Φοιτητές από την Αυστραλία, οι περισσότεροι εκ των οποίων Έλληνες τρίτης και τετάρτης γενιάς που γεννήθηκαν και ζουν στη μακρινή ήπειρο, έχουν όμως στην καρδιά τους την Ελλάδα θεωρώντας την δεύτερη πατρίδα τους και άλλοι που απλά μέσα από τα μαθήματά τους στο Πανεπιστήμιο διδάχτηκαν την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό και θέλησαν να μάθουν την ελληνική γλώσσα, συμμετέχουν στο θερινό σχολείο που πραγματοποιείται για τέταρτη χρονιά στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου.
Ειδικότερα, δώδεκα φοιτητές από Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας, και συγκεκριμένα από το Flinders University of Adelaide, από τις 2 Ιουλίου βρίσκονται στην πόλη και συμμετέχουν στο Θερινό Σχολείο του Εργαστηρίου Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών (Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης.
Οι ίδιοι δηλώνουν ενθουσιασμένοι που βρίσκονται στη χώρα που αγαπούν και θαυμάζουν μέσα από τα βιβλία και τις γνώσεις που τους μεταφέρουν οι καθηγητές τους, ενώ παράλληλα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την Κρήτη, τα μνημεία της αλλά και τις φυσικές ομορφιές της, να έρθουν σε επαφή με τους κατοίκους, με την κουλτούρα και τον πολιτισμό. Ένα εικοσαήμερο που μπορεί να χαρακτηριστεί περίοδος γνώσης, μάθησης και θερινών διακοπών.
Συγκεκριμένα κατά το διάστημα 2-20 Ιουλίου 2018, οι φοιτητές από το Flinders University, κατανεμημένοι σε επίπεδα advanced (προχωρημένοι) και beginners (αρχάριοι), θα παρακολουθούν καθημερινά μαθήματα ελληνικής γλώσσας, τα οποία θα εμπλουτίζονται με πολιτισμικές δραστηριότητες. Το πρόγραμμα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και περιλαμβάνει 60 διδακτικές ώρες και 20 ώρες πολιτισμικών δραστηριοτήτων.
Τους φοιτητές συνοδεύει ο καθηγητής του Flinders University κ. Α. Λίτινας και η διδάσκουσα στο Logos Centre κ. Μ. Σιαλή.
Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ., αναπληρώτρια καθηγήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. κ. Ασπασία Χατζηδάκη, σκοπός του Θερινού Σχολείου είναι οι φοιτητές να παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας αλλά να έχουν παράλληλα και μια βιωματική προσέγγιση των ιστορικοπολιτισμικών στοιχείων της Κρήτης. Απώτερος στόχος είναι η διεύρυνση της συστηματικής συνεργασίας μεταξύ του Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ. και του Logos Centre, ώστε το Θερινό Σχολείο να αποτελέσει πόλο έλξης και για άλλα Πανεπιστήμια της Αυστραλίας.
Ειδικότερα, χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, η Ασπασία Χατζηδάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και διευθύντρια του Εργαστηρίου Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών, ανέφερε: «Για τέταρτη συνεχή χρονιά φέτος φιλοξενούμε Αυστραλούς φοιτητές που μαθαίνουν ελληνικά στην μακρινή ήπειρο χάρις σε ένα on line course που προσφέρει το Εργαστήριο «Logos» του Πανεπιστήμιου της Αδελαΐδας και έχουμε τη χαρά να έχουμε μαζί μας και συναδέλφους από το Πανεπιστήμιο που συνοδεύουν τους φοιτητές. Πρόκειται για μια συνεργασία των δυο πανεπιστημίων μέσα από την οποία δίνουμε την ευκαιρία σε παιδιά που μαθαίνουν ελληνικά στο εξωτερικό να βιώσουν την ελληνική κουλτούρα, να εμπλακούν στην χρήση της ελληνικής γλώσσας, να βελτιώσουν τα ελληνικά τους και να έρθουν σε επαφή με την Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Πολλοί από αυτούς είναι ελληνικής καταγωγής, κάποιοι όχι και έρχονται εδώ για να ζήσουν εμπειρίες σε ένα τόπο μοναδικό από άποψη φυσικού κάλλους, αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος. Οι φοιτητές αυτοί δεν είναι φοιτητές ελληνικής φιλολογίας αλλά έχουν διάφορα αντικείμενα σπουδών στα οποία έχουν εντάξει το μάθημα της ελληνικής γλώσσας».
Από την πλευρά του ο Μιχάλης Τσιανίκας, καθηγητής και διευθυντής του Κέντρου «Logos» στο Πανεπιστήμιο Flinders νοτίου Αυστραλίας, ένα τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών που λειτουργεί εδώ και 30 χρόνια ανέφερε: «Αυτό το πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να εμπεδώσουν την γλώσσα και τον πολιτισμό της Ελλάδας επισκεπτόμενοι την Κρήτη. Αυτά τα προγράμματα θεωρούνται πολύ σημαντικά για τα πανεπιστήμια της Αυστραλίας και επιθυμούν να αναπτύξουν όσο γίνεται περισσότερο τέτοια προγράμματα, διότι είναι προγράμματα εξωστρεφή και γιατί ακριβώς δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με άλλες χώρες και με άλλους πολιτισμούς και επομένως να αναπτύξουν δεξιότητες πέραν του συγκεκριμένου αντικειμένου το οποίο μελετούν, δηλαδή δεξιότητες που έχουν να κάνουν με το να ζήσουν σε ένα άλλο περιβάλλον και να έχουν βιωματικές εμπειρίες μέσα από αυτό και επομένως να αναπτύξουν δεξιότητες που θα συνοδεύουν τα παιδιά σε όλη τους τη ζωή».
Αναφερόμενος στα συμπεράσματα ο κ. Τσιανίκας τόνισε: «Αυτά τα προγράμματα είναι «καταλύτες» με την έννοια ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στο θερινό σχολείο, όταν επιστρέφουν στην Αυστραλία έχουν αποκομίσει εμπειρίες ζωής και αυτό γιατί δεν μελετούν ένα αντικείμενο από απόσταση, αλλά το βιώνουν κυριολεκτικά μέσα σε ένα φυσικό χώρο, στον ελληνικό χώρο και ειδικότερα στο Ρέθυμνο, με την ιδιαίτερη φυσική του ομορφιά, την ιστορία και τον πολιτισμό του. Δεν είναι δηλαδή ένα μάθημα που απλώς σπουδάζουν στο Πανεπιστήμιο και τελειώνει. Είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Όλοι μα όλοι οι φοιτητές θυμούνται και νοσταλγούν αυτά τα προγράμματα. Είναι οι μπαταρίες οι οποίες εκπέμπουν ενέργεια για όλη τους τη ζωή. Για αυτό για εμάς είναι πολύ σημαντική αυτή η πρωτοβουλία και ευχαριστούμε πολύ και την κ. Χατζηδάκη, η οποία αγκάλιασε από την αρχή το πρόγραμμα αυτό και είναι πάρα πολύ καλό το πρόγραμμα για το Πανεπιστήμιο της Κρήτης, για το Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας, για τους φοιτητές μας και επίσης για μια επένδυση στο μέλλον του ελληνισμού, όποιος είναι αυτός ο ελληνισμός που δοκιμάζεται πολύ σκληρά τα τελευταία χρόνια και ελπίζουμε ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες όχι μόνο θα συνεχίσουν αλλά θα επεκταθούν στο μέλλον, ελπίζουμε με περισσότερους φοιτητές και με άλλου είδους προγράμματα».
Από την πλευρά του ο Αντώνης Λίτινας, διδάσκων στο τμήμα ελληνικής γλώσσας του Πανεπιστήμιου της Αυστραλίας, υποστήριξε: «Τα παιδιά που έρχονται στην Κρήτη, φεύγουν με πολλές εμπειρίες και από την καθημερινότητα και από τα μαθήματα, τα οποία είναι εντατικά. Κάνουν μάθημα τέσσερις ώρες την ημέρα και στην Αυστραλία όλο το εξάμηνο κάνουν 72 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι στις τρεις εβδομάδες κάνουν περισσότερες ώρες από ότι το εξάμηνό τους. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός, ότι μαθαίνει κανείς στο φυσικό περιβάλλον της γλώσσας, δεν μπορεί να το μάθει σε μια χώρα όπου τα ελληνικά δεν ακούγονται πουθενά. Ίσως κάποια στιγμή κάποιοι να είχαν κάποια ακούσματα στην παιδική τους ηλικία, αλλά ως εκεί. Έχει επίσης παρατηρηθεί ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στο θερινό σχολείο, στα επόμενα εξάμηνα βελτιώνουν τις επιδόσεις τους στα ελληνικά και αυτό δεν γίνεται μόνο επειδή έμαθαν περισσότερα πράγματα, αλλά επειδή απέκτησαν αυτοπεποίθηση, αγάπησαν περισσότερο την γλώσσα, ασχολήθηκαν περισσότερο. Επίσης όλα τα παιδιά που συμμετέχουν στο Θερινό Σχολείο που γίνεται στο Ρέθυμνου επιθυμούν να επιστρέψουν στην πόλη».
«Μοναδική εμπειρία»
Ως μοναδική εμπειρία χαρακτήρισαν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα δυο φοιτήτριες που παρακολουθούν τα εντατικά μαθήματα στο Θερινό Σχολείο.
Η Ευγενία Βλάχου, Ελληνίδα τέταρτης γενιάς μας είπε: «Για μένα το πρόγραμμα είναι καταπληκτικό διότι έχω μάθει παρά πολλά για την ελληνική γλώσσα. Έχουμε κάνει στο Πανεπιστήμιο γραμματική, έχουμε ασχοληθεί με ελληνικά τραγούδια. Δεν θεωρώ ότι είναι μια δύσκολη γλώσσα, είναι όμως μια ενδιαφέρουσα γλώσσα. Μου αρέσει πολύ που βρίσκομαι εδώ, επισκεφτήκαμε την παλιά πόλη, την Κνωσό το Ελαφονήσι και εντυπωσιαστήκαμε από τις ομορφιές της Κρήτης».
Η Μέιλι Λιάου, που κατάγεται από την Αυστραλία αγάπησε την Ελλάδα από Έλληνες που ζουν στην χώρα της για αυτό και επέλεξε να κάνει ελληνικά. Φέτος συμμετέχει για δεύτερη φορά στο Θερινό Σχολείο και η ίδια δηλώνει εντυπωσιασμένη τόσο από τις ομορφιές της πόλης όσο και από τον τρόπο ζωής: «Μου αρέσει πολύ το θερινό σχολείο γιατί εγώ δεν κατάγομαι από την Ελλάδα. Μαθαίνω ελληνικά στο Πανεπιστήμιο και ήρθα και πέρυσι στο Ρέθυμνο με το Θερινό Σχολείο και φέτος βρίσκομαι εδώ για δεύτερη φορά. Νομίζω η ελληνική κουλτούρα, η μυθολογία και η ιστορία είναι πολύ ενδιαφέρουσες για μένα και στην Αυστραλία υπάρχουν πολλοί Έλληνες και έχω πολλούς φίλους και μου αρέσει η κουλτούρα τους, για αυτό και αγάπησα την Ελλάδα και θέλησα να ασχοληθώ και με την ελληνική γλώσσα» μας είπε.