Περιγραφή
Η πόλη διαθέτει τρεις οδικές πύλες εισόδου, τους τρεις κυκλοφοριακούς κόμβους σύνδεσης με τον σημερινό «ΒΟΑΚ» από τους οποίους εδώ και χρόνια, ο ανατολικός (των Μισσιρίων) είναι ημιτελής, ο μεσαίος (των Τριών Μοναστηριών) όσον αφορά το σκέλος του από Χανιά προς Ρέθυμνο είναι καρμανιόλα και ο δυτικός (του Ατσιποπούλου) στο σκέλος εξόδου του από Ρέθυμνο προς Ατσιπόπουλο είναι «προχωράμε και ο Θεός βοηθός».
Με λίγα λόγια και οι τρεις είναι «πιάσε τον ένα και κτύπα τον, στον άλλο». Γι’ αυτή την κατάσταση κάποιοι ευθύνονται και κάποιοι ντόπιοι («ισόβιοι») αιρετοί θα έπρεπε νυχθημερόν να εργάζονται για την άρση της δυσλειτουργικότητας των παραπάνω κόμβων.
Ο κόμβος του Ατσιποπούλου δεν αξιώθηκε ποτέ να ολοκληρωθεί ως κόμβος με βάση την τεχνική επιστήμη γιατί «εδώ είναι Ρέθυμνο» με παράγοντες που η άποψη τους κατισχύει της επιστήμης (π.χ. λιμάνι).
Μέχρι σήμερα, αλίμονο, ο κόμβος Ατσιποπούλου λειτουργεί χάρη στην αλληλοσυνεννόηση με την ανταλλαγή βλεμμάτων των ντόπιων οδηγών… «βάζοντας τα γυαλιά» στα φανάρια που είχαν αρχικά τοποθετηθεί.
Την τουριστική, όμως, περίοδο με τους πολυάριθμους αυτοκινούμενους αλλοδαπούς επισκέπτες το πέρασμα του κόμβου θυμίζει σκηνή από Κάιρο ή κίνηση συγκρουόμενων αυτοκινήτων λούνα παρκ, με τους ντόπιους να ξέρουν τα περάσματα και τους αλλοδαπούς να προσπαθούν να περάσουν με πλοηγό το GPS!
Και σαν να μην έφτανε αυτή η κατάσταση, το ασφαλτο-οδόστρωμα ειδικά στην περιοχή καθόδου προς Ρέθυμνο και προς Βιολογικό έχει ρυτιδιάσει τόσο πολύ, που οι αναπόφευκτες αναταράξεις ταλαιπωρούν όχι μόνο τα αμορτισέρ των οχημάτων αλλά και τη μέση των επιβαινόντων σε αυτά, αν και δεμένοι με τη ζώνη. Αυτά τα αυτοδημιουργούμενα ασφαλτικά σαμαράκια είναι περισσότερο επικίνδυνα για τους δικυκλιστές, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος να εκτοξευθούν από το κάθισμά τους εάν δεν μειώσουν στο ελάχιστο την ταχύτητα κίνησης τους.
Πρόταση
Α. Κόμβοι
Αντιπεριφερειάρχης (κ. Λιονή) και δήμαρχος (κ. Μαρινάκης) να βάλουν τα δυνατά τους στην υπόλοιπη πολυετή θητεία τους ώστε οι τρεις κόμβοι να γίνουν λειτουργικοί με ασφάλεια. Μετά την επίλυση (? ή !) της βιώσιμης κινητικότητας εντός πόλης, ας λυθεί και η βιώσιμη ασφαλής κυκλοφοριακή κινητικότητα στις τρεις οδικές πύλες της πόλης.
Οι συγκοινωνιολόγοι υπάρχουν, η ικανότητα των παραπάνω αιρετών για την εύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων είναι αποδεδειγμένη, η προθυμία των βουλευτών του νομού να συνδράμουν σε αυτή την προσπάθεια θεωρείται δεδομένη, οπότε αυτό που χρειάζεται από αντιπεριφερειάρχη και δήμαρχο είναι η συνεχής υπενθύμιση και πίεση προς «τα πάνω».
Β. Ασφαλτικό Οδόστρωμα
Το είδος της φθοράς του ασφαλτικού οδοστρώματος κατατάσσεται στην κατηγορία των Κυματώσεων – ρυτιδώσεων – Τοπικών διογκώσεων. Οι ρυτιδώσεις αυτές εμφανίζονται σε σημεία της οδού που αναπτύσσονται υψηλές διατμητικές τάσεις (περιοχές φρεναρίσματος, ανωφέρειες και κατωφέρειες).
Το πρόβλημα αυτό γίνεται εντονότερο ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, που παρατηρούνται μεγάλες θερμοκρασίες στο οδόστρωμα. Το επίπεδο σοβαρότητας της μόνιμης παραμόρφωσης του ασφαλτικού οδοστρώματος στον κόμβο Ατσιποπούλου, στην περιοχή καθόδου προς Ρέθυμνο και προς Βιολογικό, κατατάσσεται στη μέση κατηγορία με αξιοσημείωτη αίσθηση κατακόρυφου τινάγματος.
Με δεδομένα:
α) Την κλιματική αλλαγή που οι μεγάλες θερμοκρασίες σε διάρκεια θα τείνουν να γίνουν κανονικότητα στον τόπο μας.
β) Την κατωφέρεια του σκέλους προς Ρέθυμνο – Βιολογικό ( περιοχές φρεναρίσματος) και
γ) Τη μόνιμη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων λόγω επαγγελματικών δραστηριοτήτων στην περιοχή (Αποθήκες μεταφορών, Μάντρα οικοδομικών υλικών, τροφοδοσία LIDL…).
Προτείνω για την οριστική άρση αυτής της παραμένουσας παραμόρφωσης, οι αρμόδιοι να εξετάσουν σοβαρά την αντικατάσταση του ασφαλτικού οδοστρώματος, στην υπόψη περιοχή, με οδόστρωμα από σκυρόδεμα, απαριθμίζοντας πλεονεκτήματά του:
• Μπορεί το οδόστρωμα από σκυρόδεμα να είναι πιο ακριβό αρχικά, έχει όμως παρόμοιο κόστος κύκλου ζωής με την άσφαλτο.
• Αντέχει βαρύτερα φορτία και οχήματα γι’ αυτό προτιμάται σε στάσεις λεωφορείων, αποβάθρες φόρτωσης και περιοχές που κυκλοφορούν φορτηγά.
• Λιγότερος κίνδυνος συσσώρευσης νερού και διολίσθησης οχημάτων.
• Λιγότερη «εξάρτηση» από το υπέδαφος καθώς μπορεί να «γεφυρώσει» τα μαλακά σημεία.
• Μειωμένη τακτική συντήρηση με αντικατάσταση επιλεγμένων τμημάτων.
Αναφορικά με την οδική ασφάλεια, η αυξημένη ακαμψία του σκυροδέματος το καθιστά ικανό να αντέχει σε βαρύτερα φορτία γι’ αυτό κιόλας χρησιμοποιείται τσιμεντένιο οδόστρωμα σε στάσεις λεωφορείων, περιοχές κυκλοφορίας βαρέων φορτηγών σε αποβάθρες (εκ)φόρτωσης…