Πάγια διεκδίκηση η ένταξη του έργου του δημοτικού πάρκινγκ
Με τις ψήφους μόνο της πλειοψηφίας ψηφίστηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τρίτη το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου Ρεθύμνου για το 2025.
Ένα πρόγραμμα που ανέρχεται σε 43. 5 εκ. ευρώ και στο οποίο δεν περιλαμβάνονται χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ, καθώς δεν έχουν «ανοίξει» οι προσκλήσεις της νέας προγραμματικής περιόδου, ενώ δεν περιλαμβάνεται και το έργο του δημοτικού πάρκινγκ για το οποίο ο δήμος είναι στη διαδικασία της επανένταξής του σε νέο πρόγραμμα. Το τεχνικό πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει επίσης τα έργα του Σχεδίου Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ) συνολικού ύψους 18.2 εκ. ευρώ που αφορούν στην αναζωογόνηση των γειτονιών. Για τα χρήματα υπάρχει προέγκριση και αναμένεται να ενταχθούν το επόμενο διάστημα στο τεχνικό πρόγραμμα.
Η αντιπολίτευση καταψήφισε το πρόγραμμα χαρακτηρίζοντάς το φτωχό και λιτό.
Τα βασικότερα έργα του τεχνικού προγράμματος
Όπως εξήγησε στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς οι πόροι του δήμου ανέρχονται σε 8,8 εκ. ευρώ συν 700.000 ευρώ, χρήματα τα οποία προέρχονται από έσοδα του δήμου όπως είναι τα λατομεία, η ελεγχόμενη στάθμευση και τα πρόστιμα αυθαιρέτων.
Ο κ. Μαλάς, διευκρίνισε ότι υπάρχει μια μείωση και αυτή αφορά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και του προγράμματος Α. Τρίτσης σε συνδυασμό με την καθυστέρηση δημοσίευσης των νέων προσκλήσεων της νέας προγραμματικής περιόδου καθώς και της απένταξης του πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων το οποίο όπως πρόσθεσε αποτελεί πάγια διεκδίκηση της δημοτικής αρχής.
Αναφερόμενος στα σημαντικά όπως τα χαρακτήρισε έργα του τεχνικού προγράμματος ο κ. Μαλάς, αναφέρθηκε στη διαμόρφωση των πολιτιστικών διαδρομών της Ελεύθερνας, τη βιοκλιματική ανάπλαση των οδών Σαλαμίνος και Μελισσηνού, τη διασύνδεση του Ρεθύμνου μέσω του δρόμου και του πεζόδρομου του Πανεπιστημίου με τον οικισμό του Γάλλου, την ανάπλαση των κεντρικών συνδετηρίων δρόμων, τα συστήματα κοινοχρήστων ποδηλάτων, την ανάπλαση της οδού Κονδυλάκη, το έργο οδικής ασφάλειας στην Αργυρούπολη, τη βελτίωση βατότητας στην οδό Αγ. Ιωάννη, το πεζοδρόμιο που συνδέει τον Σταυρωμένο με τη Μαγνησία, την κατασκευή της παιδικής χαράς στο Γερανί, την ανέγερση του δημοτικού σχολείου Ρουσσοσπιτίου, την ανάπλαση πέριξ του 2ου γυμνασίου – λυκείου, την αποκατάσταση των κτιρίων της φιλαρμονικής και του ωδείου. Αναφέρθηκε στην προμήθεια των ηλεκτρικών οχημάτων που θα ενισχύσουν τον στόλο του δήμου καθώς και των δυο ηλεκτρικών λεωφορείων που θα καλύψουν ανάγκες της διασύνδεσης του κέντρου με τα περιφερειακά πάρκινγκ, στο έργο αγροτική οδοποιίας στις Αραβάνες, στο έργο ανάπλασης του ιστορικού κέντρου Ατσιποπούλου, στη μικρότερη αλλά εξίσου σημαντική όπως τη χαρακτήρισε παρέμβαση στον οικισμό της Αμνάτου, στις παρεμβάσεις στην πλατεία Ξηρού χωριού, στα έργα και στις παρεμβάσεις για την αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από θεομηνίες, στο έργο προσαρμογής υποδομών στις κοινότητες και στις συντηρήσεις δημοτικών.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη μελέτη του νέου αρχαιολογικού μουσείου και στη μελέτη αποκατάστασης των κτιρίων πέριξ της Φορτέτζας, τα έργα των οποίων θα ενταχθούν στα τομεακά προγράμματα του υπουργείου. Τέλος αναφέρθηκε στο έργο του ταρτάν του Γάλλου για το οποίο εξέφρασε την αισιοδοξία ότι θα ξεμπλοκάρει αλλά και στις πολεοδομικές μελέτες, τις οποίες χαρακτήρισε σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης.
Το σημαντικότερο έργο είναι αυτό της ανακατασκευής του κτιρίου του πρώην ΚΕΓΕ, το οποίο θα διαμορφωθεί για να στεγάσει σχολεία ειδικής αγωγής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το οποίο εκτιμάται ότι θα δημοπρατηθεί άμεσα.
Καταλήγοντας ο κ. Μαλάς είπε ότι ο προγραμματισμός είναι διετής: «θεωρούμε ότι θα καλύψει τις ανάγκες. Θα δοθεί μεγάλο βάρος στην ολοκλήρωση και υλοποίηση μεγάλων έργων που συνεχίζονται αλλά και όσων θα ξεκινήσουν άμεσα και στην απορρόφηση μεγαλύτερων ποσών από ενταγμένα έργα από διάφορα προγράμματα χωρίς να παραμεριστεί η εξυπηρέτηση των αυξημένων καθημερινών αναγκών και αποκατάστασης ζημιών.
Ο δήμος έχει ξεκινήσει προετοιμασία για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης προϋπολογισμού 18,2 εκ. ευρώ που στόχο έχουν την αναζωογόνηση γειτονιών στην περιοχή παρέμβασης και τα οποία θα ενταχθούν σταδιακά στο τεχνικό πρόγραμμα.
Μείζον στόχος του δήμου είναι επανένταξη του έργου πάρκινγκ Τεσσάρων Μαρτύρων με 28 εκ. ευρώ. Τα κονδύλια αυτά μαζί με τα ΣΒΑΑ όταν ενταχθούν στο τεχνικό πρόγραμμα ο προϋπολογισμός τους θα φτάσει τα 90 εκ. ευρώ.
Δεν δέχομαι να ακούσω ότι δεν έχουμε όραμα ότι δε έχουμε διαθέσει πόρους και δεν δίνουμε λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία όπως εμείς το αντιλαμβανόμαστε».
«Το τεχνικό πρόγραμμα θα εμπλουτιστεί»
Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Γιώργος Μαρινάκης ευχαρίστησε το προσωπικό της τεχνικής και οικονομικής υπηρεσίας αλλά και τους αντιδημάρχους για τη δουλειά που έκαναν για το τεχνικό πρόγραμμα του 2025.
Όπως είπε: «Φέτος μετά από συνεννόηση και επειδή είδαμε πέρυσι ότι καθυστερήσαμε να δημοπρατήσουμε έργα σε συνεννόηση από 4 Νοεμβρίου μέχρι και τις 20 Δεκεμβρίου πήραμε 44 δεσμεύσεις. Άρα με το που ψηφίζουμε προϋπολογισμό μπορούν τα έργα να δημοπρατηθούν αμέσως. Άλλες φορές φτάναμε Μάιο, τώρα είναι υλοποιήσιμο το πρόγραμμα από πρώτη μέρα που θα έχουμε έγκριση προϋπολογισμού».
Ο Γ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στο ποσό των 3.038.000 ευρώ που αφορούν στην καθημερινότητα με προδέσμευση 600.000, στα κονδύλια για τις παιδικές χαρές για τις οποίες διατίθενται 753.500 ευρώ φέτος και για το 2026 άλλες 315.000 ευρώ και κατέληξε λέγοντας: «Δεν είναι φτωχό το τεχνικό πρόγραμμα. Είναι το ίδιο με πέρυσι απλώς λείπει το πάρκινγκ. Δεν έχει ανοίξει ακόμα κανένας κωδικός του ΕΣΠΑ.
Το πρόγραμμα και θα μεγαλώσει και θα εμπλουτιστεί» είπε επισημαίνοντας τις προσπάθειες που είναι σε εξέλιξη για την επανένταξη του πάρκινγκ αλλά και τα έργα που έχουν προγραμματίσει μέσα από το πρόγραμμα του ΣΒΒΑ, χρήματα για τα οποία υπάρχει προέγκριση.
Καταψήφισε η αντιπολίτευση
Το τεχνικό πρόγραμμα καταψήφισε η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Ρεθύμνης Ειρήνη Κουτσαλεδάκη, τονίζοντας ότι είναι λιτό και φτωχό. Όπως είπε το περυσινό τεχνικό πρόγραμμα είχε προϋπολογισμό 82 εκ. ευρώ ήταν μεγάλο σε μέγεθος και ποιότητα και είχε μέσα «αστοχίες και απεντάξεις» ενώ εξέφρασε την ελπίδα οι εξελίξεις με το πάρκινγκ που περιλαμβανόταν στο περυσινό τεχνικό πρόγραμμα και απεντάχθηκε να είναι θετικές και το έργο να υλοποιηθεί. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο κυκλοφοριακό το οποίο παραμένει όπως είπε άλυτο εδώ και χρόνια.
«Στους νέους κωδικούς έργων υπάρχει απουσία έργων υποδομών για την πόλη και τους οικισμούς. Αποτελεί εξαίρεση η ένταξη του ΚΕΓΕ όπου αναγνωρίζεται η επιμονή των γονέων, της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας που το στήριξε. Δεν αποτελεί έργο νέο μιας και από πολλά χρόνια τώρα συζητείται. Το εν λόγω πρόγραμμα είναι συντηρητικό, λιτό, πατάει πάνω στην αδιάλλακτη λογική ότι όλα έγιναν σωστά, στερείται οράματος και δυναμικού χαρακτήρα. Το 2022 το Τεχνικό Πρόγραμμα ήταν 53 εκ., το 2023 56 εκ., το 2024 82,5 εκ. και τη φετινή χρονιά μόνο 43,5 εκ. Στο τεχνικό πρόγραμμα, σε γενικότερο πλαίσιο, περιέχονται αρκετά ανεκτέλεστα έργα από παλαιότερα χρόνια, για τα οποία η δημοτική αρχή έχει δεσμευτεί για την υλοποίηση τους γεγονός που σύντομα θα οδηγήσει σε νέες αναθεωρήσεις αναδεικνύοντας και σε αυτό το σημείο προχειρότητα και έλλειψη στρατηγικής.
Δεν θεραπεύει προβλήματα της καθημερινότητας, το κυκλοφοριακό, τις θέσεις στάθμευσης μετά την ολοκλήρωση των αναπλάσεων. Παρουσιάζεται κονδύλι κυκλοφοριακής μελέτης κάθε χρόνο μεταφέρεται από ΤΠ σε ΤΠ χωρίς επικαιροποίηση, χωρίς διανοίξεις δρόμων και διαφυγής σε περιπτώσεις ανάγκης. Η προστασία από την κλιματική αλλαγή σε ανάπτυξη υποδομών με επικαιροποίηση παροχών του αντιπλημμυρικού συστήματος είναι αναγκαία σε πόλη και οικισμούς.
Τα έσοδα από Λατομεία, από την ελεγχόμενη στάθμευση και τα έσοδα από πρόστιμα αυθαιρέτων ενώ μπορούν να διατεθούν για έργα κοινωφελούς σκοπού, για βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών δε φαίνεται να υπάρχει μέριμνα γι΄ αυτά. Πολλοί κωδικοί έργων φανερώνουν απευθείας αναθέσεις που ενώ δεν απαγορεύονται δεν πρέπει να υπάρχουν σε τέτοια έκταση. Τέτοιοι κωδικοί υπάρχουν σε έργα ηλεκτροφωτισμού σε ενότητες δημοτικές ξεχωριστά ,σε προμήθεια υλικών ξυλείας, αλλά και μεταφορές αδρανών στις ενότητες ξεχωριστά.
Αδέσμευτοι κωδικοί για «απόκτηση και διαμόρφωση ελεύθερων χώρων στις πόλεις» στο ύψος των 2.869.440 εκ. Επισης έργα που αφορούν τον Αθλητισμό μένουν ανενεργά και φιγουράρουν απλές αναφορές από παλιά με μείωση για το 2025. Παρατηρείται νέα έλλειψη χώρων στάθμευσης μετά από κάθε ανάπλαση αλλά και απουσία μέριμνας για τη διαμόρφωση ελεύθερων χώρων, χώρων για λειτουργία περιφερειακών πάρκινγκ. Τα περισσότερα έργα του προηγούμενου τεχνικού προγράμματος έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί με την ομηρεία που η ΔΕΔΗΕ επιβάλει στα έργα πχ ανάπλαση περιοχής Κολοκοτρώνη, ανάπλαση Ατσιποπούλου, ανάπλασης Κεντρικών Συνδετήριων Οδών κ.λπ. Η Περιφέρεια ενώ θα μπορούσε να συμβάλλει χρηματοδοτικά σε μελέτη – κατασκευή έργων, φαίνεται να συμβάλει μόνο κατά 63.000 εκ στο Τεχνικό Πρόγραμμα .
Για όλους τους παραπάνω λόγους καταψηφίσαμε το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2025. Για την ουσία της δημοτικής εκπροσώπησης. Γιατί το Ρέθυμνο έχει ανάγκη από ένα εναλλακτικό προοδευτικό σχέδιο εξόδου από το τέλμα της εμβληματικής στασιμότητας. Σήμερα η ανάγκη αυτή γίνεται υπόθεση των κοινωνικών δυνάμεων που θέλουν και διεκδικούν την αλλαγή, για να ξαναέρθει η ελπίδα στην κοινωνία και η προοπτική στον τόπο μας» κατέληξε.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης πρόσθεσε ότι κατά κύριο λόγο οι 75 νέοι κωδικοί αφορούν σε δαπάνες και συντηρήσεις και μικρά έργα και μόνο 12 από αυτά ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τις 100.000 ευρώ.
Τα μικρά έργα έχουν την αξία τους και βεβαίως δεν τα υποτιμούμε. Υπάρχουν όμως συσσωρευμένες ανάγκες από μεγάλη περικοπή των πόρων οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιηθούν και εμείς τις έχουμε στο επίκεντρό μας. Το δίλημμά μας ως Λαϊκή Συσπείρωση είναι αν θα είμαστε με τον λαό ή με τα πιράνχας του. Κλείνοντας ο κ. Μανουσογιάννης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την επικείμενη δημοπράτηση του έργου του ΚΕΓΕ και τόνισε πως η Λαϊκή Συσπείρωση θα παρακολουθεί την εξέλιξή του όπως και του 4ου νηπιαγωγείου και του ταρτάν στον Γάλλο. Χαρακτήρισε επίσης ως μείζον το θέμα του 3ου ΕΠΑΛ και επανέφερε το αίτημα για εκπόνηση μελέτης που θα υποδεικνύει τις ανάγκες του δήμου για κατασκευή βρεφονηπιακών σταθμών ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των παιδιών του δήμου.