29 °C Rethymno, GR
29/09/2022

ΟΙ ΞΕΝΟΔΟΧΟΙ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΤΟΥΣ

Σοβαρές οι ελλείψεις προσωπικού στα ξενοδοχεία της Κρήτης

Παγκόσμιο το φαινόμενο, «ακουμπά» κι άλλους κλάδους που σχετίζονται με τον τουρισμό

Η τουριστική σεζόν άνοιξε, τα πρώτα μηνύματα τουλάχιστον για το Ρέθυμνο είναι ενθαρρυντικά, ωστόσο το πρόβλημα με την έλλειψη εργατικών χεριών παραμένει. Όσο περνάει ο καιρός, μάλιστα, (θα) μεγεθύνεται! Κινητικότητα στις αφίξεις και στις κρατήσεις υπάρχει, προσωπικό πάλι όχι… για να καλύψει σε ικανοποιητικό βαθμό τις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες του προϊόντος. Διότι δεν είναι μόνο οι πάνω από 2.000 κενές θέσεις στα ξενοδοχεία της Κρήτης. Αισθητά αποδυναμωμένες είναι κι άλλες επιχειρήσεις που σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με τον κλάδο.

Η νέα διαδικτυακή πλατφόρμα του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, ως συνέχεια των «Ημερών Καριέρας» είναι μία από τις ύστατες προσπάθειες για την προσέλκυση εργαζομένων. Το φαινόμενο δεν είναι ούτε κρητικό, ούτε μόνο ελληνικό αλλά πανευρωπαϊκό, ολότελα παγκόσμιο, όπως αποδεικνύεται κι απ’ το ανεπιτυχές σχέδιο με τους Ουκρανούς πρόσφυγες, που βρίσκουν δουλειά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

 

«Πολλά τμήματα σε πολλά ξενοδοχεία θα υπολειτουργήσουν»

«Κινητικότητα υπάρχει, προσωπικό δεν υπάρχει!» σχολιάζει στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης. «Υπάρχει ακόμα και είναι πολύ έντονο το φαινόμενο της έλλειψης προσωπικού. Είναι τεράστιο το πρόβλημα. Νομίζω ότι πολλά τμήματα σε πολλά ξενοδοχεία θα υπολειτουργήσουν» είναι η δυσοίωνη πρόβλεψή του.

«Το φαινόμενο αυτό δεν αφορά μόνο τα ξενοδοχεία. Και με εξωτερικούς συνεργάτες που μιλάω (προμηθευτές, οδηγούς σε λεωφορεία κ.λπ.), όλοι έχουν αυτό το πρόβλημα δυστυχώς. Δεν υπάρχει προσωπικό» προσθέτει κι αποπειράται να εντοπίσει τις …ρίζες του κακού:

Αρκετός κόσμος την περασμένη διετία, των κουτσουρεμένων λόγω covid τουριστικών περιόδων αποφάσισε να κάνει επαγγελματική στροφή. «Πολλοί επέλεξαν να βρουν μία εργασία όχι εποχιακή, αλλά 12μηνης απασχόλησης» λέει ο κ. Πελεκανάκης.

Καμαριέρες, λόγου χάρη, μεταπήδησαν σε σούπερ μάρκετ. Μάγειρες και σερβιτόροι απορροφήθηκαν από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (όπως μπαράκια, καφετέριες και ταβέρνες) σε μη τουριστικές μεν, ανερχόμενες δε περιοχές, που γνωρίζουν μία βαθμιαία οικονομική ανάπτυξη.

Ο κ. Πελεκανάκης

Επιπλέον, τα ενοίκια στα δημοφιλή τουριστικά θέρετρα ανέβηκαν πάρα πολύ. «400 ευρώ και 500 ευρώ σε γκαρσονιέρες!» μας πληροφορεί ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων. «Είναι πάρα πολύ δύσκολο για έναν εργαζόμενο που θα πάρει 1.000 ευρώ μισθό να δώσει 400 ευρώ μόνο στο ενοίκιο» υπογραμμίζει ο ίδιος και συνεχίζει: «Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό, αλλά πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο. Υπάρχει ένα τεράστιο κενό αυτή τη στιγμή. Αν σήμερα που μιλάμε υπολογίζουμε ότι την 1η Μαΐου αρχίζουμε δυνατά με τις κρατήσεις και οι πληρότητες των ξενοδοχείων, δεν νομίζω ότι μέσα στο υπόλοιπο χρονικό διάστημα που απομένει ότι θα έχουμε το χρόνο για να καλυφθούν αυτές οι θέσεις». Συν ο απαραίτητος χρόνος προσαρμογής και εκπαίδευσης που απαιτείται για έναν νέο εργαζόμενο, ώστε να μπορεί να αναλάβει με σχετική επάρκεια και αποδοτικότητα τα καθήκοντά του.

 

Πόσο κινδυνεύουν οι παρεχόμενες υπηρεσίες, άρα και το ίδιο το προϊόν;

Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι που αναζητούνται σε τοπικό επίπεδο είναι 2-2.500, ενώ στο σύνολο της χώρας είναι «γύρω στα 50.000 άτομα» σύμφωνα με τα στοιχεία του κ. Πελεκανάκη.

Όσο για τους πρόσφυγες από την εμπόλεμη ζώνη της Ουκρανίας, «πολλοί λόγω του ότι δεν έρχονται απευθείας από την πατρίδα τους αλλά μέσω άλλων χωρών – μέσω Πολωνίας και Γερμανίας – τακτοποιούνται σε χώρες του εξωτερικού. Προσπαθούν να τακτοποιηθούν εκεί. Πολλοί λίγοι θα καταλήξουν στην Ελλάδα. Βρίσκουν πολύ πιο εύκολα δουλειά στο εξωτερικό, όπου κι εκεί υπάρχει έλλειψη εργατικών χεριών» εξηγεί ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων.

Το μη επαρκές προσωπικό στα ξενοδοχεία είναι ικανό να υποβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, άρα και το ίδιο το τουριστικό προϊόν της πατρίδας μας; «Ευελπιστούμε και θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μην φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Αυτός είναι ο στόχος μας. Γιατί άμα φτάσουμε (σε αυτό το σημείο) δεν θα είναι κι ό,τι καλύτερο» απαντά ο κ. Πελεκανάκης.

 

Το γενικότερο πρόβλημα και ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν

Σε συνέχεια της καταληκτικής φράσης του κ. Πελεκανάκη, ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Σφακιανάκης έρχεται να προσθέσει: «Πάντα λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας. Θα γίνει κάποια αναδιάρθρωση. Θα δούμε με ποιους τρόπους θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα – ανάλογα το πόσο μεγάλο και το πόσο ελεγχόμενο είναι αυτό. Σίγουρα υπάρχουν ακόμα αρκετές κενές θέσεις, όμως το προηγούμενο διάστημα καλύφθηκαν κάποιες άλλες».

Ο κ. Σφακιανάκης διαπιστώνει, κι από προσωπικής σκοπιάς, πώς «Γενικά υπάρχει θέμα με την κάλυψη θέσεων και σε άλλους κλάδους. Το φαινόμενο είναι παγκόσμιο. Όπου υπάρχουν οι πιο πολλές επιχειρήσεις έχουν και το πιο μεγάλο πρόβλημα, γιατί ψάχνουν και περισσότερο κόσμο. Υπάρχει παντού αυτό το πρόβλημα. Μάλιστα πρόσφατα διάβαζα ότι δεν είναι μόνο στον τουριστικό κλάδο. Απλά, ο τουριστικός κλάδος είναι που αυτές τις μέρες προσπαθεί να στελεχωθεί και φαίνεται να είναι πιο έντονο σε εμάς».

Ο κ. Σφακιανάκης

Ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων αποδίδει το πρόβλημα στην πανδημία και στις προκλήσεις που διανοίγονται απ’ την άνθιση της τουριστικής βιομηχανίας. Με παρρησία και αυτοκριτική διάθεση θα παραδεχθεί, συμπληρωματικά, πώς κι οι ξενοδόχοι ίσως θα έπρεπε να αλλάξουν πλεύση σε κάποια πράγματα που άπτονται των εργασιακών συνθηκών, σε συνάρτηση με την εκπαίδευση (του προσωπικού) και τη συνδρομή του κράτους: «Ένα μέρος των εργαζομένων, λόγω covid, αναγκάστηκε να στραφεί σε άλλους κλάδους διότι εμείς δεν ήμασταν σε θέση να προσφέρουμε εργασία όπως κάναμε τα προηγούμενα χρόνια. Κι ήταν πολύ λογικό, γιατί οι άνθρωποι πρέπει να ζήσουν. Από εκεί και πέρα, οι ανάγκες όλο κι αυξάνονται διότι ο τουρισμός είναι ένα πάρα πολύ δυναμικό κομμάτι – για την Κρήτη είναι απ’ τα πιο δυναμικά. Οπότε, οι ανάγκες είναι πάρα πολύ μεγάλες. Χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά για να μπορέσουμε να καλύψουμε το κομμάτι που λέγεται τουρισμός: Δηλαδή, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τις Σχολές – να υπάρχει επαρκής αριθμός σχολών που θα βγάζει επαρκή αριθμό εργαζομένων. Θα χρειαστεί κι εμείς στο χώρο των ξενοδοχείων να δούμε με ποιο τρόπο θα βελτιώσουμε τις συνθήκες εργασίας, το εργασιακό περιβάλλον. Θα πρέπει επίσης το κράτος να λάβει μέτρα για να στηρίξει τους εργαζόμενους κατά τη νεκρά περίοδο όπου είμαστε αναγκασμένοι να έχουμε τα ξενοδοχεία μας κλειστά και να δίνει για παράδειγμα επιδότηση για περισσότερους μήνες, να στηρίζει περισσότερο αυτούς που ασχολούνται μόνιμα με τον τουρισμό, ώστε να είναι και πιο ελκυστικό ως επαγγελματικό προϊόν».

Ο κ. Σφακιανάκης αναφέρθηκε και στην νέα διαδικτυακή πλατφόρμα: «Έχει να κάνει με κάτι διαχρονικό, το οποίο το ξεκινήσαμε τώρα που υπάρχει μεγάλη ανάγκη να καλύψουμε θέσεις εργασίας. Θέλουμε να διευκολύνουμε τη διαδικασία του εργατικού δυναμικού με τα ξενοδοχεία. Η προσπάθεια αυτή έρχεται ως συνέχεια των «Ημερών Καριέρας» που είχαμε κάνει τον Φεβρουάριο. Από του χρόνου θα λειτουργούν συνδυαστικά: Θα κάνουμε και πάλι «Ημέρες Καριέρας» και το site μας θα είναι ανοικτό όλο το χρόνο για όποιον θέλει να κάνει αίτηση σε ξενοδοχεία ή να δει τί προσφερόμενες θέσεις εργασίας υπάρχουν σε ξενοδοχειακές μονάδες. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να διευκολύνουμε την επαφή αυτών που ενδιαφέρονται με τα ξενοδοχεία. Δηλαδή, δεν υπάρχει πιο εύκολος τρόπος για να βρει δουλειά κάποιος στα ξενοδοχεία απ’ το να μπει στην πλατφόρμα, να πληκτρολογήσει τη θέση που θέλει – να δει τι θέσεις υπάρχουν διαθέσιμες – και να έρθει σε επαφή με τα ξενοδοχεία. Ή να βάλει το βιογραφικό το, να το δουν οι διευθυντές και να επιλέξουν αυτούς που ενδιαφέρονται να εργαστούν. Είναι πολύ άμεσος και εύκολος τρόπος».

Θα κάνει και τον απολογισμό των «Ημερών Καριέρας», που είχαν δυναμική (ως πρωτοβουλία) αλλά όχι… διάρκεια: «Είχε μεγάλη συμμετοχή, και από πλευράς επιχειρήσεων και από πλευράς ανταπόκρισης του κόσμου. Για πρώτη φορά ήταν ικανοποιητική η ανταπόκριση. Σε σχέση με τη δυναμική που είχε αυτή η εκδήλωση, δεν ήταν ικανοποιητική η προσέλκυση προσωπικού. Μην ξεχνάμε ότι έγινε για πρώτη φορά, έγινε τέλος Φεβρουαρίου -θα έπρεπε να την είχαμε κάνει νωρίτερα αλλά υπήρχε ο κορονοϊός και δεν ήταν οι συνθήκες κατάλληλες για να κάνουμε μια τέτοια εκδήλωση μαζική και δια ζώσης. Σαν πρώτη εκδήλωση, ήταν πετυχημένη. Όλοι θέλουν να την ξανακάνουμε. Η Περιφέρεια Κρήτης μάς στήριξε και – θέλουμε να πιστεύουμε – θα μας ξαναστηρίξει. Γενικά, τα σχόλια ήταν πολύ καλά».

Παρ’ όλα αυτά, τα κενά παραμένουν. «Προς το παρόν δεν έχουν ανοίξει όλα τα ξενοδοχεία, οπότε οι ανάγκες δεν έχουν φτάσει ακόμα στο μέγιστο επίπεδο. Αλλά σίγουρα δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν όλες οι θέσεις» αναφέρει ο κ. Σφακιανάκης, που θα μας δώσει και τη μεγάλη εικόνα: «Αυτή τη στιγμή, πέρα από τα ξενοδοχεία, όλος ο επισιτιστικός κλάδος αναζητά εργαζόμενους: πόσα εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες. Πάρα πολλές επιχειρήσεις στηρίζονται στο κομμάτι επισιτισμός – τουρισμός, οπότε είναι μεγάλες οι ανάγκες. Πρέπει να βελτιώσουμε πολλά πράγματα για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε περισσότερο κόσμο στο δικό μας κομμάτι».

 

Νέα πλατφόρμα εξεύρεσης εργασίας στα ξενοδοχεία της Κρήτης

Ο Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων συνεχίζοντας τις δράσεις που αφορούν την άμεση διασύνδεση του εργατικού δυναμικού με τον ξενοδοχειακό τομέα της Κρήτης, δημιούργησε νέα διαδικτυακή πλατφόρμα εξεύρεσης εργασίας.

Η πλατφόρμα λειτουργεί σε μόνιμη βάση στην επίσημη ιστοσελίδα του συλλόγου www.cretanhotelmanagers.gr και θα προσφέρει ΔΩΡΕΑΝ τη δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερόμενους, να ενημερωθούν για τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας που προσφέρουν οι ξενοδοχειακές μονάδες της Κρήτης, ή να αναρτήσουν το βιογραφικό τους στους Διευθυντές των Ξενοδοχείων Κρήτης, μέλη του ΠΣΔΞ, γνωστοποιώντας τους ότι βρίσκονται σε αναζήτηση εργασίας.

Η διαδικασία είναι αρκετά απλή.

Οι ενδιαφερόμενοι για εργασία ή πρακτική άσκηση, μπαίνοντας στην αρχική σελίδα της ιστοσελίδας www.cretanhotelmanagers.gr, έχουν δύο επιλογές:

Α) Στο πεδίο «Εύρεση Εργασίας», να ενημερωθούν για όλες τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας που προσφέρονται από τα ξενοδοχεία.

Β) Στο πεδίο «Αποστολή Βιογραφικού», να αναρτήσουν το βιογραφικό τους και παράλληλα να υποβάλουν μια αίτηση εργασίας, γνωστοποιώντας στα ενδιαφερόμενα ξενοδοχεία ότι βρίσκονται σε αναζήτηση εργασίας.

Η πρωτοβουλία αυτή του συλλόγου, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, έρχεται σε συνέχεια σημαντικών δράσεων όπως την «Ημέρα Καριέρας στα Ξενοδοχεία της Κρήτης», που συνδιοργάνωσε τον περασμένο Φεβρουάριο με την Περιφέρεια Κρήτης στο Ηράκλειο και στα Χανιά. Λειτουργεί δε συμπληρωματικά και έχει βασικό στόχο να γίνουν ένας μόνιμός θεσμός διασύνδεσης των εργαζομένων στον τουρισμό με τα ξενοδοχεία της Κρήτης.

Παράλληλα, όπως προσθέτει η ανακοίνωση, ο σύλλογος θα συνεχίσει τις δράσεις και τις επαφές του με όλους τους αρμόδιους φορείς, επιδιώκοντας την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης, τη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος και την περαιτέρω στήριξη των εργαζομένων κατά τη χειμερινή περίοδο.