Κανείς εχέφρων πολίτης δεν περιμένει οι κυβερνήσεις να μην εκμεταλλευθούν επικοινωνιακά και να μην υπερασπιστούν το έργο τους πριν από τις εκλογές. Είναι απόλυτα θεμιτό και αν θέλετε και δίκαιο, αν όντως έχουν γίνει έργα ή έχουν προχωρήσει άλλα που έχουν σχεδιαστεί από προηγούμενες κυβερνήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες εμβληματικές περιπτώσεις που τα επαναλαμβανόμενα εγκαίνια για έργα, που δικαίως ταυτίζονται μεταφορικά με το «γιοφύρι της Άρτας», πέρα από τα προσωρινά χαμόγελα, μπορούν να προκαλέσουν επικρίσεις και θυμό. Να ανακαλέσουν στη μνήμη των πολιτών τις διακηρύξεις, τις υποσχέσεις τις μακέτες και τις επισκέψεις με τα ειδικά κράνη των εργοταξίων. Ειδικά όταν πρόκειται για έργα υποδομής που η καθυστέρησή τους στοιχίζει ακόμη και σε ανθρώπινες ζωές.
Αφορμή για την παρέμβασή μας αποτελεί η χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο εργοτάξιο που κατασκευάζει το τμήμα Νεάπολη – Σητεία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Πέρα των υπολοίπων λεχθέντων, ο πρωθυπουργός συνέδεσε την πρόοδο του έργου με την «τοξικότητα» της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Από την άλλη πλευρά πριν από τέσσερα χρόνια ο τότε πρωθυπουργός και νυν αρχηγός του μεγαλύτερου κόμματος της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας Αλέξης Τσίπρας, είχε βρεθεί σε άλλο σημείο του έργου, στο τμήμα Ηράκλειο – Μεσσαρά και είχε κατηγορήσει το κόμμα της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης και νυν κυβερνητικό, για εγκατάλειψη του έργου και επανεκκίνησή του το 2016. Επιπλέον, ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης στην συγκεκριμένη επίσκεψη είχε δηλώσει ότι αν το έργο ήταν της περιφέρειας θα είχε τελειώσει.
Όλα τα παραπάνω σκιαγραφούν μια κατάσταση, που η εντύπωση που αφήνει στους πολίτες συνοψίζεται στη φράση «προφάσεις εν αμαρτίαις». Χωρίς να θέλουμε να απαξιώσουμε τις προσπάθειες και τις προθέσεις όλων των προαναφερθέντων εκπροσώπων κορυφαίων πολιτικών θεσμών, το πρόβλημα είναι υπαρκτό: ο ΒΟΑΚ δεν έχει γίνει. Από μόνο του αυτό αποτελεί παθογένεια, από τη στιγμή που η κατασκευή και ολοκλήρωσή του είναι ακόμη «εν κινήσει», ενώ το έργο απασχολεί εδώ και δεκαετίες τους κατοίκους της Κρήτης, που έχουν πληρώσει βαρύ φόρο αίματος στο απαράδεκτο για το 2023 κεντρικό οδικό δίκτυο του νησιού. Και ένας λόγος παραπάνω όταν μιλάμε για μια από τις πιο αναπτυγμένες και με δυναμική περιφέρειες της χώρας, που όλοι συνηθίζουμε να την επικαλούμαστε ως το παράδειγμα προς μίμηση για την υπόλοιπη Ελλάδα.
Τους πολίτες δεν τους ενδιαφέρει ποια κυβέρνηση θα τελειώσει το έργο, αλλά το πότε θα τελειώσει. Τους ενδιαφέρει ποιο καλοκαίρι που έρχονται τα κύματα των τουριστών και ποιον χειμώνα που ο άσχημος καιρός δυσχεραίνει τις οδικές συνθήκες και προκαλούνται δυστυχήματα θα είναι έτοιμο. Τους ενδιαφέρει αν θα υπάρξουν διόδια ή όχι – κομβικό ζήτημα με εκατέρωθεν τεκμηριωμένες αιτιάσεις. Τους ενδιαφέρει να νιώθουν περήφανοι -ένας λόγος παραπάνω για την ψυχολογία των Κρητών- ότι ζουν σε ένα σύγχρονο κράτος. Τους ενδιαφέρει να αισθάνονται ότι διαβιούν σε μια χώρα που αντιμετωπίζει όλες τις περιφέρειες της επικράτειας ισότιμα και χωρίς διακρίσεις. Τους ενδιαφέρει, τέλος να μην θεωρούνται και να μην αντιμετωπίζονται ως «πρόβατα» που πείθονται από τις εκάστοτε προεκλογικές επισκέψεις. Ο ΒΟΑΚ πρέπει να τελειώσει ΧΘΕΣ…
* Ο Δημήτρης Στεμπίλης είναι δημοσιογράφος-ιστορικός