Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση ενός σημαντικού έργου οδικής ασφάλειας, το βόρειο οδικό άξονα Κρήτης καθώς ήδη προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το έργο κατασκευής του οδικού τμήματος Πετρές – Γεωργιούπολη συνολικού μήκους 11 χλμ. Πρόκειται για ένα συνολικό προϋπολογισμό 13.5 εκ. ευρώ το οποίο δημοπρατείται με εθνικούς πόρους, ωστόσο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης που είναι η προϊσταμένη και διευθύνουσα αρχή του έργου θα το εντάξει στο ΕΣΠΑ.
Τη μελέτη του έργου έκανε πριν οχτώ χρόνια ο ΟΑΚ ως πιλοτικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας στα επικίνδυνα σημεία του βόρειου οδικού άξονα του νησιού και πλέον αυτή μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στα «Ρ.Ν.» ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ., Γιώργος Αγαπάκης, το έργο αυτό θα αλλάξει ριζικά το οδικό περιβάλλον της τουριστικής περιοχής εξασφαλίζοντας όρους οδικής ασφάλειας σε οδηγούς και πεζούς.
Μεταξύ άλλων σε αυτό προβλέπεται νέος σύγχρονος φωτισμός, αλλαγή στηθαίων, κατασκευή αντιολισθητικού τάπητα, οχτώ άνω διαβάσεις και επιπλέον τρεις υπόγειες για τους πεζούς, καθώς θέσεις στάθμευσης και 18 εσοχές για τη στάση λεωφορείων που δεν υπάρχουν σε κανένα σημείο της εθνικής οδού.
Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το έργο αυτό θα παραμείνει σε χρήση, καθώς δεν επηρεάζεται από το σχεδιασμό του μεγάλου έργου κατασκευής του Β.Ο.Α.Κ.
Παράλληλα όπως πρόσθεσε ο κ. Αγαπάκης ο ΟΑΚ με προγραμματική σύμβαση που έχει συνάψει με την Περιφέρεια Κρήτης, προχωρά σε ένα ακόμα συμπληρωματικό έργο που αφορά στις γέφυρες στους ποταμούς Δέλφινα και Μουσέλα. Όπως τόνισε οι μελέτες που χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια Κρήτης, ολοκληρώνονται για να μπουν κα αυτές σε τροχιά υλοποίησης.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο κ. Αγαπάκης κάνει λόγο για μια πολύ θετική εξέλιξη και επισημαίνει πως σε περίπτωση που δεν υπάρξουν ενστάσεις στον διαγωνισμό η σύμβαση με τον ανάδοχο μπορεί να υπογραφεί σε ένα εξάμηνο και να ξεκινήσουν τον χειμώνα οι εργασίες. Ειδικότερα είπε: «Σίγουρα είναι μια πολυ θετική εξέλιξη ότι το σημαντικό αυτό έργο μπήκε στη διαδικασία της δημοπράτησης και εύχομαι να μην έχουμε ενστάσεις και καθυστερήσεις, κατά τη διαγωνιστική διαδικασία. Ο ΟΑΚ έχει κάνει τη μελέτη του έργου και θα είναι η αρχή που θα εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ και θα είναι παράλληλα η προϊστάμενη και διευθύνουσα αρχή του έργου. Αυτή τη στιγμή το έργο χρηματοδοτείται από ένα αριθμό εθνικών πόρων και πριν τη συβασιοποίηση του ο ΟΑΚ θα το εντάξει στο ΕΣΠΑ, καθώς έχουμε λάβει τις σχετικές εγκρίσεις για την υποβολή του τεχνικού δελτίου. Άξιον αναφοράς είναι επίσης ότι το έργο Πετρές – Γεωργιούπολη προχωρά καθώς δεν εμπίπτει στο εύρος της κατάληψης του νέου ΒΟΑΚ.
Οφείλω να σας πω ότι η μελέτη αύτη ξεκίνησε από τον ΟΑΚ ως πιλοτικό πρόγραμμα για τα έργα οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ. Ξεκίνησε το 2014 και στην συνέχει εξελίχτηκε αύτη η μελέτη, ωρίμασε, συμπεριέλαβε όλα αυτά τα οποία διαχειρίζεται, δηλαδή διαβάσεις πεζών, νέες εργασίες ηλεκτροφωτισμού με καινοτομία και νέες μεθοδολογίες για να αλλάξει ουσιαστικά το οδικό περιβάλλον της περιοχής. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο με προϋπολογισμό 13.1 εκ. ευρώ. Όμως έχουμε και τη β φάση εργασιών που έχει να κάνει με την ολοκλήρωση των γεφυρών στους ποταμούς «Δέλφινα» και Μουσέλα. Έχουμε κάνει μια προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Κρήτης και ήδη εκπονούμε εκεί οριστικές μελέτες για τα στατικά και τα γεωτεχνικά των γεφυρών. Εκεί έχουμε τέσσερις γεφυρώσεις παράπλευρου δικτύου, μελέτες οι οποίες εκπονούνται με διευθύνουσα και προϊσταμένη αρχή τον ΟΑΚ με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης. Η μελέτη αυτή σύντομα θα υποβληθεί. Ήδη έχουν υποβληθεί τα πρώτα γεωτεχνικά, οι γεωτρήσεις έχουν γίνει και πιστεύω ότι σύντομα θα ολοκληρωθεί και το στατικό κομμάτι για να έχουμε και την δεύτερη φάση του έργου. Συνεπώς το έργο είναι πακέτο δυο εργολαβιών, η μια αφορά αυτή που δημοπρατείται τώρα και η άλλη την αποκατάσταση των παραπλεύρων δικτύων».
Ο κ. Αγαπάκης κατέληξε λέγοντας πως: «Είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση για την περιοχή γιατί θα αλλάξει το οδικό περιβάλλον λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι ο νέος ΒΟΑΚ δεν θα επηρεάσει την κατασκευή και την κατάληψη του συγκεκριμένου έργου. Και αυτό μετράει πάρα πολύ στη διαχειριστική αρχή και γενικότερα στις επιλεξιμότητες των δαπανών. Η περιοχή είναι έντονα τουριστική, έχουμε πολλές διαβάσεις πεζών πολλές υπογειοποιήσεις των κτηριακών εγκαταστάσεων των ξενοδοχείων και το έργο θα αλλάξει συνολικά το τοπίο της περιοχής με οκτώ άνω διαβάσεις με σύμμεικτες κατασκευές, καθώς επίσης χώρο παρκινγκ και φωτισμό τύπου Led. Η παρέμβαση αύτη θα δώσει πνοή και ανάπτυξη της περιοχής».
Οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις
Αναλυτικά το έργο περιλαμβάνει τις παρακάτω εργασίες:
– Εφαρμογή ενιαίας διατομής «β2» σε όλο το μήκος του δημοπρατούμενου τμήματος του ΒΟΑΚ.
– Κατασκευή πέντε (5) τρισκελών ισόπεδων κόμβων και συστημάτων κόμβων με εφαρμογή λωρίδων αριστερής στροφής και διαμόρφωση διαχωριστών κυκλοφορίας.
– Αναδιαμόρφωση δέκα (10) υφιστάμενων και κατασκευή τριών (3) νέων θέσεων εισόδου – εξόδου στον ΒΟΑΚ από και προς το παράπλευρο οδικό δίκτυο με εφαρμογή σφήνας εξόδου (taper) και διαμόρφωση διαχωριστών κυκλοφορίας.
– Αναδιαμόρφωση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης σε τρεις (3) ισόπεδους κόμβους επί της ΠΕΟ Χανίων – Ρεθύμνου, και συγκεκριμένα στους: Ι.Κ. ΠΕΟ Παραλίας στην περιοχή της Γεωργιούπολης, Ι.Κ. ΠΕΟ τοπικής οδού και Ι.Κ. Λίμνης Κουρνά ΠΕΟ.
– Κατασκευή δεκαοχτώ (18) κατάλληλα διαμορφωμένων στάσεων λεωφορείων, εννέα θέσεων στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας.
– Αναδιαμόρφωση δύο (2) υστισταμενων χώρων στάθμευσης.
– Κατασκευή 11 πεζοδιαβάσεων εκ των οποίων οκτώ (8) πεζογέφυρες και τρεις (3) κάτω πεζοδιαβάσεις.