Eλένη Οικονομάκη
Προσφάτως, έλαβε χώρα μία έρευνα σχετικά με την μαθητική διαρροή, η οποία παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Ο νομός Ρεθύμνου, κατείχε την πρωτιά στην έρευνα αυτή. Τα υψηλότερα ποσοστά, τα οποία παρουσιάζει το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής, μας υπενθυμίζουν για ακόμα μια φορά την κρίση με την οποία έρχεται αντιμέτωπο το σημερινό σύστημα εκπαίδευσης. Οι λόγοι έξαρσης του φαινομένου, τους οποίους οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο αυτό, είναι αρκετοί. Σημαντικό αποτελεί το γεγονός ότι το φαινόμενο αυτό παρατηρείται εδώ και αρκετά χρόνια στο νομό Ρεθύμνου. Αρχικά, στο γεγονός αυτό συμβάλλει, εν μέρει, ο τρόπος διδασκαλίας των μαθημάτων στο σχολείο, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι μαθητές μελετούν για βαθμοθηρικούς λόγους, χάνοντας την ουσιαστική αξία των μαθημάτων. Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να πιέζονται και να εκλαμβάνουν σαν αγγαρεία την παρουσία τους στο σχολείο, δυσχεραίνοντας, σε κάποιες περιπτώσεις, ταυτόχρονα, και το έργο του εκπαιδευτικού. Επιπλέον, στη διαμόρφωση αυτού του υψηλού ποσοστού μαθητικής διαρροής, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο η νοοτροπία και η αντίληψη των ανθρώπων οι οποίοι θεωρούν ότι η παιδεία και η μόρφωση δεν έχει να προσφέρει τίποτε ωφέλιμο στα παιδιά τους. Τέλος, η απαισιοδοξία που απορρέει από την διασύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την επαγγελματική αποκατάσταση, έρχεται να αυξήσει τα κρούσματα μαθητικής διαρροής.Επομένως, για τους παραπάνω λόγους, κρίνεται απαραίτητη η λήψη μέτρων. Αρχικά, η Πολιτεία οφείλει να εφεύρει κίνητρα προκειμένου οι μαθητές να μην εγκαταλείπουν το σχολείο, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα το μεγαλείο της μάθησης. Επιπροσθέτως, κρίνεται απαραίτητο στις περιπτώσεις μαθητικής διαρροής, οι γονείς των μαθητών να υφίστανται κυρώσεις, με σκοπό να περιοριστεί το φαινόμενο. Πρώτα από όλα, όμως, οι γονείς αλλά και οι νέοι άνθρωποι, καλό θα ήταν, να αναγνωρίσουν τη σημασία της παιδείας και της μόρφωσης, στη σημερινή εποχή. Αυτά τα νέα παιδιά, αυτοί οι νέοι μαθητές είναι η συνέχεια του τόπου μας. Ενός τόπου που έχει ανάγκη από διευρυμένους πνευματικούς ορίζοντες, ικανούς να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, προστατεύοντας την γλώσσα μας, τον πολιτισμό και την ιστορία μας. Ενός τόπου ο οποίος χρειάζεται πολίτες οι οποίοι είναι σε θέση να ασκήσουν κριτική σκέψη. Συνεπώς, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς αλλά και η ίδια η Πολιτεία, οφείλει με κάθε τρόπο να αντιμετωπίσει το φαινόμενο αυτό, αρχικά, μειώνοντάς το.* Η Ελένη Κ. Οικονομάκη είναι καθηγήτρια Φιλολογίας, υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος Ρεθύμνου με τον συνδυασμό του Αλέξανδρου Μαρκογιαννάκη