Στις αρχές Μαΐου η Κομισιόν πρότεινε την πλήρη κατάργηση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως μέρος του 6ου πακέτου κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας.
Όμως βαθιά μέσα στο προσχέδιο του ευρωπαϊκού νομικού κειμένου, υπάρχει μία πρόταση – βόμβα που επηρεάζει άμεσα την ελληνική ναυτιλία πρωτίστως, την οποία όλως περιέργως «ξέχασε» να αναφέρει η κυρία Φον ντερ Λάιεν στην σχετική ομιλία της. Στόχος της πρότασης είναι να εμποδίσει τη Ρωσία να πουλά το πετρέλαιο της παγκοσμίως, καθώς το πετρέλαιο είναι η βασική πηγή εσόδων της. Γι’ αυτόν το λόγο η Κομισιόν ύπουλα προτείνει να απαγορευθεί σε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες ή εταιρείες ασφαλειών, οι οποίες ελέγχονται από ευρωπαίους υπηκόους, ή ευρωπαϊκές εταιρείες, να μεταφέρουν ή να εμπλέκονται στη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου παγκοσμίως.
Η πρόταση αυτή βάλει ευθέως εναντίον της ελληνικής υπερπόντιας ναυτιλίας, καθώς το 60% περίπου του ρωσικού πετρελαίου μεταφέρεται με τάνκερ ελληνικής πλοιοκτησίας, ενώ οι ασφάλειες των τάνκερ καλύπτονται κατά 90% από τον ευρωπαϊκό νόμο.
Μέχρι στιγμής τρεις από τις πληττόμενες χώρες Μάλτα, η Κύπρος και η Ελλάδα έχουν από κοινού παρουσιάσει τις αντιρρήσεις τους, με την ελληνική κυβέρνηση, όμως να κρατά πολύ χαμηλά τη φωνή της και τον πήχη των αντιδράσεών της καίτοι η μεγάλη πλειοψηφία των πλοιοκτητών υπερπόντιας ναυτιλίας έχουν ελληνική /ευρωπαϊκή υπηκοότητα.
Η λήψη οποιασδήποτε τελικής απόφασης για επιπλέον ευρωπαϊκές κυρώσεις απαιτεί την πλήρη ομοφωνία και γι’ αυτό η Κομισιόν επιχειρεί τώρα να |στρογγυλέψει| για ελάχιστο διάστημα την πρόταση της για τη δια θαλάσσης μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Προτείνει δηλαδή να παραταθεί για τρεις μήνες η εφαρμογή ολικής απαγόρευσης σε ευρωπαϊκής προέλευσης ή συμφερόντων εταιρείες και πλοιοκτήτες, ενώ το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι η απαγόρευση θα εφαρμοζόταν στο τέλος του μήνα.
Με αυτήν την παράταση της περιόδου εφαρμογής του ευρωπαϊκού εμπάργκο σε ρωσικό πετρέλαιο, η Κομισιόν θεωρεί ότι θα κατευνάσει τις ανησυχίες της Ελλάδας Μάλτας και Κύπρου, χωρίς να είναι ακόμα γνωστές οι τελικές θέσεις των τριών αυτών χωρών είτε από κοινού είτε κατά μόνας.
Τη μεγαλύτερη φασαρία για τη συνολική απαγόρευση ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη έχουν κάνει μέχρι στιγμής η Ουγγαρία Τσεχία και η Σλοβακία, οι οποίες αρνούνται να σταματήσουν αμέσως τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου λόγω τη μεγάλων παράπλευρων επιπτώσεων στην οικονομία τους. Η Κομισιόν προτείνει να παραταθεί η περίοδος τροφοδοσίας με ρωσικό πετρέλαιο των αυτών χωρών μέχρι το τέλος του 2024, ενώ για όλες τις άλλες η μεταβατική περίοδος λήγει στο τέλος του χρόνου.
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου, όταν αυτή οριστικοποιηθεί, θα εξαναγκάσει την Ευρώπη να βρει άλλες πηγές πετρελαίου και φυσικά θα τρέχει πίσω από τις τιμές του βαρελιού πετρελαίου, που δεν θα κατρακυλά στην κατηφόρα, αλλά θα ανεβαίνει ταχύτατα την ανηφόρα.
Και καθώς το ρωσικό πετρέλαιο θα οδεύει σε νέα λιμάνια, στην Ινδία και την Κίνα πρωτίστως, η Ευρώπη θα τρέχει να βρει πετρέλαιο εκεί – που κατά το κοινώς λεγόμενο – έφτυνε στο παρελθόν. Δηλαδή θα αναζητά πετρέλαιο και σε χώρες που τις είχαν κατατάξει μαζί με τις ΗΠΑ σε χώρες-παρίες στις οποίες είχαν επιβάλει πολύχρονες κυρώσεις. Δύο από τις χώρες αυτές είναι η Βενεζουέλα, αλλά και το Ιράν…
Αλλά είπαμε, περασμένα ξεχασμένα.