Επιμέλεια: Αιμηλία Φραγκιαδάκη
Μνήμες θαρρείς νωπές ακόμα, από την αδόκητη αφορμή, της θέσπισης της συγκεκριμένης ημέρας, αφού σημαντικές αιτίες συνάμα με την προηγουμένη, δίνονται καθημερινά από την αμέριστη κι ακατάπαυστη συνδρομή, του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας και των ανθρώπων που το περικλείουν.
Ανεξαρτήτως διάθεσης, εορτών, καιρικών συνθηκών, φυσικών και ψυχικών προβλημάτων που μπορεί να αντιμετωπίζουν, ρίχνονται στην μάχη με απαράμιλλο θάρρος, 365 μέρες το χρόνο, 24 ώρες την ημέρα! Αυτοθυσία για τον άνθρωπο και την ζωή του, ιδιαίτερα, όταν κάποιοι δείχνουν ακόμα και σήμερα την ευτελή αξία και την τροπή εκείνης, μέχρι και σήμερα εν έτη 2022!
Δίνουν προσωπικές μάχες, έρχονται αντιμέτωποι με τον ίδιο τον εαυτό τους και ανακαλύπτουν δυνάμεις, που στο παρελθόν ούτε οι ίδιοι γνωρίζανε πως είχαν!
Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, συγκεκριμένα την τραγική ημερομηνία 14-01-2001 βάση της ηλεκτρονικής σελίδας, ΕΚΑΒ NEWS έλαβαν χώρα τα παρακάτω τραγικά εθνικά γεγονότα:
«Την Κυριακή 14 Ιανουαρίου του 2001 και ώρα 12:55 δόθηκε τηλεφωνικά από το συντονιστικό κέντρο του ΕΚΑΒ στο γραφείο αεροδιακοµιδών αίτηση αεροδιακοµιδής ασθενούς από Πάτµο. Η αίτηση διαβιβάστηκε µέσω FAX στο Γραφείο Επιχειρήσεων της HELITALIA στις 12:59.
Το ΕΚΑΒ ανέλαβε την εκτέλεση αποστολής αεροδιακοµιδής του 75χρονου ασθενούς Αγαπητού Βαρκάδου που είχε υποστεί καρδιακό επεισόδιο από τη νήσο Πάτµο στην Αθήνα με πλήρωμα τέσσερα μέλη, τον ιταλό κυβερνήτη Αντόνιο Βακάρι, συγκυβερνήτη τον Παναγιώτη Καταβέλη, την γιατρό Σοφία Μπεφόν και τον νοσηλευτή Γιώργο Λεβεντζώνη.
Η απογείωση του ελικοπτέρου από το αεροδρόμιο του Ελληνικού µε προορισμό την Πάτµο πραγματοποιήθηκε την 13:46. Η διαδρομή την οποία θα έπρεπε να ακολουθήσει, σύμφωνα µε το υποβληθέν σχέδιο πτήσεως, ήταν Αθήνα – Πάτµος – Αθήνα.
Μετά από πτήση 48 λεπτών, υπό καλές μετεωρολογικές συνθήκες το ελικόπτερο προσγειώθηκε στη Μύκονο στις 14:34. Αφού συμπλήρωσε τις δεξαμενές του µε καύσιμα απογειώθηκε για τον τελικό προορισμό του (Πάτµο) στις 14:47.
Η προσγείωση στο ελικοδρόμιο της Πάτμου έγινε στις 15:22. Έπειτα από τηλεφωνική επαφή του πληρώματος του ελικοπτέρου µε τον βοηθό του Γραφείου Επιχειρήσεων της Helitalia, συνεφωνήθη να προσγειωθεί στην Σύρο, λόγω επιδεινώσεως του καιρού Αθηνών.
Η απογείωση από το ελικοδρόμιο της Πάτμου πραγματοποιήθηκε στις 15:36.
Μετά την λήψη του τελευταίου µμετεωρολογικού Αθηνών από το αεροδρόμιο της Μυκόνου, ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου αποφάσισε την συνέχιση της πτήσεως προς Αθήνα, παρά την επικράτηση ιδιαιτέρως δυσμενών καιρικών συνθηκών σε ακτίνα 20 ναυτ. μίλια από το Α/? Ελληνικού.
Σε απόσταση 7 ναυτ. μιλίων νοτίως του Σουνίου και ενώ ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου είχε λάβει εντολή από τον Ελεγκτή Προσεγγίσεως του αεροδρομίου Ελληνικού να κατευθυνθεί στην Αίγινα, το ελικόπτερο εξαφανίστηκε από την οθόνη του RADAR Προσεγγίσεως, χωρίς κάποια αναφορά.
Σύμφωνα με το πόρισμα παίρνει αριστερή κλίση και προσκρούει με δύναμη στην επιφάνεια της θάλασσας με αποτέλεσμα να αποκοπεί το ουραίο τμήμα. Η καμπίνα διαλύεται και βυθίζεται αμέσως. Λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης ο θάνατος των 5 ανθρώπων είναι ακαριαίος. Τα σώματά τους παρασύρονται από τα θαλάσσια ρεύματα, μακριά από το σημείο της πτώσης.
Επακολούθησε αμέσως κήρυξη του ελικοπτέρου σε κατάσταση ανάγκης από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισµού Έρευνας και διάσωσης (ΕΚΣΕ) και η έναρξη των προβλεποµένων διαδικασιών για τον εντοπισμό του και τη διάσωση των επιβαινόντων. Την 18:56 ώρα το αεροναυαγοσωστικό ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) εντόπισε συντρίμματα του στην προαναφερθείσα θέση».
Υπήρξαν όμως προγενέστερα και μεταγενέστερα δυστυχήματα ανθρώπων που αυτοθυσιάστηκαν στο καθήκον:
Διασώστης: Στέφανος Παρασκευόπουλος 20/01/1992
Ιατρός: Αναστάσιος Κωτσόβολος 15/11/2000
Διασώστης: Αργύρης Κεφαλάς 27/02/2002
Διασώστης: Ελευθέριος Φερεντίνος 17/06/2002
Ιατρός: Σαφάντι Μαγκέντ 10/02/2003
Διασώστης: Ιωάννης Κουρουλής 10/02/2003
Διασώστης: Αθανάσιος Αρσενόπουλος 16/06/2010
Ιατρός: Δημήτρης Βουρβαχάκης 12/12/2012
Διασώστης Ευάγγελος Κελαράκης 12/12/2012
Διασώστης: Σπυρίδων Μακρυγέννης 16/11/2018
Κυβερνήτης: Βασίλειος Χαμτζίδης 17/06/2002
Συγκυβερνήτης: Stefan Mayer 17/06/2002
Ασθενής Άννα Δαμίγου 17/06/2002
Κυβερνήτης: Ευστράτιος Φωτιάδης 10/02/2003
Συγκυβερνητής: Ηλίας Λεντής 10/02/2003
Ευχαριστούμε πολύ για τότε, για τώρα και για πάντα γιατρούς, νοσοκόμους, νοσηλευτές, οδηγούς και πλήρωμα ΕΚΑΒ για την καίρια αντιμετώπιση καταστάσεων.
Δεν έχω λόγια να εκφράσω την θλίψη και συνάμα την απέραντη ευγνωμοσύνη για τον ηρωισμό όλων σας, κεκειμοιμένων και ζωντανών! Κουράγιο στους οικείους σας που πάλεψαν και παλεύουν ακόμα και σήμερα.
“Ώλετο μεν μοι νόστος, ατάρ κλέος άφθιτον έστα” είπε ο Όμηρος.( Δεν υπάρχει για εμένα επιστροφή, μα αιώνια θα είναι η δόξα)”.
(Σημ.Στοιχεία και έρευνα για το θανατηφόρο δυστύχημα από την σελίδα: ΕΚΑΒ News)