Σοβαρή δυσκολία στην τακτοποίηση των υποχρεώσεών τους αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις του Ρεθύμνου. Οι πληρωμές των λογαριασμών ρεύματος και νερού είναι από τις πάγιες μηνιαίες υποχρεώσεις, που έχουν εξελιχθεί σε μόνιμο πρόβλημα για δεκάδες καταναλωτές, με τα ποσοστά των ανεξόφλητων λογαριασμών να ξεπερνούν κάθε ρεκόρ και τ’ αιτήματα για διακανονισμούς να διαδέχονται το ένα το άλλο.
Ειδικότερα, χαρακτηριστικό της οικονομικής αδυναμίας των πολιτών είναι η μείωση, που καταγράφεται στις εισπράξεις λογαριασμών νερού της ΔΕΥΑΡ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, το τελευταίο δίμηνο παρατηρείται σημαντική υστέρηση στα έσοδα, που φτάνει σε ποσοστό 25%, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους.
Σε αντίθεση με το οικονομικό έτος 2014, το οποίο «έκλεισε» στα επίπεδα του 2013, σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις, το 2015 τα νούμερα δεν ευνοούν τη Δημοτική Επιχείρηση, με τους διοικούντες να εκφράζουν τον προβληματισμό τους, επισημαίνοντας ότι η ΔΕΥΑΡ. είναι Δημοτική Επιχείρηση, που πραγματοποιεί επενδύσεις από ίδιους πόρους, επομένως το έργο της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα έσοδα και την ρευστότητα που διαθέτει.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δ.Σ., Άγγελο Μαλά, οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί αποτελούν «αγκάθι» για την ομαλή λειτουργία της ΔΕΥΑΡ., καθώς στο ταμείο δεν «επιστρέφουν» τα χρήματα που αντιστοιχούν στη χρήση του νερού από τους δημότες.
Το γεγονός αυτό, όπως σημειώνει ο ίδιος, αναγκάζει τους διοικούντες τη Δημοτική Επιχείρηση να προχωρούν στη λήψη μέτρων, που σχετίζονται με την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών. Στο «στόχαστρο» βρίσκονται κυρίως επιχειρηματίες, ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες καταστημάτων, στους οποίους έχουν γίνει επανειλημμένες ενημερώσεις και συστάσεις, προκειμένου να προχωρήσουν στην τακτοποίηση των υποχρεώσεών τους. Τα ποσά σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ μεγάλα για τα δεδομένα μιας Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης, ενώ υπάρχουν και μικρότερα, όχι όμως αμελητέα (κυμαίνονται μεταξύ 1.000 έως 5.000 ευρώ).
Το δυσάρεστο είναι ότι δεν πρόκειται μονάχα για ανεξόφλητους λογαριασμούς των τελευταίων μηνών, αλλά για πολύ παλαιές οφειλές, αφού δεν είναι λίγοι εκείνοι που ακολουθούν την τακτική της κατανάλωσης νερού, χωρίς να φτάνουν ποτέ στο ταμείο, με αποτέλεσμα σήμερα η ΔΕΥΑΡ. να καλείται να εισπράξει (από επιχειρήσεις κυρίως) μεγάλα ποσά, που αφορούν χρέη δεκαετίας.
«Από τις αρχές του έτους παρατηρείται μείωση στις εισπράξεις της επιχείρησης, γεγονός τ’ οποίο δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν μας ανησυχεί. Η ΔΕΥΑΡ έχει κάνει έναν προγραμματισμό παρεμβάσεων έργων, μελετών και επενδύσεων, που υλοποιούνται από ίδιους πόρους. Απαραίτητη προϋπόθεση, όμως, είναι να υπάρχει η απαιτούμενη ρευστότητα. Χωρίς έσοδα δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στον προγραμματισμό μας, στο σύνολό του», δήλωσε στα «Ρ.Ν.» ο κ. Μαλάς.
Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ. απέδωσε την κάμψη στα έσοδα στην πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα που επικρατεί στη χώρα το τελευταίο διάστημα, που έχει ως αποτέλεσμα να έχουν επηρεαστεί αρνητικά οι πολίτες. Παράλληλα, κατέθεσε την αισιοδοξία του ότι το κλίμα θ’ αντιστραφεί άμεσα, γεγονός που θα συμβάλλει στην αναζωογόνηση της οικονομίας γενικότερα:
«Η ΔΕΥΑΡ δεν έχει χρήματα στο ταμείο της για να τα χρησιμοποιεί σε περιόδους όπως αυτή, που ο κόσμος δυσκολεύεται. Ούτε μπορεί να βασίζεται μόνο στους καλοκαιρινούς μήνες, κατά τους οποίους τα έσοδα είναι πάντα αυξημένα, λόγω της έντονης τουριστικής δραστηριότητας.
Ελπίζω ότι σύντομα θα υπάρξει κλίμα σταθερότητας στη χώρα, ώστε ν’ αρχίσει να κινείται καλύτερα η οικονομία, σε όλα τα επίπεδα.
Για τη ΔΕΥΑΡ το 2014 κύλησε σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα σε ό,τι αφορά τα έσοδα αισιοδοξώ ότι θα συμβεί και το 2015».
Στα 7 εκατ. ευρώ οι οφειλές
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία της Δημοτικής Επιχείρησης, οι οφειλές προς τη ΔΕΥΑΡ από απλήρωτους λογαριασμούς καταναλωτών (ύδρευσης-αποχέτευσης) ανέρχονται στο ποσό των 7 εκατομμυρίων ευρώ περίπου.
Παράγοντες της ΔΕΥΑΡ σημειώνουν ότι η αυξητική τάση, που καταγράφεται στους ανεξόφλητους λογαριασμούς, οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση και κατά συνέπεια στην αδυναμία πολλών δημοτών να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Επιπλέον, μεγάλο ποσοστό αφορά τη μεταφορά του υπολοίπου των πελατών από τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων, μετά τη συγχώνευση των «Καποδιστριακών» Δήμων, στον ενιαίο μητροπολιτικό δήμο Ρεθύμνου.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, από τα 7 εκατ. ευρώ που οφείλουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη ΔΕΥΑΡ, περίπου τα 3,5 εκατ. ευρώ αφορούν απλήρωτους λογαριασμούς από την περιοχή του Δήμου Ρεθύμνου και το υπόλοιπο ποσό προέρχεται από τις καταναλώσεις, που παραμένουν απλήρωτες εδώ και χρόνια στις Δημοτικές Ενότητες Νικηφόρου Φωκά, Λαππαίων και Αρκαδίου.