Εν όψει της νέα εγκυκλίου του ΥΠΟΠΕΘ πρώην ΥΠΕΠΘ ή σε απλά ελληνικά, Υπουργείου Παιδείας, χθες Τετάρτη τελευταία μέρα των αιτήσεων, οι υποψήφιοι διευθυντές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο νομό μας, έκαναν τις τελευταίες περιοδείες τους και το τελικό φίνις προς άγρα ψήφων! Ο υποψήφιος κ. Εκπαιδευτάκης περιόδευσε στο 25ο – 26ο και 27ο γυμνάσια της πόλης του Ρεθύμνου. Στις 9:00 το πρωί στο 25ο και στη συνέχεια ανά μια ώρα στα υπόλοιπα, για να προλάβει να αναπτύξει τις απόψεις του. Ο κ. Διευθυντάρης περιόδευσε μετά τις 11:00 το πρωί στα ίδια σχολεία, για να προλάβει στο μεταξύ να πληροφορηθεί τις προγραμματικές δηλώσεις του κ. Εκπαιδευτάκη και να κάνει ανάλογες, ώστε να προσελκύσει καλύτερα τους ψηφοφόρους συνάδελφους καθηγητές και καθηγήτριες! Ο κ. Υποδιευθυντόπουλος επισπεύτηκε τα Λύκεια της πόλης το 7ο στις 9:00 το πρωί, το 8ο στις 10:00 και το 9ο στις 11:00. Έγκυρες πληροφορίες λένε ότι ήταν αρκετά εύθυμος και κερνούσε σε κάθε σχολείο, για να δελεάσει τους ψηφοφόρους του, ενώ κάποιοι άλλοι και άλλες υποψήφιες ακούγεται (δεν έχει διασταυρωθεί ακόμα), ότι μοίραζαν απλόχερα λουλούδια, τάμπλετ και εγγυημένη κάλυψη σε περίπτωση γιαλαντζί άδειας των ψηφοφόρων.
Πολλοί θα νομίζουν ότι τα παραπάνω είναι φάρσα (και είναι κατά βάθος, κατά ύψος και κατά μήκος!) αλλά η φετινή εγκύκλιος για τα διευθυντικά στελέχη της εκπαίδευσης ουσιαστικά και κατά γράμμα αυτό λέει! Ότι κάθε υποψήφιος μπορεί να κάνει προεκλογικό αγώνα, σε κάθε σχολείο που κάνει αίτηση για διευθυντής! Και μη χειρότερα να λέμε κυρίες και κύριοι! Η τελευταία αυτή εγκύκλιος, ίσως να είναι και το τελειωτικό χτύπημα στην παιδεία. Άλλωστε δεν έχουν μείνει και πολλά πλέον. Τα έχουν διαλύσει με συστηματική δουλειά σχεδόν όλα οι προηγούμενοι και σε αγαστή συνεργασία πάντα, με τους κατά καιρούς υψηλόβαθμους επαγγελματίες συνδικαλιστές. Ότι έχει μείνει θα το αποτελειώσουν τώρα κατά πάσα πιθανότητα. Όσο σκέπτομαι ότι ο χώρος της παιδείας είχε εναποθέσει τις ελπίδες του (τις τελευταίες ίσως) σ’ αυτή την κυβέρνηση, μου ‘ρχεται να κλάψω, να γελάσω, να τα κάνω όλα μαζί…
Το πιθανότερο είναι, όπως λένε οι πληροφορίες απ’ όλη τη χώρα, ότι οι σύλλογοι των καθηγητών, αν όχι σε όλα τα σχολεία της χώρας, σε πολλά πάντως, θα γίνουν μαλλιά κουβάρια, για την ανάδειξη των διευθυντών τους, ενώ στην καλύτερη περίπτωση θα χαλάσουν φιλίες χρόνων. Για ποιο λόγο; Επειδή κάποιος παντελώς άσχετος που θέλει να το παίζει αριστερότερος των αριστερών και προοδευτικότερος των προοδευτικών, έγραψε στο πόδι, αυτή την φοβερή εγκύκλιο για τους διευθυντές, που δεν έχει απολύτως καμία λογική!
Ας προσέξουμε λίγο την υψηλού επιπέδου λογική της εγκυκλίου. Άτομο που δεν έχει μεταπτυχιακό, δεν κάνει για διευθυντής στο Πειραματικό Γυμνάσιο ή Λύκειο, κάνει όμως για άλλο σχολείο ή για Διευθυντής εκπαίδευσης, δηλαδή για προϊστάμενος εκείνου που έχει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό! Με απλά λόγια απορρίπτεσαι για λοχίας, αλλά κάνεις για στρατηγός! Μπορεί κάποιος να κάνει αίτηση σε ένα σχολείο εντός ή εκτός ΠΥΣΔΕ (νομού), αλλά δεν διευκρινίζεται ποιος θα τον ψηφίσει, αφού θέλει τουλάχιστον το 20% των ψήφων του συλλόγου των καθηγητών, να τον αποδέχεται. Δεν είναι βέβαια κακό σε καμία περίπτωση ο Διευθυντής ενός σχολείου να είναι αποδεκτός από τους υπόλοιπους, ίσα-ίσα έτσι πρέπει και επιβάλλεται. Αλλά στ’ αλήθεια τι τύχη θα έχει κάποιος σε ένα σχολείο που δεν τον γνωρίζουν καν, ακόμα κι αν έχει στο βιογραφικό του, εκατό μεταπτυχιακά και διδακτορικά μαζί;
Στα καινούρια σχολεία που θα λειτουργήσουν φέτος στο νομό μας, Ατσιπόπουλο-Σφακάκι (αν λειτουργήσουν) θα πρέπει για τρεις μήνες να λειτουργούν με τον σύλλογο των διδασκόντων (προφανώς κάποιος θα εκτελεί χρέη διευθυντή) και μετά θα γίνουν αιτήσεις και ψηφοφορία στο σύλλογο διδασκόντων, για την ανάδειξη του διευθυντή! Μέχρι τότε το σχολείο θα λειτουργεί με τον αυτόματο πιλότο… ενώ δεν έχει δικαίωμα αυτός που είναι ήδη σε σχολείο στην περιφέρεια να κάνει αίτηση για βελτίωση θέσης.
Σχολείο στο νομό μας που έχει μια οργανική θέση μόνο, είναι υποχρεωμένο να συστήσει, για την διαδικασία, εφορευτική επιτροπή για την ψηφοφορία των 3 ή 4 καθηγητών του σχολείου! Μήπως να συστήναμε τριμελή εφορευτική επιτροπή του εαυτού μας καλύτερα; Κάποιος που είναι διευθυντής 15-20-25 χρόνια, παίρνει τα ίδια μόρια, για τη συγκεκριμένη σύγκριση, με κάποιον άλλον που έχει μόνο τέσσερα χρόνια, ακόμα κι αν είναι υποδιευθυντής. Επιμορφωτικά σεμινάρια παντός είδους και των ειδικοτήτων, όσα κι αν είναι αυτά, δεν μοριοδοτούνται και είναι στην ευχέρεια του συλλόγου διδασκόντων να τα συμπεριλάβει στη διαδικασία. Τότε γιατί τα κάνουν είναι η απορία; Δεν θα προσθέσω τα λεγόμενα του υπουργού με τη γνωστή δήλωση περί αριστείας, που μετά την δημόσια κατακραυγή, ανασκεύασε στη συνέχεια, ούτε και άλλες «υψηλού επιπέδου δηλώσεις» για την παιδεία, που έχουν λεχθεί κατά καιρούς, όπως το αμίμητο της πρώην υπουργού κ. Γιαννάκου, ότι οι θέσεις των προϊσταμένων της εκπαίδευσης είναι κυβερνητικές θέσεις! Αρκεί να είσαι προσκείμενος στο κόμμα λοιπόν! Διαχρονικοί Μαυρογυαλούροι όλοι τους!
Αν είναι αυτού του είδους η ελπίδα και η αλλαγή που περίμενε όλη η σχολική κοινότητα της χώρας με λαχτάρα ότι θα ερχόταν, συγγνώμη αλλά υποθέτω πως όσο και να το θέλει κάποιος, απ’ αυτήν δύσκολα θα πάρει. Έντονα προβληματίζει που και οι συνδικαλιστές, για μια ακόμη φορά, προσκολλημένοι στα φουστάνια της εξουσίας δεν έχουν βγάλει κιχ, για όλο αυτό το συνονθύλευμα του νομοσχεδίου. Πάντως κάποια στιγμή επιτέλους και σ’ αυτή τη χώρα, θα πρέπει να καταλάβουν καλά κάποιοι, ότι υπάρχουν σε όλα τα πράγματα όρια και η ανοχή κάποτε τελειώνει.
Επιτέλους θα ήθελα κάποια στιγμή να βρεθεί κάποιος και να μου εξηγήσει, γιατί είναι τόσο δύσκολο να κρατά κάθε κυβέρνηση τα καλά στοιχεία από την προηγούμενη και να προσθέτει τα δικά της, και όχι να γκρεμίζει ότι έχει χτιστεί μέχρι τώρα, αν έχει χτιστεί εννοείται. Και αυτό δεν αφορά βέβαια μόνο την παιδεία, αλλά αυτονόητα όλα τα μήκη και πλάτη της κοινωνίας. Τι ζητάω κι εγώ τώρα όμως ε; στην Ελλάδα ζούμε αγαπητοί μου και πολλές φορές από την οργή που ξεχειλίζει σε όλους μας, για διάφορους λόγους το ξεχνάμε. Τελικά σ’ αυτή τη χώρα φαίνεται ειδικά στους υπουργούς της εκάστοτε κυβέρνησης, πως όταν έβρεχε μυαλά, αυτοί μάλλον κρατούσαν ομπρέλα! Δεν εξηγείται διαφορετικά… κάποιοι όπως φαίνεται, έχουν βάλει στόχο να απομυθοποιηθούν όσο γίνεται γρηγορότερα και αν συνεχίσουν έτσι σίγουρα θα το πετύχουν!
Μπορεί να πικραίνω κάποιους ίσως με τα γραφόμενα μου, αλλά στη ζωή μου καλώς ή κακώς δεν έχω μάθει να μασάω τα λόγια μου, άσχετα αν το έχω πληρώσει πολλάκις στο παρελθόν. Μακάρι εγώ και οι υπόλοιποι συνάδελφοι, που σε συντριπτικό ποσοστό συμφωνούν μαζί μου, να κάνουμε λάθος (είμαστε άραγε τόσο άσχετοι όλοι μας;) και η νέα αυτή εγκύκλιος για την εκπαίδευση, να αποτελέσει τελικά θετικό πρόσημο, για την πολύπαθη παιδεία στη χώρα μας.
* Ο Βαγγέλης Παπαδάκις είναι καθηγητής Φυσικής Αγωγής