Του ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ*
Η ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, ενιαίου και ολοκληρωμένου, αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης για την Κρήτη.
Και δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά, αφού αντιστοίχου μεγέθους μεγάλα έργα έχουν γίνει σε όλη τη χώρα. Στο Νησί μας δυστυχώς είμαστε πίσω και υστερούμε σημαντικά και σε αυτό το θέμα.
Όλα αυτά τα χρόνια από τη μεταπολίτευση έως σήμερα, έχουν γίνει σημαντικές παρεμβάσεις επί του Βορείου Οδικού Άξονα της Κρήτης όπως ποτέ δεν αντιμετωπίστηκε ενιαία, δεν έχει λυθεί το ζήτημα της ασφάλειας των οδηγών, ενώ πλέον ο υφιστάμενος αυτοκινητόδρομος δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στην μελλοντική ανάπτυξη του Νησιού λόγω των μεγάλων αλλαγών που έρχονται.
Το υπουργείο Υποδομών ξεκίνησε τη διαδικασία για τη προώθηση λύσης που θα οδηγήσει στην υλοποίηση ενός σύγχρονου οδικού άξονα για τη Κρήτη εφάμιλλο με τα δεδομένα των άλλων περιοχών της χώρας.
Δεδομένου ότι πρόκειται για την εκκίνηση της προσπάθειας θα πρέπει να τεθούν στέρεες βάσεις στο εγχείρημα. Η αρχή άλλωστε είναι το ήμισυ του παντός.
Υπάρχουν πολλά σημεία που ουδείς γνωρίζει συνολικά και με σαφήνεια και στα οποία θα πρέπει να προταθούν λύσεις και να δοθούν απαντήσεις προκειμένου να γίνει η βέλτιστη επιλογή της διαδικασίας που θα ακολουθηθεί.
Ενδεικτικά αναφέρω τα εξής: Για ποιο τμήμα του ΒΟΑΚ υπάρχουν έτοιμες μελέτες και γενικότερα ποιο το στάδιο ωριμότητας τους; Τι και ποιες μελέτες υπολείπονται; Ποιο το κόστος αυτών; Ποιο το προβλεπόμενο κόστος των απαλλοτριώσεων; Που προβλέπεται νέα χάραξη και που βελτίωση υφισταμένων τμημάτων; Ποιο το συνολικό κόστος κατασκευής; Τι θα γίνει με τη συντήρηση του ΒΟΑΚ μετά τη κατασκευή του και το κόστος αυτής; Ποιος ο χρόνος κατασκευής ή και της παραχώρησης εκμετάλλευσης;
Μια σειρά από ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσουν στο ποιο ακριβώς είναι το έργο, τι περιλαμβάνει, πως θα χρηματοδοτηθεί, αν θα είναι Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, αν θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης ή τελικώς αν θα είναι μικτό σχήμα κατασκευής και χρηματοδότησης; Ποιος θα είναι ο ρόλος του Κράτους;
Τα ανωτέρω είναι ενδεικτικά ερωτήματα που πρέπει να απασχολήσουν μια άρτια οικονομοτεχνική προσέγγιση, μιας μελέτης που θα προτείνει εφαρμόσιμες λύσεις έτσι ώστε να μετουσιωθούν σε διαγωνιστικές διαδικασίες για την υλοποίηση του μεγαλόπνοου αυτού έργου. Όλα αυτά αποτελούν κατά βάση μονόδρομο και στόχος πρέπει να είναι μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια να έχουμε ανάδοχο ή αναδόχους που θα ξεκινούν την υλοποίηση του νέου σύγχρονου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Το στοίχημα είναι μεγάλο και απαιτεί χρόνο για την υλοποίησή του. Πρέπει όμως το στοίχημα αυτό να κερδηθεί από τη Κυβέρνηση, πρέπει να κερδηθεί από τη Νέα Δημοκρατία.
Ήρθε η ώρα άλλωστε μετά από το μακρινό 1966 που παρελήφθη η οριστική τεχνική μελέτη του σημερινού ΒΟΑΚ και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση για τη κατασκευή του να γίνει ξανά κάτι μεγάλο για την Κρήτη.
Κλείνοντας θέλω να αναφέρω πως ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ πρέπει να εξοπλιστεί νομικά ούτως ώστε σε συνεργασία και με το αρμόδιο Υπουργείο και τους φορείς της Κρήτης (Περιφέρεια, ΠΕΔ, ΟΤΑ, επιμελητήρια) να παίξει σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση του εγχειρήματος
* Ο Γιάννης Δ. Κεφαλογιάννης, είναι οικονομολόγος, πρώην αντιδήμαρχος Ηρακλείου