Το κρητικό ελαιόλαδο αναδεικνύεται σε «χρυσοφόρο» εξαγωγικό προϊόν για το νησί ενώ η μεγαλύτερη αγορά για την Κρήτη είναι η Ιταλία.
Ο διατροφικός θησαυρός του νησιού, όπως έχει χαρακτηριστεί το ντόπιο λάδι, αποτέλεσε τον βασικότερο παράγοντα που οι κρητικές εξαγωγές κατέγραψαν κατακόρυφη αύξηση που έφτασε το 94,15% το α’ 6μηνο του 2015 σε σχέση με το α’ 6μηνο του 2014.
Ειδικότερα, η συνολική αξία των εξαγωγών έφτασε τα 295 εκ. ευρώ, έναντι των 152 εκ. ευρώ το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.
Το ελαιόλαδο, το οποίο αποτελεί το 79% των εξαγωγών του κλάδου των τροφίμων και ποτών και το 57% της συνολικής αξίας των εξαγωγών της Κρήτης, αποτελεί τη ναυαρχίδα των κρητικών προϊόντων, παρουσιάζοντας τεράστια αύξηση η οποία αγγίζει το 518%. Οι εξαγωγές χύμα ελαιολάδου προς την Ιταλία που το μερίδιο της ανέρχεται στο 45% του συνόλου των εξαγωγών κατέγραψαν ρεκόρ με το ποσοστό τους να φτάνει το συν αύξηση 954%.
Τα παραπάνω στοιχεία φέρνουν τον κλάδο τροφίμων και ποτών στην πρώτη θέση της κρητικής εξαγωγικής δραστηριότητας, μιας και το ελαιόλαδο αποτελεί το 79% του συγκεκριμένου εξαγωγικού κλάδου. Ακολουθεί η Γερμανία με μερίδιο 15% και αύξηση 3%, τρίτη έρχεται η Ισπανία, με μερίδιο 4% και εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 320%, τέταρτη η Γαλλία με μερίδιο 3% και αύξηση ίση με 13% και πέμπτη η Βουλγαρία, με μερίδιο 3% και μείωση 9%. Στον ίδιο κλάδο, αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγωγές κρασιού (+35%), κρέατος και παρασκευασμάτων του (+6%) και των αρτοποιημάτων (+120%). Αντίθετα, μείωση εμφανίζει η εξαγωγή ψαριών & θαλασσινών (-41%), φρούτων (-33%) και γλυκών & ζαχαρωδών προϊόντων (-11%). Αύξηση παρουσιάζει ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας (+68%) και των μηχανών & συσκευών (+171%) ενώ, σημαντική μείωση εμφάνισε ο κλάδος των δομικών υλικών ίση με 32%.
Ωστόσο παρά τη δυναμική που παρουσιάζουν οι εξαγωγές, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία, είναι απαραίτητη η ενίσχυση τους εξαγωγών μέσα από συλλογικές δράσεις των εμπλεκόμενων φορέων και της αυτοδιοίκησης με έμφαση στο brand name «ΚΡΗΤΗ». Ιδιαίτερα για το ελαιόλαδο, πάγιο αίτημα των ελλήνων εξαγωγέων είναι η χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής, καθώς, όπως επισημαίνουν και τα μέλη του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης, οι αποσπασματικές δράσεις, χωρίς μακροχρόνια προοπτική και σχεδιασμό, δεν βοηθούν τη σημαντική πρόοδο στις κρητικές εξαγωγές.
Όπως επισημαίνουν η ποιότητα του ντόπιου προϊόντος είναι εξαιρετική και πλέον πρέπει να δοθεί έμφαση στην τυποποίηση του, ώστε να αυξηθεί σημαντικά η διάθεση ελαιολάδου σε χώρες-στόχους γεγονός που δώσει προστιθέμενη αξία σε όλη την αλυσίδα (παραγωγοί, τυποποιητές, εξαγωγείς) και το προϊόν θα πωλείται επώνυμα, βοηθώντας και τα υπόλοιπα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα της Κρήτης.
Αναλυτικά…
ΚΑΤΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ
Θετικό πρόσημο για τις εξαγωγές των κρητικών προϊόντων παρά την κρίση
Αύξηση 175% κατέγραψε ο κλάδος τροφίμων και ποτών κυρίως λόγω της μεγάλης ζήτησης του ελαιολάδου από χώρες του εξωτερικού
Με θετικό πρόσημο και αύξηση της τάξης του 94,15% έκλεισε για τις κρητικές εξαγωγές το α’ 6μηνο του 2015 σε σχέση με το α’ 6μηνο του 2014, η συνολική αξία των οποίων έφτασε τα 295 εκ. ευρώ, έναντι των 152 εκ. ευρώ το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.
Ο κλάδος των τροφίμων και ποτών, ο οποίος αποτελεί το 71% του συνόλου των κρητικών εξαγωγών κατά την εξεταζόμενη περίοδο, παρουσιάζει τεράστια αύξηση ίση με 175%. Ο κλάδος των χημικών και πλαστικών έρχεται δεύτερος, με μερίδιο περίπου 18% επί του συνόλου των εξαγωγών της Κρήτης και αύξηση της τάξεως του 15%. Το υπόλοιπο ποσοστό του συνόλου των κρητικών εξαγωγών καταλαμβάνουν οι λοιποί κλάδοι, όπως η κλωστοϋφαντουργία, οι μηχανές & συσκευές, τα δομικά υλικά κ.α.
Το ελαιόλαδο, το οποίο αποτελεί το 79% των εξαγωγών του κλάδου των τροφίμων & ποτών και το 57% της συνολικής αξίας των εξαγωγών της Κρήτης, αποτελεί τη ναυαρχίδα των κρητικών προϊόντων, παρουσιάζοντας τεράστια αύξηση η οποία αγγίζει το 518%.
Ακολουθούν τα νωπά κηπευτικά, με μείωση της τάξεως του 12%, τα οποία μαζί με το ελαιόλαδο αποτελούν περίπου το 96% του συνόλου των εξαγωγών του συγκεκριμένου κλάδου.
Στον ίδιο κλάδο, αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγωγές κρασιού (+35%), κρέατος & παρασκευασμάτων του (+6%) και των αρτοποιημάτων (+120%). Αντίθετα, μείωση εμφανίζει η εξαγωγή ψαριών & θαλασσινών (-41%), φρούτων (-33%) και γλυκών & ζαχαρωδών προϊόντων (-11%).
Αύξηση παρουσιάζει ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας (+68%) και των μηχανών & συσκευών (+171%), ενώ, σημαντική μείωση εμφάνισε ο κλάδος των δομικών υλικών ίση με 32%.
Όσον αφορά στις αγορές, πρώτη έρχεται η Ιταλία, με μερίδιο 45% και εντυπωσιακή αύξηση 954%, η οποία προκύπτει από την τεράστια αύξηση εξαγωγής ελαιολάδου χύμα, ακολουθεί η Γερμανία με μερίδιο 15% και αύξηση 3%, τρίτη έρχεται η Ισπανία, με μερίδιο 4% και εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 320%, τέταρτη η Γαλλία με μερίδιο 3% και αύξηση ίση με 13% και πέμπτη η Βουλγαρία, με μερίδιο 3% και μείωση 9%.
Ο πρόεδρος του ΣΕΚ, Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, χαρακτηριστικά δήλωσε: «Η εντυπωσιακή αύξηση των κρητικών εξαγωγών κατά το α’ 6μηνο του 2015, η οποία ήταν αναμενόμενη και οφείλεται κυρίως στην πολύ καλή τελευταία ελαιοκομική περίοδο, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ανάκαμψη της τοπικής οικονομίας. Οι προσπάθειες των Κρητών εξαγωγέων παίρνουν σάρκα και οστά και, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και έχουμε θέσει στην πολιτεία, η Κρήτη αναδεικνύεται ακόμα μία φορά ως μία από τις πιο δυναμικές εξαγωγικές Περιφέρειες της Ελλάδας».
Σε σχετική ανακοίνωση του συνδέσμου τονίζεται ότι οι εξαγωγές της Κρήτης έδωσαν το ελπιδοφόρο μήνυμα για ακόμα μία χρονιά ότι ο πήχης μπορεί να ανέβει πιο ψηλά, παρά τις αντίξοες συνθήκες. Νέες επιχειρηματικές προσπάθειες γεννιούνται σε αυτή τη δύσκολη περίοδο και, μαζί με την εμπειρία των παλιών, κατακτούνται νέες αγορές-στόχοι. Αυτό όμως όπως επισημαίνεται δεν είναι αρκετό, γιατί απαιτούνται και ενέργειες από πλευράς πολιτείας, με μέτρα για τη διευκόλυνση των εξαγωγέων και την οριστική άρση των capital controls.
Ιδιαίτερα για το ελαιόλαδο, πάγιο αίτημα των ελλήνων εξαγωγέων είναι η χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής, καθώς οι αποσπασματικές δράσεις, χωρίς μακροχρόνια προοπτική και σχεδιασμό, δε βοηθούν τη σημαντική πρόοδο στις εξαγωγές μας. Η αύξηση των εξαγωγών για το α’ 6μηνο του 2015 είναι μεν ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αλλά όπως αναφέρεται προέρχεται σε μεγάλο βαθμό (περίπου 50%) από τη διάθεση χύμα ελαιολάδου προς Ιταλία και Ισπανία. Το ποσοστό αυτό είναι σαφώς μικρότερο από προηγούμενες χρονιές, αλλά είναι ξεκάθαρο, με δεδομένη την εξαιρετική ποιότητα του κρητικού ελαιολάδου, ότι υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί σημαντικά η διάθεση τυποποιημένου ελαιολάδου σε χώρες-στόχους. Έτσι, θα δοθεί η προστιθέμενη αξία σε όλη την αλυσίδα (παραγωγοί, τυποποιητές, εξαγωγείς) και το προϊόν θα πωλείται επώνυμα, βοηθώντας και τα υπόλοιπα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα της Κρήτης.
Σε κάθε περίπτωση, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι εξαγωγικές επιδόσεις της Κρήτης για τους επόμενους μήνες, την περίοδο δηλαδή των Capital controls, για να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα για την πορεία των κρητικών εξαγωγών σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.