«Οι τουρίστες είναι ευαισθητοποιημένοι περιβαλλοντικά και ειδικά οι βορειοευρωπαίοι λαοί, πιο πολύ από όλους οι Σκανδιναβοί», αναφέρει στα «Ρ.Ν.» ο κ. Μανόλης Τσακαλάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνης
Όλο και περισσότερο φαίνεται να ανεβαίνει η τάση στον τουρισμό που θέλει τους ταξιδιώτες πια να αναζητούν προορισμούς και καταλύματα με κριτήρια όχι μόνο οικονομικά αλλά και φιλοπεριβαλλοντικά. Τόποι, υπηρεσίες, και μέρη διαμονής που συμμορφώνονται με βασικές περιβαλλοντικές αρχές, προάγουν τη βιωσιμότητα και σέβονται εν γένει το περιβάλλον, επικρατούν έναντι άλλων επιλογών, ενώ ακόμη και η απόκτηση κάποιας περιβαλλοντικής πιστοποίησης – σήματος αξιολογείται θετικά από τους επισκέπτες.
«Όλα τα eco labels που θα δουν οι πελάτες σε μια ιστοσελίδα ενός καταλύματος, τα αξιολογούν και έχουν μεγάλη σημασία. Στο παρελθόν γενικώς επέλεγαν το ξενοδοχείο που θα διαμείνουν με γνώμονα μονάχα την τιμή. Και εννοείται το value for money, δηλαδή τη σχέση ποιότητας και τιμής. Τώρα επειδή η Ευρώπη αυτή τη στιγμή περάνει κάποια οικονομική ένδεια παραβλέπουν οι τουρίστες ορισμένα κριτήρια αλλά όχι και όλα. Θέλουν εκεί που θα πάνε να περάσουν καλά, να είναι καθαρά, τους ενδιαφέρει φιλοπεριβαλλοντολογικά να είναι εντάξει ο προορισμός τους. Και φυσικά όταν δουν και διαπιστώσουν ότι δεν τους κοροϊδέψαμε και ότι αυτά που λέμε ισχύουν τότε γίνονται φανατικοί πελάτες», αναφέρει χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.» ο κ. Μανόλης Τσακαλάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνης.
Οι αξίες του οικολογικού τουρισμού όπως η ενσωμάτωση των κρητικών φρέσκων προϊόντων στις κουζίνες των ξενοδοχείων και των εστιατορίων αλλά και η εφαρμογή πρακτικών φιλικών προς το περιβάλλον, είναι παράμετροι που έχουν ιδιαίτερη αξία για τους επισκέπτες στον νομό, και όπως αναφέρει ο κ. Τσακαλάκης ιδίως για τους βορειοευρωπαίους: «Οι τουρίστες είναι ευαισθητοποιημένοι περιβαλλοντικά και ειδικά οι βορειοευρωπαίοι λαοί, πιο πολύ από όλους οι Σκανδιναβοί».
Η διαχείριση του νερού, η εφαρμογή της ανακύκλωσης, οι πράσινες δραστηριότητες, η χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον όπως στον εξοπλισμό του ιματισμού, ακόμη και η παροχή πληροφόρησης σχετικά με τις οικολογικές πρακτικές από το προσωπικό των ξενοδοχείων προς τους πελάτες, είναι όλα στοιχεία που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο για τις επιλογές των ταξιδιωτών, από τη διαμονή έως το φαγητό και τις δραστηριότητες. Την ώρα δηλαδή που το κόστος παραμένει παραδοσιακά ένας σημαντικός παράγοντας στην επιλογή διαμονής για παράδειγμα, η περιβαλλοντική συνείδηση φαίνεται να κερδίζει έδαφος, αναδιαμορφώνοντας τις προτιμήσεις των επισκεπτών αλλά και τις στρατηγικές των τουριστικών επιχειρήσεων.
«Υπάρχει οικολογική συνείδηση, είναι αυξημένο το ενδιαφέρον. Ρωτάνε οι πελάτες για το οικολογικό αποτύπωμα του κάθε ξενοδοχείου. Κλείνοντας το πακέτο του – ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό επισκεπτών – ψάχνει για το οικολογικό αποτύπωμα. Ήδη και πλατφόρμες το έχουν. Και ανάλογα σε κατηγοριοποιούν», αναφέρει από την πλευρά του ο Γιάννης Γαλανάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ρεθύμνου, ενώ ο κ. Τσακαλάκης συμπληρώνει: «Και για ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχει ενδιαφέρον, επίσης ενδιαφέρονται πάρα πολύ για τις γαλάζιες σημαίες καθώς γνωρίζουν τι σημαίνει αυτό, ότι τα νερά είναι πολύ καθαρά».
Ωστόσο, και οι δύο επαγγελματίες επισημαίνουν πως ναι μεν ο κόσμος που έρχεται στο νησί είναι ευαισθητοποιημένος αλλά χρειάζεται να έρχεται και σε ένα περιβάλλον που τηρεί και το ίδιο τις φιλοπεριβαλλοντικές αρχές, οι οποίες εφαρμόζονται εν τέλει πρώτα από όλα για τον κόσμο που ζει σε έναν τόπο προορισμού και έπειτα για τους επισκέπτες που θα τον απολαύσουν για πέντε, δέκα μέρες.
«Το πρωί περνούσα από την εθνική, στα Μυσίρια, σκουπίδια παντού δεξιά και αριστερά της εθνικής. Οπότε τι να σου κάνει και το ξενοδοχείο όταν είναι καθαρό και έχει και ανακύκλωση και έχει και φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα όταν βγαίνει κάποιος έξω και βλέπει αυτή την εικόνα», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Γαλανάκης.
«Για την Κρήτη με τα δεδομένα της δεν μπορεί να λειτουργήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα»
Την ίδια ώρα, η ανάπτυξη του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων – ένα σύμβολο της μεταστροφής του πλανήτη προς τις οικολογικές λύσεις, αν και έχει κάποια ζήτηση στο νησί, παραμένει περιορισμένη λόγω της ανασφάλειας των τουριστών εξαιτίας της έλλειψης υποδομών. Χαρακτηριστικά όπως όλοι αναφέρουν, το νησί διακρίνεται από μεγάλες αποστάσεις στις οποίες δεν εντοπίζονται αρκετοί σταθμοί φόρτισης – έως και καθόλου-, ενώ όπως τονίζει ο κ. Γαλανάκης ακόμα και σε κομβικά σημεία όπως το αεροδρόμιο Ηρακλείου, οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι, την ώρα μάλιστα που μόνο ένα αυτοκίνητο χρειάζεται τουλάχιστον τρεις ώρες για να φορτίσει πλήρως.
«Υπάρχει ένα πελατολόγιο που θέλει ηλεκτρικό αυτοκίνητο όμως δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Πολλές μεγάλες εταιρίες πέρυσι είχαν αγοράσει ηλεκτρικά οχήματα και τα επέστρεψαν. Γιατί ο κόσμος είναι ανασφαλής, δεν έχει που να φορτίσει. Δεν υπάρχουν επαρκείς υποδομές. Η τεχνολογία των μπαταριών επίσης δεν είναι ακόμα τόσο προηγμένη που να γίνεται πολύ γρήγορη φόρτιση και νομίζω αυτό που προτιμούν τώρα είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα που έχουν χαμηλότερη κατανάλωση στη βενζίνη. Είμαστε ακόμα πίσω. Πρέπει να φτιαχτούν οι υποδομές. Δηλαδή αν πας τώρα στο Ηράκλειο στο αεροδρόμιο που είναι εκεί όλα μαζεμένα τα rent a car, είναι αμφίβολο αν υπάρχουν 15 θέσεις φόρτισης. Υπάρχουν, αλλά πόσες είναι;», αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Γαλανάκης.
Παράλληλα, από την πλευρά του ο κ. Μανόλης Σαλβαράκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαζόμενων Οχημάτων προσθέτει: «Έχουν πει ότι υπάρχει κάποιο σχέδιο να υπάρχει κάποιο ποσοστό του στόλου πλέον και στα ταξί και στα rent a car και στα leasing, παντού, ηλεκτρικό όχημα. Για την Κρήτη δεν μπορεί να λειτουργήσει. Σε πιο μικρά νησιά μπορεί. Εδώ που είναι μεγάλες οι αποστάσεις, και για κάποιον που δεν ξέρει τους δρόμους δεν είναι εύκολο. Το αυτοκίνητο το ηλεκτρικό στην Κρήτη τουλάχιστον δεν μπορεί να αποδώσει. Ένα δύο συνάδελφοι που έχουν πάρει το έχουν μετανιώσει, δεν δουλεύει, δεν μπορεί να αποδώσει. Θα μπουν τέσσερα άτομα μέσα, θα ανάψουν κλιματισμό με τη ζέστη, θα ανάψουν φώτα, η αυτονομία πέφτει πάρα πολύ. Θα κάνουν μια διαδρομή και θα ψάχνουν να βρουν φορτιστή. Για την Κρήτη που είναι μεγάλες οι διαδρομές, πολύ λίγοι οι σταθμοί, είναι πολύωρη η φόρτιση που χρειάζεται το αυτοκίνητο, δημιουργεί μεγάλη ανασφάλεια οπότε δεν το προτιμάνε».
Τέλος, ο κ. Γιάννης Μαύρος, ιδιοκτήτης επιχείρησης rent a car διαπιστώνει ότι υπάρχει και η μερίδα ταξιδιωτών που φυσικά ο οικονομικός παράγοντα και δικαιολογημένα αποτελεί προτεραιότητα: «Νιώθω ότι δεν έχουν τόσο ευαισθησίες για το περιβάλλον, όσο για το κόστος. Δηλαδή το υβριδικό θα το επιλέξουν γιατί καίει λιγότερο, οπότε είναι πιο οικονομικό. Σίγουρα υπάρχει κόσμος που σκέφτεται αλλιώς αλλά το πρώτιστο είναι το κόστος».