Του ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ Β. ΑΓΓΕΛΑΚΗ*
Σκοπός της δημιουργίας μιας επιχείρησης είναι η επίτευξη κερδών μέσω της πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών. Η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού εξαρτάται από την κερδοφορία της, γεγονός που της δίνει τη δυνατότητα για την περαιτέρω ανάπτυξη της. Η δημιουργία κέρδους παράλληλα, συμβάλει και στην αυξημένη ικανοποίηση των τελικών καταναλωτών και των εμπλεκομένων στην παραγωγική εργασία ή δραστηριότητα. Η βιωσιμότητα και η μέγιστη κερδοφορία μιας επιχείρησης προκύπτει από τον συνδυασμό της πώλησης των προϊόντων ή των υπηρεσιών της, την ορθή κατανομή των πόρων της και την αύξηση των εσόδων με παράλληλη μείωση του λειτουργικού κόστους της.
Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει κατανοητό ότι η επίτευξη των κερδών είναι συνδεδεμένη με την παραγωγή και διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και αξίας. Για να πραγματοποιηθεί αυτό θα πρέπει η διοίκηση της εκάστοτε επιχείρησης να επιδιώκει τη μέγιστη ενσωμάτωση της ποιότητας μέσα στον λειτουργικό σχεδιασμό. Η λειτουργική ποιότητα αυτή, μέσω των οικονομιών κλίμακας βελτιώνει μακροπρόθεσμα και τους δείκτες του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης ή του οργανισμού. Το γεγονός αυτό σχετίζεται, με την ελάττωση του κόστους παραγωγής, διότι η όποια βελτίωση του λειτουργικού κόστους, είναι εφικτή μόνο μέσα από την ορθή παραγωγική πρακτική και τη συστηματική οργάνωση.
Η βελτίωση της ποιότητας και η μείωση του κόστους λειτουργίας για κάθε επιχείρηση είναι αποτέλεσμα της ορθής οργάνωσης, της αποτελεσματικότερης κατανομής των πόρων και της εφαρμογής προληπτικών μέτρων και ενεργειών, με σκοπό τον έγκαιρο και έγκυρο εντοπισμό πιθανών αστοχιών παραγωγής. Μέσα από τις παραπάνω διαδικασίες η βελτίωση της ποιότητας συμβάλλει αδιαμφισβήτητα στην βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης κάθε επιχείρησης στην αγορά.
Τα κύρια οφέλη, που προκύπτουν από τη λειτουργική ανάπτυξη της ποιότητας, είναι η διασφάλιση της προσπάθειας επικέντρωσης της επιχείρησης στην κατανόηση των αναγκών των τελικών καταναλωτών, πριν την οποιαδήποτε ενέργεια σχεδιασμού ενός προϊόντος. Η εκπλήρωση του ζητούμενου αυτού μπορεί να οδηγήσει στη βελτίωση άμεσα και έμμεσα της αποδοτικότητας και κατά συνέπεια σε μια κερδοφόρα πορεία μέσα από τη διάθεση ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών. Για την επιτυχή εφαρμογή όμως των παραπάνω απαιτείται η ενεργή εμπλοκή της διοίκησης. Η συμμετοχή όλων των εργαζομένων κρίνεται επιβεβλημένη μέσω της διάχυσης της πληροφορίας, της ορθής πρακτικής, της επιμόρφωσης, της συνέργειας και της τελικής δέσμευσης της διοίκησης για την πολιτική ποιότητας.
Βασικό επίσης συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα μιας παραγωγικής ή εμπορικής δραστηριότητας, είναι η ανάγκη επίτευξης μιας αξιόπιστης λειτουργίας για ένα σύστημα ή για μια διεργασία με όρους ιχνηλασιμότητας για τις διαδικασίες του. Ιχνηλασιμότητα είναι η ικανότητα παρακολούθησης του κύκλου ζωής ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, από τον σχεδιασμό έως και τη διάθεση στον τελικό καταναλωτή.
Η ανάγκη αυτή μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη χρήση μεθόδων και τεχνικών εκτίμησης που ενσωματώνουν μετρήσιμα χαρακτηριστικά. Επομένως, βασικό μέλημα των μελετητών της ποιότητας είναι η χρήση και εκπόνηση ερευνών για την ενσωμάτωση, όσο το δυνατόν, περισσότερων μετρήσιμων χαρακτηριστικών στη διαδικασία βελτίωσης της ποιότητας ενός συστήματος ή μιας διεργασίας.
Η σημαντικότερη λοιπόν στρατηγική απόφαση μιας εταιρείας είναι σε τι βαθμό μπορεί να δεσμεύσει πόρους για την ανάπτυξη και την έρευνα της παραγωγικής της ή εμπορικής της δραστηριότητας, αξιοποιώντας στον μέγιστο βαθμό τον ανθρώπινο παράγοντα. Η απόφαση αυτή εκφράζει την επιθυμία της διοίκησης για βέλτιστη λειτουργική αξιοπιστία, με τη μείωση ή την εξάλειψη μελλοντικών αστοχιών και τη θετική επιρροή της βελτίωσης ποιότητας στα επιμέρους στοιχεία του συνολικού λειτουργικού κόστους.
*Ο Χαράλαμπος Αγγελάκης είναι οικονομολόγος, σύμβουλος επιχειρήσεων και ποιότητας και διδάσκει οικονομικά μαθήματα στο Ι.Ι.Ε.Κ. GRANT