητας σε συνεργασία με την περιφέρεια Κρήτης, για να ενημερώσουμε αφενός μεν την εκπαιδευτική κοινότητα, δηλαδή τους διευθυντές των σχολικών μονάδων καθώς και τους εργαζόμενους σε παιδικούς σταθμούς και τους νηπιαγωγούς. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ενημερώνονται για το τι πρέπει να κάνουν από τώρα, για τη λήψη δηλαδή μέτρων πρόληψης και ετοιμότητας, έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι σε ένα επόμενο σεισμικό συμβάν. Ξέρουμε όλοι ότι η χώρα μας είναι πρώτη σε σεισμικότητα στην Ευρώπη και 6η στον κόσμο, άρα ο σεισμός είναι ένας αναγνωρισμένος κίνδυνος για τον ελληνικό χώρο. Άρα κάποια στιγμή κάπου γίνεται. Πριν από λίγους μήνες ήταν στη Ζάκυνθο πριν ενάμιση χρόνο στη Λέσβο και στην Κω. Άρα όλη η εκπαιδευτική κοινότητα πρέπει να είναι ενημερωμένη, όπως ενημερωμένοι πρέπει να είναι και οι εργαζόμενοι στους παιδικούς σταθμούς. Το πρόγραμμα είναι διαρκές. Στο Ρέθυμνο βρεθήκαμε πριν μερικά χρόνια και ξαναήρθαμε για να επικαιροποποιήσουμε τις γνώσεις, καθώς έχει αλλάξει το ανθρώπινο δυναμικό, οι διευθυντές και οι εργαζόμενοι. Δίνουμε το αντίστοιχο υλικό σε έντυπη και ψηφιακή μορφή, απαντάμε σε ερωτήματα και μέσω των δυο εγχειριδίων που έχουμε φτιάξει, που λέγονται «μνημόνια ενεργειών για τη διαχείριση κινδύνου στις σχολικές μονάδες», που φτάνουν στα σχολεία μέσω του υπουργείου Παιδείας και το άλλο το «μνημόνιο για τη διαχείριση του κινδύνου στους παιδικούς σταθμούς» που φτάνει στους παιδικούς σταθμούς μέσω των δήμων και των αντίστοιχων νομικών προσώπων και με αυτό το υλικό οι εκπαιδευτικοί είναι έτοιμοι να σχεδιάσουν. Δηλαδή, έχουν έτοιμα τα εγχειρίδια στα χέρια τους, απλώς χρειάζεται μια συζήτηση μεταξύ τους και προσαρμογή στις ανάγκες του σχολείου τους. Τα μέτρα είναι διαμορφωμένα για τις σχολικές μονάδες και κάθε ένας εκπαιδευτικός πρέπει να τα προσαρμόσει στη δικιά του σχολική μονάδα. Δεν είναι εύκολο να έχεις τα ίδια μέτρα πρόληψης σε ένα μονοθέσιο νηπιαγωγείο στο ισόγειο που βγαίνει στην αυλή και ένα άλλο νηπιαγωγείο, το οποίο είναι διώροφο. Άρα χρειάζεται μια τροποποίηση και προσαρμογή του γενικού σχεδίου στις ανάγκες κάθε σχολικής μονάδας. Το σχέδιο αυτό έχει αναλυτικά όλα τα στάδια και όλες τις πιθανές περιπτώσεις. Είναι δομημένο έτσι ώστε όταν μελετηθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα να κατανοήσουν όλα τα πιθανά σενάριο και όλες τις επιλογές που έχουν».
Όπως ανέφερε η εμπειρία της δείχνει ότι η εκπαιδευτική κοινότητα είναι ευαισθητοποιημένη, αφού ως γνωστό η χώρα μας είναι η πρώτη σε σεισμούς στην Ευρώπη και η έκτη παγκοσμίως.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Οι εκπαιδευτικοί είναι ευαισθητοποιημένο γιατί ξέρουν ότι έχουν ευθύνη για τα παιδιά των πολιτών, που θα πρέπει να είναι ασφαλή μέσα στο κτίριο του σχολείου. Η αλήθεια είναι ότι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων ή οι υπεύθυνοι σύνταξης των σχεδίων αντισεισμικής προστασίας, δεν λειτουργούν μόνοι τους. Είναι μια μονάδα. Υπάρχουν και οι αναπληρωτές και οι εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων. Άρα είναι μια ομάδα και ως τέτοια πρέπει να λειτουργήσουν. Αυτό είναι το πρώτο άγχος των εκπαιδευτικών. Ότι πρέπει να ευαισθητοποιήσουν όλους, συναδέλφους και παιδιά, για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά σε περίπτωση σεισμού. Επίσης υπάρχει νόμος που υποχρεώνει τους διευθυντές να έχουν σχέδιο και να κάνουν τουλάχιστον δυο ασκήσεις ετοιμότητας μέσα στη σχολική χρονιά. Πραγματικά πιστεύω ότι η εκπαιδευτική κοινότητα είναι ευαισθητοποιημένη. Την τελευταία δεκαετία η εμπειρία έχει δείξει ότι οι εκπαιδευτικοί συμπεριφέρονται σωστά σε περίπτωση κινδύνου σεισμού γιατί έχουν εξασκηθεί σ’ αυτό. Το βασικό ερώτημα τους είναι κατά πόσο είναι ασφαλή τα κτίρια και εκεί η ελληνική πολιτεία έχει προδιαγράψει μέσω της συγκεκριμένης νομοθεσίας και διαδικασίες για το πως αυτό λειτουργεί. Για τη στατική επάρκεια έχουν γίνει έλεγχοι από τον οργανισμό σχολικών κτιρίων».
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης παιδείας Γιάννης Παρασύρης, υπογράμμισε τη μέριμνα της περιφέρειας στα σχολεία, σε ότι αφορά τα ζητήματα πολιτικής προστασίας, επαναλαμβάνοντας πως πάγιο αίτημα αποτελεί η ένταξη του συγκεκριμένου μαθήματος στο σχολικό πρόγραμμα. Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αυτή ήταν η 7η ημερίδα για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το Ρέθυμνο συμπεριέλαβε και τους δημόσιους και ιδιωτικούς σταθμούς καθώς και τα νηπιαγωγεία. Είναι μια πρωτοβουλία της αντιπεριφέρειας παιδείας και της αντιπεριφέρειας πολιτικής προστασίας σε συνεργασία με τις υπηρεσίες τις δικές μας και τους χωρικούς αντιπεριφερειάρχες και φυσικά με την εκπαιδευτική κοινότητα. Στην Κρήτη έχουμε 965 σχολικές μονάδες και φοιτούν σε αυτές 96.000 μαθητές. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε εκπαιδευτικούς επιμορφωμένους, ευαισθητοποιημένους, έτσι ώστε να λειτουργήσουν σαν πολλαπλασιαστής γνώσης προς του μαθητές μας. Αν οι μαθητές δεν επιμορφωθούν και δεν συμμετέχουν στις ασκήσεις που επιβάλλονται, σύμφωνα με τη νομοθεσία, να υλοποιούν οι σχολικές μονάδες κάθε χρόνο, δυστυχώς όποιο σχεδιασμό και να κάνουμε για την πολιτική προστασία θα υπάρχει κενό. Εμείς θέλουμε πολίτες που θα γνωρίζουν τα μέτρα αυτοπροστασίας σε έναν σεισμό και θα συμμετέχουν στον σχεδιασμό που γίνεται από το κεντρικό κράτος για θέματα πολιτικής προστασίας. Έχουμε επικεντρωθεί στους εκπαιδευτικούς γιατί θα πρέπει να λαμβάνουν μέτρα πρόληψης και θα πρέπει να έχουν στενή συνεργασία με τη δημοτική αρχή, έτσι ώστε όταν παρουσιάζονται προβλήματα να τα επιλύουν. Είναι υπεύθυνοι να συντάσσουν σχέδιο έκτακτης ανάγκης στις σχολικές μονάδες. Είναι αυτοί οι άνθρωποι που θα λάβουν μέτρα αυτοπροστασίας και θα κατευθύνουν τα παιδιά, είναι αυτοί που προετοιμάζουν τη σχολική κοινότητα για τον σκοπό αυτό. Μέσα από αυτές τις ημερίδες αναδεικνύονται και προβλήματα και τους προβληματισμούς αυτούς της εκπαιδευτικής κοινότητας σε συνεργασία με τον κ. Λεονταράκη θα τους απευθύνουμε στο υπουργείο Παιδείας ώστε το μάθημα πολιτικής προστασίας να ενταχθεί στο πρόγραμμα τω σχολικών μονάδων».
Συνολικά πραγματοποιήθηκαν επτά (7) επιμορφωτικές ημερίδες πολιτικής προστασίας για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλες τις περιφερειακές ενότητες του νησιού.
Οι θεματικοί αντιπεριφερειάρχες, Γ. Λεονταράκης και Γ. Παρασύρης που είχαν την ευθύνη της διοργάνωσης, εξέφρασαν την ικανοποίηση τους για την επιτυχή διεξαγωγή των επιμορφωτικών ημερίδων με την αθρόα συμμετοχή των εκπαιδευτικών νησιού.
Τόνισαν, για άλλη μια φορά, τη σπουδαιότητα τέτοιου είδους δράσεων, για την εκπαιδευτική κοινότητα και για τους 96.000 μαθητές που φοιτούν στις 965 σχολικές μονάδες της Κρήτης. Τέλος, ευχαρίστησαν την πυροσβεστική υπηρεσία του νησιού, τον Ερυθρό Σταυρό, τους εκπροσώπους από τον Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας Κώστα Μπάκα και την Ασημίνα Κούρου ως εισηγητές των ημερίδων, τους αντιπεριφερειάρχες των περιφερειακών ενοτήτων, τους διευθυντές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης, το περιφερειακό κέντρο εκπαιδευτικού σχεδιασμού Κρήτης, καθώς επίσης και τις υπηρεσίες πολιτικής προστασίας της περιφέρειας Κρήτης και συγκεκριμένα τον διευθυντή Γιάννη Τζανοκωστάκη και τους προϊσταμένους των τμημάτων πολιτικής προστασίας των περιφερειακών ενοτήτων, Γιάννη Βερυκοκίδη, Νίκο Βότσογλου και Νίκο Νικολαΐδη που χωρίς τη βοήθεια τους δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν οι ημερίδες αυτές.