Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου και ώρα 18:00 θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ) τα εγκαίνια της Φωτογραφικής Έκθεσης για τον Renato Mordo, τον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της Ελλάδας, με τίτλο: «Renato Mordo. Εβραίος, Έλληνας και Γερμανός. Η ζωή ενός καλλιτέχνη την εποχή των άκρων», σε επιμέλεια του ελληνιστή Τόρστεν Ίσραελ / Torsten Israel.
Ο Renato Mordo, με εβραϊκή καταγωγή από Σμύρνη και Κέρκυρα, γεννιέται στη Βιέννη το 1894. Η ελληνική υπηκοότητα (ιθαγένεια) του πατέρα του τον βοήθησε καθ’ όλη τη διάρκεια της πολυτάραχης ζωής του, ιδιαίτερα, όταν μετά από σπουδές στην Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης, και σημαντικές θέσεις στον χώρο της μουσικής και του θεάτρου, αναγκάζεται να εγκαταλείψει τη Γερμανία, λόγω της ναζιστικής απειλής.
Στην Πράγα (1932) γίνεται διευθυντής του εκεί Γερμανικού θεάτρου και καθηγητής στο πανεπιστήμιο. Γνωρίζεται με τον Μανόλη Καλομοίρη, ο οποίος τον σύστησε για τη θέση του σκηνοθέτη της Λυρικής Σκηνής της Αθήνας. Με την εισβολή των ναζιστικών στρατευμάτων στην Ελλάδα, συλλαμβάνεται το 1944 και φυλακίζεται στο Χαϊδάρι, με σκοπό να σταλεί στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς. Αποφυλακίζεται το 1944 και μετουσιώνει την εμπειρία του αυτή στο θεατρικό έργο «Χαϊδάρι». Επιστρέφοντας στη Γερμανία θα αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση της Όπερας στο Δημοτικό Θέατρο του Μάιντς. Πεθαίνει στις 5 Νοεμβρίου 1955.
Η έκθεση, όπως σημειώνουν οι διοργανωτές, έχει ιδιαίτερη σημασία για την τοπική κοινωνία της Κρήτης, η οποία υπέφερε κατά τη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής, καθώς παρατηρούμε στο πρόσωπο του Renato Mordo να διαδραματίζεται η ίδια αγωνία και ο φόβος του διωγμού, της φυλάκισης και της καταστροφής των Κρητικών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση θα γίνει σε συνεργασία με τον δήμο Πλατανιά και την Εβραϊκή Συναγωγή των Χανίων «Ετζ Χαγίμ», ενώ θα ανακοινωθούν και άλλες παράλληλες εκδηλώσεις γύρω από το πρόσωπο του Renato Mordo.
Η έκθεση θα φιλοξενείται στην ΟΑΚ έως τα μέσα Ιανουαρίου 2023 και η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό.