Το ασφαλιστικό κόστος του προσωπικού, η ραγδαία αύξηση των ενοικίων κατοικιών στο Ρέθυμνο, οι ογκώδεις απαιτήσεις των τουριστικών επιχειρήσεων, η έλλειψη εξειδίκευσης του προσωπικού και οι συνεχείς αυξήσεις του κατώτατου μισθού, είναι μερικοί βασικοί λόγοι που μεγάλο κομμάτι των εμπορικών καταστημάτων, της εστίασης και των ξενοδοχειακών μονάδων, δυσκολεύονται να βρουν εργατικό δυναμικό. Οι θερινοί μήνες χαρακτηρίστηκαν από υποστελέχωση και συνεχείς εναλλαγές προσωπικού. Καταστηματάρχες και υπεύθυνοι φορείς εμφανίζονται απαισιόδοξοι για μία ενδεχόμενη αλλαγή απέναντι στην υπάρχουσα κατάσταση και δεν εκτιμούν ότι πρόκειται για φαινόμενο του καλοκαιριού. Τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας τοποθετούν συνεχής εμπόδια στη λειτουργία των μικρών επιχειρήσεων και η επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα σε κέρδος και έξοδα φαντάζει ολοένα και δυσκολότερη.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, σχετικά με την έλλειψη εργαζομένων στην Κρήτη, επιβεβαιώνεται η δυσκολία των επιχειρήσεων για κάλυψη των κενών εργασίας που προκύπτουν. Το 41,3% των επιχειρήσεων στην Κρήτη θεωρεί ότι ο βασικότερος λόγος για τον οποίο εντοπίζονται ελλείψεις στο εργατικό δυναμικό είναι η απουσία ανταγωνιστικών απολαβών, ενώ το 35,4% κρίνει ότι ευθύνεται το δυσεύρετο εξειδικευμένο προσωπικό.
«Δουλέψαμε με ανακύκλωση του υφιστάμενου προσωπικού»
Για τα ξενοδοχεία η τουριστική σεζόν ήταν εξαιρετικά δύσκολη, αφού για τη λειτουργία τους γινόταν ανακύκλωση του υφιστάμενου προσωπικού, ενώ αξιοποιήθηκαν φοιτητές, αλλοδαποί, αλλά και μέλη των οικογενειών για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες των ξενοδοχειακών μονάδων.
Ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδοχείων Διευθυντών Ελλάδας μιλώντας στα «Ρ.Ν.» δήλωσε: «Τα ξενοδοχεία έχουν σημαντικές ελλείψεις στο σύνολο της Κρήτης από άποψη εργατικού δυναμικού. Στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν, είχαμε περίπου μία δεξαμενή εξί-επτά χιλιάδων εργαζομένων σε όλα τα ξενοδοχεία. Σταδιακά άρχισε να γίνεται μία μετακίνηση προσωπικού από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο. Οι επιχειρήσεις κάλυπταν τις κενές θέσεις, όχι με καινούργιο προσωπικό, αλλά με προσωπικό από τις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις. Αυτό γινόταν κυρίως για οικονομικούς λόγους και γιατί πολλές ξενοδοχειακές μονάδες αδυνατούσαν να καλύψουν τα εργασιακά κενά».
Οι φοιτητές με το πέρας των εαρινών ακαδημαϊκών τους υποχρεώσεων, αλλά και πολλοί αλλοδαποί, απορροφήθηκαν από τα ξενοδοχεία, κυρίως σε θέσεις εργασίας που δεν είναι της πρώτης γραμμής, όπως σημείωσε ο κ. Πελεκανάκης. Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά παρατηρήθηκαν γυναίκες Ρομά να ασχολούνται με την καθαριότητα κατοικιών.
«Η έλλειψη προσωπικού δυσκόλεψε πολύ τη λειτουργία των ξενοδοχείων, καθιστώντας χαμηλότερη την ποιότητα των υπηρεσιών προς τους επισκέπτες. Υπήρχαν ξενοδοχεία με καθυστέρηση στην παροχή υπηρεσιών απέναντι στους πελάτες. Σε σύγκριση με το περσινό καλοκαίρι πήγαμε καλύτερα, από τις 6.000 μείνανε περίπου 2.000 κενές θέσεις εργασίας. Ένα ξενοδοχείο που είχε 20 άτομα προσωπικό και έμεινε με 15, αυτό δημιούργησε μία πίεση στο υπάρχον προσωπικό, το οποίο κλήθηκε να καλύψει τα κενά των υπόλοιπων εργαζομένων. Σίγουρα έγιναν λάθη και υπήρξε χαμηλότερη ικανοποίηση», σημείωσε καταληκτικά.
Ο Μανώλης Τσακαλάκης, πρόεδρος Ξενοδόχων Ρεθύμνου και Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, επιβεβαίωσε στα «Ρ.Ν.» την σοβαρή έλλειψη προσωπικού που σημειώθηκε στις ξενοδοχειακές μονάδες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, συμπληρώνοντας ότι αυτό δεν επηρεάζει τις πληρότητες στα ξενοδοχεία, οι οποίες παραμένουν ακόμα μεγάλες.
«Μεγάλο το πρόβλημα των ανειδίκευτων εργατών »
Ο Μιχάλης Χάσικος, πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης, ανέδειξε μέσα από τις δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» το μεγάλο πρόβλημα που παρατηρείται στην έλλειψη εξειδικευμένων εργατικών χεριών. Πρόκειται για ένα ζήτημα που προκαλεί ανισορροπία στην αγορά, καθώς πολύς κόσμος προσλαμβάνεται ως ανειδίκευτος και αμείβεται με περισσότερα χρήματα από όσα θα έπρεπε.
«Το πρόβλημα δεν σχετίζεται με την καλοκαιρινή σεζόν, είναι χρόνιο. Η ζήτηση της αγοράς είναι συνεχόμενη και δεν σταματάει ποτέ. Τους χειμερινούς μήνες, λόγω του ότι κλείνουν κάποια μαγαζιά, είναι πιο εύκολο να βρεις εργατικά χέρια. Το προσωπικό που βρίσκεται πολύ καιρό σε ένα μαγαζί, σπάνια φεύγει για να πάει κάπου αλλού», δήλωσε ο κύριος Χάσικος.
Σε μία σύγκριση με το περσινό καλοκαίρι, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης σημείωσε ότι υπήρξε μία βελτίωση από την άποψη κάλυψης των αναγκών στελέχωσης των επιχειρήσεων με εργατικό δυναμικό. Επεσήμανε ωστόσο, ότι μεγάλο πρόβλημα παρουσιάζεται στα εστιατόρια που βρίσκονται έξω από την πόλη, σε περιοχές όπως ο Πλακιάς και το Μπαλί, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι διαμονής για τους εργαζομένους.
«Ο τουρισμός στηρίζεται στον εργαζόμενο»
«Υπάρχει πρόβλημα σε ολόκληρο το οικονομικό κύκλωμα, όχι μόνο στα ξενοδοχεία. Στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις λόγω μεγέθους, απαιτούνται περισσότεροι εργαζόμενοι, άρα υπάρχει και μεγαλύτερο πρόβλημα. Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις και αυτό το φαινόμενο θα συνεχίσει να επιδεινώνεται. Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχει πολλή προσφορά και λίγη ζήτηση. Γίνονται συνέχεια επεκτάσεις μονάδων και αναβαθμίσεις, οπότε αυξάνεται και η ζήτηση. Πόσες ανάγκες μπορεί να καλύψει ο τοπικός πληθυσμός», δήλωσε ο Γιώργος Σφακιανάκης, πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων στα «Ρ.Ν.».
Η βελτίωση των μισθών, η παροχή κινήτρων διαμονής και διατροφής από τα ξενοδοχεία και το σύνολο των ικανοποιητικών αποδοχών, αποτελούν μία σειρά από κίνητρα και πλεονεκτήματα, προκειμένου να έρθει κάποιος να εργαστεί στην Κρήτη. Ο κύριος Σφακιανάκης εκτιμά ότι: «Καλύψαμε φέτος περίπου το 90% των προσφερόμενων θέσεων. Εγώ βλέπω ότι ο ξενοδοχειακός χώρος τα τελευταία χρόνια απορροφάει εργατικό κόσμο και οι συνθήκες εργασίας βελτιώνονται».
Σε μία άτυπη σύγκριση με τα δεδομένα του περσινού καλοκαιριού, ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων σχολίασε ότι η κατάσταση ήταν περίπου η ίδια. Σημείωσε ότι φέτος ίσως επειδή οι ανάγκες ήταν μεγαλύτερες, υπήρχε περισσότερο διαθέσιμο προσωπικό από πέρυσι. «Αν δεν έχουμε εργαζόμενους, δεν μπορεί να στηριχθεί ούτε ο τουρισμός ούτε η οικονομία. Τώρα είμαστε σε ελεγχόμενη κατάσταση, αλλά θα συνεχίσει να οξύνεται αυτό το πρόβλημα, αν δεν λάβει μέτρα η πολιτεία. Η εποχιακή εργασία είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημα και γι’ αυτό πρέπει να ενισχυθεί το εισόδημα των εποχικών εργαζομένων κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών» δήλωσε.
«Όλο το καλοκαίρι έψαχνα προσωπικό»
Η Άννα Τσιότσιου, ιδιοκτήτρια καταστήματος εστίασης στην παλιά πόλη, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» εξήγησε τις δυσκολίες στελέχωσης προσωπικού ενός καταστήματος, αλλά και τις συνεχείς αναπροσαρμογές που οφείλουν να γίνονται, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή του λειτουργία. «Τα εργατικά χέρια είναι δυσεύρετα και η διαδικασία στελέχωσης ενός καταστήματος με κατάλληλο εργατικό δυναμικό πολλή δύσκολη. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι φοιτητές και συνήθως επιλέγουν να φεύγουν μετά από λίγο καιρό, άλλες φορές δεν τους αρέσει η δουλειά. Εμείς μετά μπαίνουμε σε μία διαδικασία να βρίσκουμε καινούργιους ανθρώπους, να τους εκπαιδεύουμε εκ νέου και γίνεται ένας φαύλος κύκλος. Έχουμε αλλάξει πάνω από 10 εργαζόμενους φέτος το καλοκαίρι», ανέφερε.
Το πρόβλημα μάλιστα σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια δεν αφορά μόνο την καλοκαιρινή σεζόν, αλλά έχει συνέχεια και τους επόμενους μήνες. Η εύρεση εργατικών χεριών γίνεται είτε μέσω ανάρτησης αγγελιών στο ίντερνετ είτε με τους παραδοσιακούς τρόπους και τυπωμένες αγγελίες. Όλο το καλοκαίρι έψαχνα προσωπικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μέναμε υποστελεχωμένοι. Ανανεώναμε το προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της επιχείρησης, δήλωσε.
Ο Νίκος Ρεϊζάκης, γενικός γραμματέας του Συλλόγου Εστίασης, σημείωσε ότι τα τελευταία πέντε χρόνια, το εργατικό κόστος σε συνδυασμό με το ασφαλιστικό και οι συνεχείς αυξήσεις του κατώτατου μισθού έχουν εκτινάξει πάνω από 30% το κόστος λειτουργίας ενός καταστήματος. Η έλλειψη εργατικών χεριών είναι μεγάλο πρόβλημα χειμώνα και καλοκαίρι, όπως ανάφερε χαρακτηριστικά