Τη χάραξη για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, η οποία προκρίθηκε από το υπουργείο Υποδομών, την οποία εξ αρχής πρότεινε η περιφέρεια Κρήτης παρουσίασε χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου στο Ηράκλειο ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπρίτζης.
Σύμφωνα με αυτή η ελάχιστη οριζοντιογραφική ακτίνα είναι τα 650 μέτρα. Η ταχύτητα μελέτης είναι τα 120 Km/ώρα ενώ το συνολικό μήκος είναι 181 Km, έναντι των 155 που προέβλεπε το άλλο σενάριο. Όπως αναφέρεται στη μελέτη που παρουσιάστηκε, τα υφιστάμενα τμήματα (παρακάμψεις Χανίων – Ρεθύμνου και Ηρακλείου) εκτείνονται σε μήκος 51 Km ενώ τα νέα τμήματα είναι 143 Km. Οι παράπλευροι εκτείνονται σε 152 Km και σε αυτό περιλαμβάνονται 37 ανισόπεδοι κόμβοι, 25 γέφυρες συνολικού μήκους 4 Km μονού κλάδου, 8 σήραγγες συνολικού μήκους 42 Km μονού κλάδου, 7 C&C μήκους 1,3 Km και τυπική διατομή τύπου a4ν*σ πλάτους 22,5 m.
Σύμφωνα με τον υπουργό το σενάριο αυτό που επιλέχτηκε τελικώς έχει μεν μεγαλύτερο μήκος από την εναλλακτική, ωστόσο κοστίζει 1 δισεκατομμύριο λιγότερο και ως εκ τούτου είναι πιο ελκυστικό για τους επενδυτές. «Αν επιλέγαμε το πρώτο σενάριο θα είχαμε ένα ΑΕΠ 5,6% που σημαίνει IRR (5,6%), άρα δεν θα είναι ελκυστικό για τους επενδυτές. Θα είχαμε μια επένδυση 406 εκ. ευρώ για να τα βάλουν οι επενδυτές – πολύ υψηλό ποσό καθώς θα χρειαζόντουσαν δανειακά κεφάλαια 662 εκ. ευρώ που λογικά επειδή θέλουμε να μην πληρώνουν οι μόνιμοι κάτοικοι διόδια δεν θα ήταν εύκολο με τις τράπεζες. Επίσης βγαίνει και μια αποπληρωμή χρέους σε 19 χρόνια όταν οι τράπεζες θέλουν 15. Και το σενάριο που τελικά επιλέχτηκε είναι σύμβαση παραχώρησης μέχρι τη Χερσόνησο, όπου ο IRR είναι στο 8,8%. Είναι πιο ελκυστικό δεσμευτική επένδυση στα 245 εκατ. αντί για 406 εκατ., με δανειακά κεφάλαια περίπου στα 400 εκατ. Είναι λύση βιώσιμη και θα χρηματοδοτηθεί. Από την υπηρεσία μια πρόχειρη εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι η διαφορά της μια από την άλλη χάραξη είναι 1,5 δισ. ευρώ» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Ο προϋπολογισμός, όπως εκτίμησε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών θα ανέλθει στο 1,7 δισ. ευρώ, ενώ σε ότι αφορά το ζήτημα των διοδίων, ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε πως οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού δεν θα πληρώνουν διόδια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης, παρουσίασε τα στοιχεία έρευνας και σε ότι αφορά τον κυκλοφοριακό φόρτο του Βόρειου Οδικού Άξονα, ενώ ταυτόχρονα υπενθύμισε τους αυστηρούς κανόνες που έχει θέσει η ευρωπαϊκή επιτροπή για τη χρηματοδότηση αυτοκινητοδρόμων.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τα κυκλοφοριακά φόρτη στο ΒΟΑΚ και τις κάθετους, όπως ανέφερε ο υπουργός με βάση τις μετρήσεις που έγιναν δεν ξεπερνούν τα 20.000 αυτοκίνητα. Το μόνο σημείο που, όπως είπε, προσεγγίζει και ξεπερνά αυτό το νούμερο είναι στον κόμβο Γάζι – Ανώγεια που τα ΙΧ φτάνουν τα 22.000 καθώς και στον κόμβο αεροδρόμιου, που ο αριθμός τους ανέρχεται σε 34.000. «Για να έχουμε διατομή αυτοκινητόδρομου και να έχουμε χρηματοδότηση πρέπει να έχουμε κυκλοφοριακούς φόρτους πάνω από 20 χιλιάδες αυτοκίνητα την ημέρα, αυτό ορίζει η ευρωπαϊκή επιτροπή» εξήγησε, συμπληρώνοντας ότι στην Κρήτη, σε ελάχιστα σημεία αυτοί οι κανόνες πληρούνταν.
«Το μόνο σημείο που ξεπερνάει τις 20 χιλιάδες αυτοκίνητα είναι ο κόμβος Γαζίου – Ανωγείων με 22 χιλιάδες και στον κόμβο αεροδρομίου με 34 χιλιάδες. Όλα τα υπόλοιπα σημεία όχι δεν φτάνουν τις 20 χιλιάδες, αλλά είναι πολύ χαμηλά, με εξαίρεση το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά που ήταν έξω από τον αρχικό διαγωνισμό και ξεπερνάει τις 15,5 χιλιάδες. Αν πηγαίναμε σε μία νεοφιλελεύθερη λογική δεν θα έπρεπε να κάνουμε αυτοκινητόδρομο» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης που διευκρίνισε ότι αυτό που λέει η Ν.Δ, για έναν αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, «ακόμη και με διόδια, δεν θα έβγαινε», συμπληρώνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «να μιλάει για έργα που μπορούν να γίνουν και όχι λαϊκίστικες διατυπώσεις».
Ο κ. Σπίρτζης πάντως εξήγησε ότι η Κρήτη θα μπορέσει να έχει τον αυτοκινητόδρομο που θα έπρεπε χρόνια τώρα να έχει υλοποιηθεί, ανεξάρτητα από τους κυκλοφοριακούς φόρτους, καθώς με τον τρόπο που επιλέχθηκε και δεν έχει σχέση με χρηματοδότηση από την Ε.Ε, ξεπερνιέται πρακτικά το «αγκάθι» της χαμηλής κυκλοφορίας σε αρκετά σημεία.
Αναφορικά με την αξιολόγηση των προσφορών, ανέφερε πως στόχος είναι οι διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο, το φθινόπωρο του 2019. «Δεν κατεβάζουμε τα μολύβι. Είμαστε βέβαιοι ότι θα κερδίσουμε και θα συνεχίσουμε τον ΒΟΑΚ» – είπε.
Ο Χρήστος Σπίρτζης από το Ηράκλειο διευκρίνισε, ότι τα έργα συνεχίζονται ανεξάρτητα από το όποιο προεκλογικό κλίμα: «Δεν κατεβάζουμε τα μολύβια επειδή θα έχουμε εκλογές τον Οκτώβριο» είπε, ενώ συμπλήρωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα παραδοθούν προς χρήση το τμήμα του δρόμου Γούβες – Χερσόνησος, ο δρόμος της Μεσαράς, η γέφυρα στο Χαμέζι, αλλά και όλο το έργο του Αποσελέμη.
Ικανοποίηση στην περιφέρεια Κρήτης για τις εξελίξεις στον ΒΟΑΚ
Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης για την υπογραφή της απόφασης οριστικής χάραξης του ΒΟΑΚ, καθώς και για την απόφαση να προστεθεί το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος Χανίων στο κομμάτι του έργου Χανιά – Χερσόνησος και ζήτησε παράλληλα από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, να μην ξεχαστούν τα θέματα ωρίμανσης των έργων του ΒΟΑΚ στο Λασίθι.
Στην τοποθέτησή του κατά τη συνέντευξη τύπου στην αίθουσα του περιφερειακού συμβουλίου, όπου ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε τις εξελίξεις στον ΒΟΑΚ, ο κ. Αρναουτάκης, τόνισε: «Είναι ιδιαίτερα θετικό ότι υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα η οριστική χάραξη του ΒΟΑΚ που βρίσκει σύμφωνη την περιφέρεια, διότι ικανοποιεί το αίτημα που είχε διατυπώσει με επιστολή της η περιφέρεια», υπενθυμίζοντας την επιστολή με την οποία μαζί με τον ΟΑΚ ζητούσε να μην υπάρχει χάραξη που να καθυστερήσει το έργο και ουσιαστικά να ανακύψει ενδεχόμενο ματαίωσής του λόγω υπέρογκου κόστους και αδυναμία χρηματοδότησης.
«Επίσης είχαμε ζητήσει ως περιφέρεια Κρήτης ο ΒΟΑΚ να εκτείνεται από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία και τώρα βλέπουμε πως το κομμάτι μέχρι Κίσσαμο περιλαμβάνεται στα 32 πρόσθετα χιλιόμετρα με την απόφαση αυτή», σημείωσε ο περιφερειάρχης.
Αναφορικά με τον νομό Λασιθίου και το τμήμα από το Καλό Χωριό Αγίου Νικολάου μέχρι τη Σητεία, ζήτησε από τον υπουργό να δοθεί εντολή στις υπηρεσίες, να τρέξουν οι μελέτες από τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, σημειώνοντας πως από Παχιά Άμμο μέχρι Ιεράπετρα είναι ώριμη η μελέτη. «Θα περιμένουμε την απόφαση του ΣτΕ για το τμήμα από το Καλό Χωριό μέχρι γέφυρα Φρουζή, γιατί πιστεύουμε πως αν πάει ο δρόμος μέχρι Παχιά Άμμο ή μέχρι και το Καβούσι τότε θα λύσει πολλά μεγάλα προβλήματα. Θέλω να σας παρακαλέσω να το δείτε αυτό για να μην είναι υπάρχει καμιά αδικία απέναντι στο Λασίθι. Ζητήθηκαν μάλιστα δύο εκ. ευρώ για να προχωρήσουν οι μελέτες του δρόμου μέχρι τη Σητεία και θέλουμε να προχωρήσει η διαδικασία αυτή και να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για να μπορούν να προχωρήσουν μετά και τα έργα», τόνισε ο περιφερειάρχης.
Να σημειωθεί ακόμα πως ο περιφερειάρχης Κρήτης ζήτησε από τον υπουργό Μεταφορών στο μεσοδιάστημα και μέχρι να ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο του ΒΟΑΚ, να προωθηθεί το έργο της οδικής ασφάλειας ύψους 25 εκ. ευρώ. διότι υπάρχουν έργα στον οδικό άξονα, όπως της Αγίας Πελαγίας και το Φόδελε – Λινοπεράματα, που πρέπει να ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας.
Τρόποι υλοποίησης
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε χθες ο υπουργός Υποδομών ο τρόπος υλοποίησης του έργου έχει ως εξής:
– Σύμβαση παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (κόμβος Χερσονήσου).
– Σ.Δ.Ι.Τ. για τον ΒΟΑΚ στο τμήμα Ηράκλειο (κόμβος Χερσονήσου) – Νεάπολη.
– Υλοποίηση του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος ως δημόσιο έργο.
Πλεονεκτήματα
– Υψηλό IRR (8,8%), ελκυστικό για επενδυτές.
– Δεσμευτική επένδυση ύψους €245 m, θεωρούμενη κανονική για επενδυτές.
– Δανειακά κεφάλαια €398 m, θεωρούμενα εκταμιεύσιμα από τράπεζες.
– Βιώσιμο και χρηματοδοτήσιμο έργο.
Με δεδομένη την επιλογή της τελικής χάραξης του ΒΟΑΚ, όπως αναφέρεται στην παρουσίαση που έκανε ο κ. Σπίρτζης, δημοπρατείται άμεσα από τη διεύθυνση οδικών υποδομών η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης. Στα πλαίσια αυτά εξετάζεται η κατασκευή των κάτωθι αξόνων:
– Επέκταση ΒΟΑΚ από Χανιά προς Κίσσαμο (δυτική επέκταση).
– Επέκταση ΒΟΑΚ από Άγιο Νικόλαο προς Σητεία – Ιεράπετρα (ανατολική επέκταση). Κάθετοι άξονες από ΒΟΑΚ προς νότια Κρήτη:
– Κάθετος άξονας Χανιά – Παλαιοχώρα
– Κάθετος άξονας Ρέθυμνο – Πλακιάς
– Κάθετος άξονας Χερσόνησος – Καστέλι – Βιομηχανικό Πάρκο Αρκαλοχωρίου (περιλαμβάνεται στην πρόσφατα υπογραφείσα σύμβαση παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελίου).