Του ΜΑΝΟΛΗ Χ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΙ*
Όταν έρχεται η στιγμή της αφυπηρέτησης, έρχεται μοιραία και η ανάγκη για έναν ειλικρινή απολογισμό για την πορεία σου, τη ζωή σου στον μαγικό κόσμο της εκπαίδευσης που σου έτυχε -ή καλύτερα σου δόθηκε σαν δώρο- να υπηρετήσεις.
Είμαι ένας τυχερός άνθρωπος. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 μέχρι την ώριμη ηλικία έζησα μαζί με το χρυσό μέλλον της χώρας του 21ου αιώνα.
Με τις μαθήτριες και τους μαθητές μου που με τη ζωντάνια, τα όνειρα και τις προσδοκίες τους, την ατελείωτη φαντασία και την δημιουργικότητά τους, ουσιαστικά αυτοί δίδασκαν εμένα για την ζωή και την κοινωνία που ερχόταν.
Μοιραστήκαμε μαζί εμπειρίες, επιτυχίες, ελπίδες και μόχθο μέσα σε ένα σχολείο ανοιχτό στην ποιότητα, στην καινοτόμο σχολική πράξη, δυναμικό και απαιτητικό.
Τριάντα έξι χρόνια γεμάτα. Αξέχαστα. Μαθήματα, νέες ιδέες, σύγχρονα προγράμματα, συνεργασία, προβληματισμός, ανησυχίες, χάσμα γενεών κάποιες φορές, κοινοί φόβοι για το μέλλον, επιτυχίες, δικαίωση.
Αλλάζαμε μαζί συγχρόνως με τα παιδιά. Το κυρίαρχο βίωμα μέσα στην τάξη που έγινε οδηγός μου ήταν «δώστε στα παιδιά την αγάπη για την παιδεία και τα εφόδια» για να πάρουν στα χέρια τους το εκπαιδευτικό, αλλά και το κοινωνικό και επαγγελματικό τους μέλλον. Για να γίνουν όχι μόνο καλοί επιστήμονες αλλά και ενεργοί πολίτες που νοιάζονται για τον συνάνθρωπο και για τον πλανήτη.
Εργαστήκαμε με όρεξη, με πάθος θα έλεγα, σε πρωτοποριακά όχι μόνο για την κοινωνία του Ρεθύμνου αλλά και για όλη την Ελλάδα εκπαιδευτικά προγράμματα. Ενδεικτικά θα αναφέρω:
Α) 1990-1992 Γυμνάσιο Μελάμπων, καταγραφή και μελέτη είδη μανιταριών στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Αγ. Βασιλείου
Β) 2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνης, απογραφή και χαρτογράφηση των σπηλαίων του Δήμου Ρεθύμνης με την βοήθεια του Γεωλόγου Β. Σιμιτζή
Γ) Πρόγραμμα στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνης, για τα απολιθώματα του Δήμου Ρεθύμνου 2002-03 με την βοήθεια του Γεωλόγου Β. Σιμιτζή
Δ) Όμιλος στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνης για τα απολιθώματα του Ν. Ρεθύμνης 2012-13 με την βοήθεια του Γεωλόγου Β. Σιμιτζή.
Τέλος αξιοποιώντας τη δυνατότητα που δίνει το καταστατικό των Πειραματικών Σχολείων σχεδιάσαμε και εφαρμόσαμε με τη συνάδελφο εκπαιδευτικό και πρώην Σχολική Σύμβουλο Μαργαρίτα Γερούκη, από το 2015 ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής για την Γ’ Γυμνασίου. Το μόνο πρόγραμμα, ακόμη, στη χώρα που προσεγγίζει τη Σεξουαλική Αγωγή ολιστικά όχι αποσπασματικά, και προσφέρει τα παιδαγωγικά εργαλεία ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριές μας να γνωρίσουν μια μεγάλη γκάμα θεμάτων που άπτονται αυτής. Το πρόγραμμα Σεξουαλικής Αγωγής που εφαρμόζουμε ήδη χρόνια στο Ρέθυμνο συμπεριλαμβάνεται από το 2021 στο προτεινόμενο υλικό του ΙΕΠ για τη διδασκαλία της Σεξουαλικής Αγωγής και εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό.
Καταφέρναμε κάθε φορά να γίνουμε μια ομάδα δυνατή, και νομίζουμε ότι το αποτέλεσμα μας δικαιώνει!
Από νωρίς ασπάστηκα τα λόγια του κορυφαίου παιδαγωγού, του αξέχαστου Χρίστου Τσολάκη που έλεγε ότι «το παιδί δεν είναι δοχείο για να γεμίζεις το κεφάλι του με στείρες γνώσεις αλλά σπίρτο για το ανάψεις για να ξυπνήσει μέσα του ο δημιουργός».
Θα μου λείψουν αβάσταχτα η τάξη, τα παιδιά, η υπέροχη καθημερινότητα της σχολικής ζωής. Όπως και οι θαυμάσιοι συνάδελφοι με τους οποίους μοιραστήκαμε μοναδικές σχολικές στιγμές, αλλά και οι γονείς με την κοινή μας έγνοια για την προκοπή των παιδιών.
Η πορεία μου στο σχολείο, μου χάρισε πολύτιμες αναμνήσεις και την ευκαιρία να γνωρίσω καλούς και δημιουργικούς ανθρώπους. Χιλιάδες είναι πια…
Τους ευχαριστώ όλους μέσα από την καρδιά μου. Φεύγω γεμάτος υπέροχες αναμνήσεις και την αίσθηση μιας μεστότητας.
Δεν θα πάψω όμως να νοιάζομαι για την Παιδεία, για τις επόμενες γενιές, για το επόμενο σχολείο που έρχεται καινούργιο.
Αυτό είναι το μάθημα που εγώ πήρα!
* Ο Μανόλης Χ. Αναγνωστάκις είναι βιολόγος