• «…Οι ιστορίες δεν είναι απλώς ένας τρόπος να σκοτώνουμε την ώρα μας, είναι ένας τρόπος να δώσουμε νόημα στη ζωή μας…»
Στο σχολείο Grubbeskolan της πόλης Ούμεο (Umeå), πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2014, βρέθηκαν επτά μαθητές και τρεις εκπαιδευτικοί του Πειραματικού Λυκείου Ρεθύμνου Π.Κ. από τις 25 ως τις 30 Νοεμβρίου 2024. Η πόλη βρίσκεται στην βόρεια Σουηδία και αποτελεί κέντρο εκπαίδευσης, τεχνικής και ιατρικής έρευνας. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος Erasmus+ ΚΑ122 με τίτλο «Once upon a time…. Storytelling from Homer to A.I.», που υλοποιεί το σχολείο μας και που ως βασικό του στόχο έχει την άσκηση στη συμπερίληψη και στην ενεργή πολιτειότητα μέσω της δημιουργίας, αφήγησης και δραματοποίησης ιστοριών (storytelling). Το σχέδιο περιλαμβάνει δράσεις κινητικότητας με μαθητές, παρακολούθηση εργασίας και επιμορφωτικά σεμινάρια.
Ο άνθρωπος, ως ον φτιαγμένο να συνυπάρχει με άλλους ανθρώπους, από την αρχή της εμφάνισής του στη γη έχει συνδέσει την παρουσία του με ιστορίες. Ιστορίες που αποτυπώνονται με τα πρώτα σχέδια που χαράχτηκαν σε βράχους, ιστορίες που συνοδεύονται, κατά την αφήγησή τους, με χειρονομίες και εκφράσεις του σώματος, ιστορίες που έγιναν μύθοι και που ειπώθηκαν για να κοιμίσουν ένα μωρό στην κούνια του, για να εξηγήσουν ένα φυσικό φαινόμενο, για να γεμίσουν τις ατέλειωτες ώρες γύρω από την αναμμένη φωτιά σε μια σπηλιά…
Οι αφηγήσεις μεταφέρουν πολύτιμα μαθήματα, ψυχαγωγούν και αποτελούν ζωτική πτυχή του πολιτισμού. Η ανταλλαγή ιστοριών μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να αναπτύξουν αίσθηση ταυτότητας που έχει τις ρίζες της στην παράδοση και την κοινότητα. Και οι μύθοι συνιστούν τις πρώτες αφηγήσεις που φτιάχτηκαν για να «καθαγιάσουν» τον κόσμο, να τον φέρουν πιο κοντά στα ανθρώπινα μέτρα, να ξορκίσουν τους φόβους, να βοηθήσουν τον άνθρωπο να βρει τη θέση του στο τεράστιο σύμπαν…
Τέτοιου είδους αφηγήσεις αφορούσαν οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής της κινητικότητας. Η πρώτη ημέρα ξεκίνησε με τις παρουσιάσεις των σχολείων και την παρουσίαση του μυθολογικού πλούτου των δύο χωρών. Στη συνέχεια, με την αξιοποίηση τυπικών και άτυπων μεθόδων και με έμφαση στη βιωματικότητα, οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και κλήθηκαν να δημιουργήσουν και να αφηγηθούν και οι ίδιοι νέες ιστορίες με πρωταγωνιστές τους θεούς του παρελθόντος… Αυτές οι νέες αφηγήσεις, με τρόπο δημιουργικό και ευφάνταστο, αλλά και με την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, μετατράπηκαν σε πολυτροπικά κείμενα και σχεδιάστηκαν έξι e-book, όπου ο Ουρανός, η Γαία, ο Δίας, ο Ποσειδώνας, η Αφροδίτη και ο Προμηθέας «συναντήθηκαν» και «συνομίλησαν» με τον Όντιν, τον Θωρ, την Φρέγια, τον Λόκι κ.ά.!
Παράλληλα με τα παραπάνω -και στο πλαίσιο της βαθύτερης γνωριμίας με το ιστορικό και πολιτιστικό υπόβαθρο της Umeå- ξεναγηθήκαμε στην πόλη και επισκεφθήκαμε το Μουσείο Πολιτισμού και Ιστορίας Västerbotten. Στον ελεύθερο χρόνο μας επίσης, παρακολουθήσαμε αγώνα floorball στη Nolia Arena και κάναμε οι ίδιοι πατινάζ στη Nolia Ishall. Και φυσικά παίξαμε με το χιόνι, που αυτή την εποχή υπάρχει άφθονο στην περιοχή. Εντυπωσιαστήκαμε, επίσης, από την πολύ όμορφη φύση, τα παγωμένα ποτάμια και λίμνες, τα μοναδικά χρώματα του ουρανού, τόσο στη διάρκεια της ανατολής όσο και της δύσης του ήλιου, αλλά και την πολύ μικρή διάρκεια της ημέρας -μόλις πέντε ώρες!
Απολαμβάνοντας μια ξεχωριστή διαδρομή με τρένο στην ενδοχώρα της Σουηδίας, μετακινηθήκαμε στην Στοκχόλμη, όπου επισκεφθήκαμε το εξαιρετικής σπουδαιότητας Εθνικό Μουσείο Τέχνης και περιηγηθήκαμε στην Gamla Stan, θαυμάζοντας την μοναδική αρχιτεκτονική της παλιάς πόλης.
Επιτρέψαμε στο Ρέθυμνο γεμάτοι γνώσεις, εμπειρίες, νέες φιλίες και με την αναμονή της ερχόμενης συνάντησής μας τον Μάιο, στο Ρέθυμνο αυτήν τη φορά.
Οι μαθητές που συμμετείχαν στην κινητικότητα (μέλη της Λέσχης Story Telling και του Ομίλου Θεατρικής και Μουσικής Παιδείας του σχολείου) είναι οι: Καλλιόπη Γαζοράκη, Παναγιώτης Κιντάς, Θοδωρής Μαστοράκης, Φρόσω Μελισσουργού, Μαρία-Ελένη Μοσχονά, Βασίλης Μυγιάκης και Βαγγέλης Σηφακάκης. Συνοδοί εκπαιδευτικοί: Γιώργος Φωτεινάκη (Διευθυντής του σχολείου), Ανδρομάχη Ματσουλιάδη και Κασσάνδρα Μπεϊκάκη.
Για το Πειραματικό Λύκειο
Κασσάνδρα Μπεϊκάκη (Υπεύθυνη επικοινωνίας του σχεδίου)