«Εξαιρετικά αδύναμη» η ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων σύμφωνα με τους ξενοδόχους
Ξεπερνούν τις 53.000 οι ελλείψεις εργαζομένων από τα ελληνικά ξενοδοχεία, σύμφωνα με τη φετινή μελέτη του ΙΤΕΠ (Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων) ήτοι το 20% των συνολικών αναγκών σύμφωνα με όσα ανέφερε στη γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος ο πρόεδρός του κ. Αλέξανδρος Βασιλικός.
Το έλλειμμα εργαζομένων είναι δομικό πρόβλημα όπως είπε στην ίδια συνέλευση και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Παράσχης. Ανάλογη διατύπωση χρησιμοποίησε στον χαιρετισμό της και η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη.
Η κυρία Κεφαλογιάννη πρότεινε σε ορισμένες περιοχές της χώρας που το πρόβλημα είναι πιο έντονο τα παλιά ξενοδοχεία να μετατραπούν σε κατοικίες για τη φιλοξενία των εργαζομένων. «Το ζήτημα αυτό – που δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά παγκόσμιο – αποτελεί σημαντική δομική πρόκληση για τα επόμενα χρόνια. Η λύση του απαιτεί καινοτόμες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφερε πρόσφατα και ο πρωθυπουργός, θα υπάρξουν ρυθμίσεις και κατά αναλογία του θεσμού της «τουριστικής βίζα» όπως ισχύει και σε άλλες χώρες. Όσο για τους απασχολούμενους που μεταβαίνουν στις τουριστικές περιοχές για να εργαστούν, θα πρέπει να αναζητήσουμε τρόπους να λύσουμε το ζήτημα της στέγασης.
Και βέβαια θα πρέπει να εξετάσουμε την προοπτική να βγάλουμε από την αγορά παλαιά ξενοδοχεία και να τα μετατρέψουμε σε κατοικίες.
Έχουμε τη βαθιά πεποίθηση ότι αυτό το σχέδιο θα μας βοηθήσει να πετύχουμε τους στόχους μας.
Προϋπόθεση βεβαίως για να πετύχουμε, είναι η συνεργασία όλων, και ασφαλώς της ιδιωτικής πρωτοβουλίας» τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Κεφαλογιάννη.
Στη συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος εκτός από τις ελλείψεις σε εργαζόμενους συζητήθηκε και το νέο πλαίσιο λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων με την υπουργό να επιμένει ότι το προωθούμενο από το υπουργείο Οικονομικών σχέδιο νόμου δεν επαρκεί. Η κα Κεφαλογιάννη υπογράμμισε ότι το υπουργείο θα συνεχίσει να προτείνει ώστε να συμπεριληφθεί στο σχέδιο νόμου η θέσπιση κανόνων για να μην λειτουργούν με αθέμιτο ανταγωνισμό. «Θέλουμε να θεσμοθετήσουμε ένα πλαίσιο ελέγχου και ελαχίστων λειτουργικών και τεχνικών προδιαγραφών και πιέζουμε να ενσωματωθούν οι επισημάνσεις μας στο σχέδιο νόμου» τόνισε η κα Κεφαλογιάννη.
Την απογοήτευσή τους για το πλαίσιο λειτουργία των καταλυμάτων βραχυχρόνιων μισθώσεων εξέφρασαν τόσο ο κ. Βασιλικός όσο και ο κ. Παράσχης. Ο κ. Παράσχης συμπλήρωσε ότι το τέλος πρέπει να βαρύνει και άλλους κλάδους και όχι μόνο τους ξενοδόχους.
Εκτενής αναφορά έγινε και στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο όπου ο κ. Βασιλικός τόνισε πως ο κλάδος είναι ανήσυχος για τη νέα οριζόντια φορολόγηση που επιβάλλεται στους επισκέπτες των ελληνικών ξενοδοχείων υπενθυμίζοντας πως: «Είναι ξεκάθαρο πως η υπερφορολόγηση, με ένα νέο τέλος διαμονής, οριζόντιο και εθνικό, βλάπτει την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ας μην ξεχνάμε «η ζήτηση δεν είναι ανελαστική», μεταφέροντας επίσης την απογοήτευση του κλάδου σε ό,τι αφορά την «εξαιρετικά αδύναμη» ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων». Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά: «Οι θέσεις του ΞΕΕ παραμένουν σταθερές και αναλλοίωτες εδώ και μια δεκαετία.
Η διεθνής τάση είναι ξεκάθαρη: Κυβερνήσεις, δήμοι, τοπικές κοινωνίες, δικαστική εξουσία ρυθμίζουν με αυστηρό τρόπο τη βραχυχρόνια μίσθωση με απόλυτη προτεραιότητα στην τοπική κοινωνία».
Για να αποδώσω «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» οφείλω για τα δυο τελευταία ζητήματα (φόρο και βραχυχρόνια μίσθωση) να τονίσω πως η υπουργός και καταλαβαίνει και συμμερίζεται και υποστηρίζει τα αιτήματά μας υπογράμμισε ο κ. Βασιλικός.
Στο πλαίσιο της ομιλίας του, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός υπογράμμισε τα ζητήματα που διαμορφώνουν το σύνθετο περιβάλλον στο οποίο τα ελληνικά ξενοδοχεία καλούνται να επιχειρήσουν, δίνοντας έμφαση στον διψήφιο πληθωρισμό, τις πολεμικές συρράξεις που εξελίσσονται σε Μέση Ανατολή και Ευρώπη, τις απαραίτητες μεταβάσεις που καλείται ο ξενοδοχειακός κλάδος να ικανοποιήσει, προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστικός.
Παρά τις δυσκολίες, δήλωσε αισιόδοξος για την πορεία προς το μέλλον υπό το πρίσμα της αντοχής και της προσαρμοστικότητας που έχει δείξει ιστορικά ο κλάδος, της θεαματικής ποιοτικής εξέλιξης που έχει καταφέρει τις τελευταίες δεκαετίες και κυρίως της καλής συνεργασίας με το υπουργείο Τουρισμού για την οποία είπε: «Είμαι αισιόδοξος (…) γιατί μιλάμε την ίδια γλώσσα, γιατί ξέρουμε πως οι αφίξεις και οι τζίροι δεν είναι πλέον οι μονάδες μέτρησης της επιτυχίας του τουρισμού. Τα μεγέθη του παρελθόντος είναι επουσιώδη, οι εξελίξεις του μέλλοντος είναι απρόβλεπτες, αλλά γνωρίζουμε τις ανάγκες που επιτάσσει η εποχή μας και κυρίως τις αξίες μέσα από τις οποίες θα τις υπηρετήσουμε».
Επιδοτήσεις και στα ξενοδοχεία χαμηλών κατηγοριών
Εν τω μεταξύ την ένταξη σε προγράμματα ενισχύσεων και επιδοτήσεων και των ξενοδοχείων χαμηλών κατηγοριών, που μέχρι τώρα εξαιρούνται και ειδικά σε προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης, τη θέσπιση αυστηρών κανόνων στην βραχυχρόνια μίσθωση, τόσο λειτουργικών, όσο και φορολογικών, αλλά και την εντατικοποίηση των ελέγχων για την αυστηρή τήρηση της νομιμότητας, σε όλο το φάσμα των τουριστικών δραστηριοτήτων, εξήγγειλε η υπουργός Τουρισμού κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη, μιλώντας στην γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) στο πλαίσιο της έκθεσης XENIA.
Προσδιορίζοντας τους στόχους και τη νέα στρατηγική, η κυρία Κεφαλογιάννη παρουσίασε ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης το οποίο περιλαμβάνει:
– Την προώθηση της βιωσιμότητας των προορισμών, με παρεμβάσεις που θα συμβάλουν στην επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε όλη τη χώρα και πέραν των μηνών τουριστικής αιχμής.
– Τη διαφοροποίηση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με ποικίλες δραστηριότητες όπως ο ορεινός τουρισμός, ο αγροτουρισμός και ο γαστρονομικός τουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός και ο τουρισμός υγείας και ευεξίας.
– Την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε οι παρεχόμενες υπηρεσίες να ακολουθήσουν τη συνολική ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος αλλά και τη φήμη της Ελλάδας ως παγκόσμιου τουριστικού brand.