Στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής συζητήθηκε χθες η κύρωση της σύμβασης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και σήμερα εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Στη χθεσινή συνεδρίαση συμμετείχαν ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός και ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, καθώς και βουλευτές και 23 εκπρόσωποι φορέων από όλη την Κρήτη. Συγκεκριμένα, εκπρόσωποι από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας-Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Τμήμα Ανατολικής Κρήτης και Τμήμα Δυτικής Κρήτης, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ηρακλείου, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Χανίων, τους Δήμους Χανίων, Αποκορώνου, Ρεθύμνου, Μυλοποτάμου, Κισάμου, Πλατανιά, Χερσονήσου, Αγίου Νικολάου, Σητείας, Ιεράπετρας, τους Συλλόγους Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Τουριστικών Πούλμαν Κρήτης, το ΚΤΕΛ Κρήτης, την Ένωση Ξενοδόχων Κρήτης, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων.
Δήμαρχοι και άλλοι εκπρόσωποι φορέων τοποθετήθηκαν στη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κάνοντας ειδική αναφορά στα διόδια, στους κόμβους, στις προσφυγές αλλά σε μια σειρά από άλλα ζητήματα.
Στ. Αρναουτάκης: «Το έργο του ΒΟΑΚ δεν μπορεί να είναι αποσπασματικό ή τμηματικό, αλλά οφείλει να καλύψει το σύνολο του νησιού»
Για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, ο κ. Αρναουτάκης κατά την παρέμβασή του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής έκανε λόγο στην τοποθέτησή του αναφέροντας ότι: «Το έργο του ΒΟΑΚ δεν μπορεί να είναι αποσπασματικό ή τμηματικό, αλλά οφείλει να καλύψει το σύνολο του νησιού, από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, με όρους ισόρροπης ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης», ενώ για την κύρωση παραχώρησης του έργου του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο τόνισε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορεί η Κρήτη να παραμείνει διαιρεμένη και ο ΒΟΑΚ πρέπει να είναι ενιαίος και να καλύπτει όλο το νησί». Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε την άμεση δρομολόγηση της μελέτης για την υλοποίηση του έργου μέχρι τη Σητεία και την υλοποίηση των ώριμων μελετών που υπάρχουν έως την Παχειά Άμμο. Σε ό,τι αφορά τα κομβικά σημεία σύνδεσης του ΒΟΑΚ και τη διόρθωση του σχεδιασμού στο μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, ο περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε πως πρέπει να υλοποιηθεί για τα Χανιά η απαραίτητη η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο και τη Σούδα.
Για το Ρέθυμνο επισήμανε το σοβαρό πρόβλημα με τις υφιστάμενες μελέτες και ζήτησε να ληφθούν υπόψη οι ομόφωνες αποφάσεις των θεσμικών οργάνων, ενώ υπογράμμισε πως για τον δήμο Μαλεβιζίου υπάρχει ανάγκη για βελτίωση της πρόσβασης και λύση στα κυκλοφοριακά προβλήματα.
Για το Ηράκλειο τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση της πρόσβασης σε κατοικημένες περιοχές με έντονη κυκλοφορία. Ζήτησε την άμεση ενεργοποίηση του τούνελ στην περιοχή του Κακού Όρους, όπως είχε ομόφωνα προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο, έργο κρίσιμο για το περιβάλλον και την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
Για τα διόδια ο κ. Αρναουτάκης εξέφρασε την αντίθεσή του στην εφαρμογή διοδίων για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, χωρίς εναλλακτικές διαδρομές και ζήτησε απαλλαγή ή σημαντικές εκπτώσεις για τους μόνιμους κατοίκους στις πόλεις.
Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο περιφερειάρχης υπογράμμισε την ενότητα όλων των θεσμικών εκπροσώπων της Κρήτης, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης, στη διεκδίκηση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου του ΒΟΑΚ.
«Η Περιφέρεια Κρήτης βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης. Είμαστε όλοι μαζί, περιφερειακοί σύμβουλοι, δήμαρχοι, βουλευτές όλων των κομμάτων, ενωμένοι, για να γίνει πράξη το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, για εμάς και τα παιδιά μας», υπογράμμισε ο Σταύρος Αρναουτάκης.
Γ. Μαρινάκης: «Έχουν γίνει λάθη στον σχεδιασμό, προσδοκώ σε ουσιαστικό διάλογο με τον παραχωρησιούχο σε επίπεδο μελέτης του έργου»
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Γιώργης Μαρινάκης στην παρέμβασή του με την ιδιότητα του δημάρχου Ρεθύμνου επεσήμανε πως με την επίφαση «να μη χάνουμε χρόνο» το έργο αυτό «σχεδιάστηκε για εμάς, χωρίς εμάς με αποτέλεσμα να έχουν γίνει σοβαρά λάθη στον σχεδιασμό. Αγωνιώ όχι μόνο για τις προσφυγές στο ΣΤΕ από συγκεκριμένους δήμους αλλά ιδιαίτερα γιατί θα υπάρξουν πολλά προβλήματα κατά την κατασκευή. Είναι έργο πολύ δύσκολο και έχει υποτιμηθεί το θέμα των απαλλοτριωτέων. Δεν υπάρχει προπαρασκευή για αυτά. Εμείς σε συναντίληψη με τα τεχνικά επιμελήτρια Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης είχαμε κάνει προτάσεις συγκεκριμένες που τάχα δεν κουβεντιάστηκα για να μην χάσουμε χρόνο. Έχουμε χάσει ήδη τέσσερα χρόνια. Θεωρώ ότι ο παραχωρησιούχος θα τα βρει μπροστά του τα θέματα αυτά και ελπίζω να συνεννοηθεί μαζί μας για να μπορέσουμε να αμβλύνουμε ό,τι έχει λάθος σχεδιαστεί».
Ο κ. Μαρινάκης σημείωσε με έμφαση ότι για το Ρέθυμνο σχεδιάστηκε «Ό,τι φθηνότερο, ευτελέστερο μπορούσε να σχεδιαστεί» περιγράφοντας μια ασφυκτική πίεση σε μια πόλη που αναπτύσσεται ταχύτατα πληθυσμιακά και τουριστικά. Ο ίδιος έκανε αναφορά στον περιφερειακό δρόμο, έργο το οποίο όπως είπε είχε αντιληφθεί ο Γεώργιος Σουφλιάς επί υπουργίας του και το οποίο ακόμα το μελετούμε και το οποίο πρέπει να είναι όπως είπε παράλληλο έργο του ο ΒΟΑΚ «για να μην πω πρωθύστερο έργο. Πρέπει να προηγηθεί του ΒΟΑΚ για να μην πνιγεί η πόλη όχι μόνο κυκλοφοριακά αλλά και από θέματα πολιτικής προστασίας».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου υπογράμμισε την απουσία πρόβλεψης έστω ημικόμβου για εκτόνωση της πίεσης της πόλης από τον κλειστό αυτοκινητόδρομο, ενώ όπως είπε «έχουμε απουσία υδραυλικών έργων παρά τις σημερινές συνθήκες που ευνοούν τα πλημμυρικά φαινόμενα, ιδιαίτερα στον ανατολικό δρόμο».
Επίσης πρόσθεσε ότι «Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος στο Ρέθυμνο δεν έχει καν λωρίδες έκτακτης ανάγκης διότι φυσικά αφού ακολουθήθηκε η παλιά χάραξη δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει». Σημείωσε ότι για το Ρέθυμνο είναι ζωτικής σημασίας η κατασκευή του ΒΟΑΚ όσο και η σύνδεση του αεροδρομίου Χανίων με τη Σούδα. Επίσης για τον κόμβο Τυμπακίου διερωτήθηκε «Είναι δυνατόν να μιλάμε ότι θα καλυφθεί μια χάραξη εγκληματική παρελθόντων χρόνων με φωτεινούς σηματοδότες;» και τόνισε ότι: «Θεωρώ ότι προσπαθήσαμε να κάνουμε ό,τι πιο τσιγγούνικο μπορούσαμε για το Ρέθυμνο. Είναι οφθαλμοφανές αυτό».
Κλείνοντας είπε ότι προσδοκά σε έναν διάλογο με τον παραχωρησιούχο για να διορθωθούν πράγματα σε επίπεδο μελέτης και η Κρήτη να πάψει να θρηνεί θύματα στην άσφαλτο: «Ελπίζω με τον παραχωρησιούχο να πρυτανεύσει η λογική, να κουβεντιάσουμε για να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα. Γιατί τον ΒΟΑΚ κάποιοι στην Κρήτη τον λένε «βόα» που καταπίνει αθώους ανθρώπους και είναι ντροπή για την Κρήτη και φταίμε και εμείς και όχι μόνο η πολιτική ηγεσία. Κάποτε όταν έπρεπε να πάρουμε γενναίες αποφάσεις δειλιάσαμε στο θέμα των διοδίων. Τώρα και διόδια θα πληρώσουμε και μάλιστα όπως σχολιάστηκε πρόωρα, και έχουμε πληρώσει ένα βαρύ τίμημα αίματος στην άσφαλτο. Προσδοκώ να γίνει ουσιαστικός διάλογος στο επίπεδο μελέτης του έργου μήπως διορθώσουμε πράγματα που μέχρι τώρα δεν έχουν ληφθεί υπόψη».
Ο αντιδήμαρχος για θέματα Ποιότητας Ζωής του δήμου Μυλοποτάμου Σήφης Βουκάλης έκανε λόγο για ένα έργο πνοής, πολυαναμενόμενο το οποίο όπως είπε όμως «κινδυνεύει στην περιοχή μας να λειτουργήσει σαν τροχοπέδη για την ενδοχώρα παρά σαν αναπτυξιακό έργο». Ο ίδιος ζήτησε επανεξέταση του κόμβου στην περιοχή για να αποτραπεί η διέλευση οχημάτων μέσα από το Πάνορμο που είναι μια περιοχή ήδη κυκλοφοριακά συμφορημένη. Ζητά επίσης μια παράκαμψη στο Πάνορμο για τη διέλευση των τουριστικών λεωφορείων και την κυκλοφοριακή ελάφρυνση της περιοχής.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός παρουσίασε τις αναγκαίες παρεμβάσεις της «παράκαμψης Ηρακλείου», άφησε ανοιχτή τη μερική υπογειοποίηση, ζήτησε συνολική κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη, διπλή πολιτική δέσμευση για πραγματική νότια παράκαμψη και εναλλακτική οδική σύνδεση Ηρακλείου – Αεροδρομίου Καστελλίου, ενώ επεσήμανε την ανάγκη μη επιβολής διοδίων και μάλιστα από τον κόμβο του υφιστάμενου αεροδρομίου καθώς και επέκταση του ΒΟΑΚ στην ανατολική Κρήτη.
Την απαλλαγή των δημοτών του Μαλεβιζίου από την καταβολή διοδίων κατά την κυκλοφορία τους στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, εντός των ορίων του Δήμου και του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου – Γαζίου ζήτησε και ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, ο οποίος υπογράμμισε με έμφαση ότι «ο Δήμος Μαλεβιζίου έχει σηκώσει και εξακολουθεί να σηκώνει δυσανάλογα βάρη, φιλοξενώντας επί δεκαετίες οχλούσες εγκαταστάσεις στην περιοχή των Λινοπεραμάτων – το εργοστάσιο της ΔΕΗ, τον μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Κρήτης και το κομβικό έργο της Μεγάλης Ενεργειακής Διασύνδεσης. Αυτό που ζητάμε είναι σεβασμός και δικαιοσύνη».
Κλείνοντας τη συζήτηση ο Νίκος Ταχιάος υφυπουργός για θέματα υποδομών τόνισε ότι ο ΒΟΑΚ δεν μπορούσε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο γιατί δεν υπήρχαν τα χρήματα που απαιτούνται.