Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο. Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) υπεγράφη από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής.
Πρόκειται για τη δεύτερη ΑΕΠΟ που εκδίδεται για τον ΒΟΑΚ, ενώ παράλληλα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και για τα επόμενα τμήματα του οδικού άξονα, που αφορούν στις παρακάμψεις των πόλεων Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.
Με την εξέλιξη αυτή ανοίγει ο δρόμος για την β’ Φάση του Διαγωνισμού στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, μήκους 157,5 χλμ., το οποίο θα υλοποιηθεί ως σύμβαση παραχώρησης. Κατά τη Β’ Φάση προβλέπεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών των υποψηφίων, ενώ στόχος είναι εντός του 2023 να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1,5 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι, εντός του φθινοπώρου θα υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα της προαίρεσης της σύμβασης, Κίσσαμος – Χανιά, ενώ σε διαβούλευση βρίσκεται η ΜΠΕ για τις τρεις παρακάμψεις, Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
Στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο αναφέρεται σε δήλωσή του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, χαρακτηρίζοντάς τη σημαντική εξέλιξη για την Κρήτη. «Στη χθεσινή μέρα είχαμε μια σημαντική εξέλιξη για την Κρήτη. Ύστερα από μια μακρά διαδικασία διαβούλευσης που διήρκησε περισσότερο από έναν χρόνο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του Βόρειου Οδικού Άξονα για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα, χρειάστηκε η διαρκής και εξαντλητική συνεργασία των αρμόδιων υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κρήτης που συνέβαλαν ουσιαστικά και δημιουργικά στην οριστικοποίηση του μεγάλου έργου.
Τώρα ανοίγει ο δρόμος για να ξεκινήσει η Β’ φάση του διαγωνισμού και εντός του 2023 να αρχίσει η κατασκευή του. Το δεύτερο έργο, που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη, έχει ήδη προσωρινό ανάδοχο και τα εργοτάξια θα στηθούν τους επόμενους μήνες, εντός του 2022. Ενώ τις επόμενες μέρες υπογράφεται η σύμβαση και ξεκινούν οι εργασίες και για το έργο από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο. Οι μελέτες για το Κίσσαμος – Χανιά ολοκληρώνονται, ενώ με γοργούς ρυθμούς προχωρούν και για τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου.
Ο ΒΟΑΚ, που ήταν για δεκαετίες το μεγάλο ζητούμενο για ολόκληρο το νησί, μέσα σε τρία χρόνια παίρνει σάρκα και οστά. Ήταν μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και γίνεται πράξη. Μελέτες ολοκληρώνονται, εγκρίσεις δίνονται και σύντομα όλοι οι Κρητικοί θα δουν εργοτάξια να στήνονται.
Η Κρήτη αποκτά επιτέλους το δρόμο που της αξίζει. Και με αυτόν τον δρόμο, σε συνδυασμό και με όλα τα έργα που έχουν δρομολογηθεί, θα εκπληρώσει τη μεγάλη αναπτυξιακή της δυναμική. Αυτό είπαμε, αυτό κάνουμε».
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ανέφερε: «Ο ΒΟΑΚ αποτέλεσε από την πρώτη ημέρα ένα σημαντικό στοίχημα για την κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Οφείλουμε στην Κρήτη ένα ασφαλές οδικό δίκτυο, για απρόσκοπτες μετακινήσεις, σύγχρονο και αντάξιο της δυναμικής του νησιού. Και αυτό πετυχαίνουμε. Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, θα προχωρήσουμε με τις δεσμευτικές προσφορές και μέσα στο 2023 θα ξεκινήσουν και σε αυτό το τμήμα οι εργασίες, καθώς το φθινόπωρο θα έχουμε εργοτάξια στο τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος και θα ακολουθήσει έως τέλος του έτους το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη.
Παραλάβαμε μια μικρή ως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά τα καταφέραμε. Προχωράμε μπροστά για να δώσουμε στην Κρήτη το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης δήλωσε: «Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το μεγάλο τμήμα της παραχώρησης του ΒΟΑΚ αποτελεί ένα ξεχωριστό ορόσημο για την πορεία του σημαντικού έργου που θα αλλάξει τη συνολική εικόνα της Κρήτης και κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια σε όλο το νησί. Πλέον, ο ΒΟΑΚ μπαίνει στην τελική ευθεία υλοποίησης, ακριβώς όπως είχαμε δεσμευτεί ως κυβέρνηση ακολουθώντας την εντολή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Μέσα σε τρία χρόνια κάνουμε πράξη ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη, αποδεικνύοντας ότι όταν υπάρχει θέληση, αφοσίωση και αποφασιστικότητα, όλα είναι δυνατά».
Σε γραπτή δήλωσή του ο βουλευτής Ρεθύμνου της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, εκφράζει τη μεγάλη ικανοποίησή του για την εξέλιξη τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Η κόλλα που συγκρατεί όλες τις σχέσεις – συμπεριλαμβανομένης εκείνης μεταξύ πολιτικών και πολιτών – είναι η εμπιστοσύνη. Και πιστέψτε με, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για έναν πολιτικό από το να αισθάνεται ότι την τιμά και την ανταποδίδει προς τους συμπολίτες του.
Με αυτό το αίσθημα υποδέχθηκα την ανακοίνωση της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Γιατί, χωρίς ανέξοδες υποσχέσεις, χωρίς πολλά λόγια, με συνεχή και εξαντλητική συνεργασία, καταφέραμε εδώ και τρία χρόνια, πρωτίστως να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη των Κρητικών, μεταμορφώνοντας σιγά-σιγά το όραμα σε πραγματικότητα.
Με την έγκριση αυτή ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τη Β’ φάση του διαγωνισμού στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με την προοπτική να στηθούν τα πρώτα εργοτάξια σε αυτό το τμήμα, εντός του 2023, πιο σίγουρη από ποτέ.
Ακολουθεί το Φθινόπωρο η υποβολή της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση η αντίστοιχη μελέτη για τις παρακάμψεις Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων. Ας θυμηθούμε τέλος ότι προς τα τέλη Φθινοπώρου θα έχουμε και τα πρώτα εργοτάξια στον ΒΟΑΚ, στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη.
Λένε πως η μέρα που θα σπείρεις δεν είναι ίδια με τη μέρα που θα δρέψεις τους καρπούς. Μπορεί να μη βρίσκομαι σήμερα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως υφυπουργός αλλά τα θεμέλια του σχεδιασμού για τις υποδομές της Κρήτης που ξεκινήσαμε πριν τρία χρόνια αποδεικνύονται τελικά πολύ γερά.
Δεν είναι δύσκολο. Με λογισμό και όνειρο όλα γίνονται».
Τεχνικά χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά – Ηράκλειο
Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:
– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
– Δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
– 26 σήραγγες.
– 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
– 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.