Δεδομένα: 1) «Πολλά τά δεινά, κοὐδέν ἀνθρώπου δεινότερον πέλει» = πολλά φοβερά όντα υπάρχουν στον κόσμο και το φοβερότερο απ’ όλα είναι ο άνθρωπος (και για τα ύψιστα και για τα χείριστα), Σοφοκλής-«Αντιγόνη».
2) Ο Αρίων ο Μηθυμναίος, κατά την ελληνική μυθολογία, με τη μουσική της λύρας του ημέρευε ακόμα και τα λιοντάρια.
Κατά τη βυζαντινή εποχή ο θρύλος του Κουκουζέλη (προσώπου υπαρκτού) υποστηρίζει ότι με την ψαλμωδία του εξημέρωνε τα θηρία, που τον πλησίαζαν όχι να τον κατασπαράξουν αλλά ν’ ακούσουν τη μουσική-μελωδία του.
3) Έχει ευρύτατη εφαρμογή η χρησιμοποίηση κατάλληλης μουσικής για θεραπευτικούς σκοπούς στην ιατρική (από την αρχαιότητα στα Ασκληπιεία για ανάρρωση από εγχειρίσεις ή άλλες επεμβάσεις, για θεραπείες ασθενειών ψυχιατρικής παρέμβασης σε «κανονικά» ή και «προβληματικά» άτομα, με θαυμαστά αποτελέσματα), ακόμα και στη Βιολογία, Γενετική, αλλά και στη Γεωπονία…
4) Το bullying και η βίαιη συμπεριφορά των εφήβων μάς ήρθε ως μόδα από το εξωτερικό. Το θεωρώ «φρούτο» της αλλοπρόσαλλης εποχής μας, που δεν θα εκλείψει εύκολα, επειδή είναι δυσκολοπολέμητες οι αιτίες που το προκάλεσαν. Γι’ αυτό χρειάζεται συστηματική παρέμβαση στη σχολική ζωή, χωρίς πολλές κραυγές και με σοβαρότητα-ηρεμία-υπομονή-επιμονή, όπως απαιτείται στο εκπαιδευτικό έργο, το «τιμιώτατον» (πολυτιμότατον) των έργων του ανθρώπου. Αυτό γίνεται κάθε μέρα δυσκολότερο, λόγω των πολυποίκιλων επιδράσεων της κοινωνίας και της τεχνολογίας στους μαθητές-μαθήτριες. Στη χώρα μας η ενδοσχολική βία (bullying) επιτείνεται από την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική κρίση, σε συνδυασμό με την χαλάρωση μέχρι διαλύσεως του θεσμού της οικογένειας και πολλών παραδοσιακών αξιών της κοινωνίας μας, αλλά και από την αδιαφορία μας επί δεκαετίες για τις καταλήψεις των δημόσιων σχολείων, που τα μετέτρεψαν σε κυψέλες εκπαίδευσης στην ανομία και την ατιμώρητη παραβατικότητα.
5) Η δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα περνά βαθειά κρίση, πολυεπίπεδη και πολύχρονη. Είναι πανθομολογούμενο και αναμφισβήτητο. Αίτια είναι πολλά και γνωστά, όπως η έλλειψη αξιολόγησης των εκπαιδευτικών των δημόσιων σχολείων, ο ωχαδερφισμός, ο λαϊκισμός και η ανοχή των καταλήψεων και η ατιμωρησία. Σε σημερινή επαλήθευση της άποψης αυτής σημειώνω ότι στις 27 Απριλίου συνελήφθησαν 19 άτομα στην Πάτρα για διακίνηση ναρκωτικών στα σχολεία. Εκεί φτάσαμε… Και ο πρόεδρος του Χαμόγελου του παιδιού κατήγγειλε πολλά ακόμα.
Ευτυχώς αποφασίστηκε να εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβρη του 2024 σειρά μέτρων, που είναι σωστή κατεύθυνση, επειδή έχουν και στοιχεία αυστηρότητας, που τη θέλει και η αδιάφθορη φύση της νεότητας, όπως διδάχθηκα ζώντας επί 35χρόνια κοντά της.
Πρόταση: Με βάση τα παραπάνω δεδομένα αποτολμώ την πρόταση να εισαχθεί στα δημόσια σχολεία, μουσική κατάλληλη για την ηλικία των παιδιών δημοτικού, τεχν. σχολείου, γυμνασίου, λυκείου. Η σωστή χρήση της μουσικής στα δημόσια σχολεία, πιστεύω και ελπίζω ότι μπορεί να δράσει καταλυτικά στα παιδιά μας. Δεν θα προστεθεί καμία ώρα στο πρόγραμμα των σχολείων. Μουσική απόλαυση προτείνω να προστεθεί σε καθένα σχολείο. Αυτή έχει τη δύναμη να επιδράσει καταλυτικά στην ψυχή και στον νου, κάθε μαθητή-μαθήτριας με τη μαγεία της.
Το μουσικό πρόγραμμα να δημιουργηθεί σε καθεμιά από τις 13 περιφέρειες της χώρας από τους καθηγητές Μουσικής της κάθε Περιφέρειας.
Η μουσική προτείνω να ακούγεται με τα τεχνικά μέσα που διαθέτει κάθε σχολεία, κατά τα διαλείμματα, κατά την επιστροφή από περιπάτους και επισκέψεις, στις κενές μαθημάτων ώρες, στις παραμονές εθνικών και τοπικών εορτών, σε κάθε τακτική ή απρόβλεπτη ευκαιρία για αξιοποίηση της θεραπευτικής-ευεργετικής δύναμης της μουσικής.
Θα παραβίαζα ανοιχτές θύρες, αν υποδείκνυα στους μουσικούς το είδος της μουσικής αυτού του καλλιτεχνικού ακούσματος για τα παιδιά και τους εφήβους. Εκείνοι ξέρουν και μπορούν να καταρτίσουν σημαντική μουσική – παιδαγωγική παρέμβαση, αφού η δύναμη της μουσικής είναι τεράστια, δοκιμασμένη για τα ευεργετικά αποτελέσματά της.
Έχω την πεποίθηση ότι η μουσική αυτή παρέμβαση στη σχολική ζωή από τον προσεχή Σεπτέμβρη, μπορεί να βοηθήσει στη σταδιακή βελτίωση της σχολικής κοινότητας ως καλλιτεχνικό άκουσμα καθεμιάς ημέρας σε μόνιμη βάση.
Το μουσικό πρόγραμμα, συνεχώς βελτιούμενο με τη συμμετοχή και των μαθητών, μπορεί να δράσει καταλυτικά στη σχολική ζωή, ως φάρμακο της ψυχής των μελών της σχολικής κοινότητας, της νεολαίας γενικότερα. Πρώτος στόχος: Να αγαπήσουν οι μαθητές τον φυσικό χώρο αγωγής, το δημόσιο σχολείο, με την ευεργετική και τεράστια δύναμη της κατάλληλης μουσικής για παιδιά και εφήβους ως παράλληλο με το σχολικό πρόγραμμα ψυχωφελές άκουσμα.