Βρίσκεται στην 5η θέση των προτιμήσεων για Γερμανούς, Γάλλους και πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου
H Ελλάδα είναι από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς για τις μεγάλες αγορές εξερχόμενου τουρισμού της Ευρώπης και μάλιστα, παρά το ανταγωνιστικό μειονέκτημα της χώρας ότι οι περισσότεροι Ευρωπαίοι δηλώνουν σε αυτή τη συγκυρία ότι προτιμούν τα ταξίδια μικρότερων αποστάσεων διάρκειας έως τρεις ώρες. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της νέας μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με τίτλο «Το προφίλ σημαντικών αγορών του ελληνικού τουρισμού» όπου εξετάζεται, πρώτη φορά τόσο νωρίς στο ξεκίνημα της τουριστικής σεζόν, η πρόθεση των Ευρωπαίων για ταξίδια τους επόμενους μήνες, οι προγραμματιζόμενες δαπάνες, η διάρκεια και το είδος της διαμονής κι άλλες σημαντικές παράμετροι της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς. Οι αγορές που εξετάζονται είναι αυτές της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Ισπανίας και όπως προκύπτει φέτος, ο προγραμματισμός των διακοπών στο εξωτερικό φαίνεται να ξεκινάει από νωρίς με ποσοστό περί το 70% των Γερμανών, των Βρετανών και των Ισπανών και 60% των Γάλλων να έχουν αρχίσει τον προγραμματισμό για τα ταξίδια τους επόμενους 12 μήνες. Σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται οι Ευρωπαίοι να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση για τις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου και στην 7η θέση για την αγορά της Ισπανίας. Η διαφορά ωστόσο μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μία ή δύο θέσεις είναι πολύ μικρή (της τάξεως της μίας ποσοστιαίας μονάδας ή λιγότερο) και οι χώρες αυτές είναι είτε πολύ μεγαλύτερες (π.χ. Γαλλία ή Ηνωμένο Βασίλειο) είτε πολύ πιο εύκολα προσβάσιμες ακόμα και οδικώς (π.χ. η Αυστρία από τη Γερμανία), τους επόμενους 12 μήνες σκοπεύει να κάνει διακοπές στο εξωτερικό το 62,6% των Γάλλων, ενώ τα ποσοστά είναι αρκετά υψηλότερα στις άλλες αγορές, με τη Γερμανία να είναι στο 75,1%, το Ην. Βασίλειο στο 77,1% και την Ισπανία στο 74,3%. Ως εκ τούτου, τους επόμενους 12 μήνες, ένας στους τέσσερις Γερμανούς και Ισπανούς δεν σκοπεύει να κάνει ταξίδια στο εξωτερικό με τουλάχιστον μια διανυκτέρευση. Από το Ην. Βασίλειο, ένας στους πέντε δεν σκοπεύει να κάνει ταξίδια στο εξωτερικό ενώ ακόμα πιο έντονη η εικόνα στη Γαλλία, όπου ένας στους τρεις Γάλλους δεν σκοπεύει τους επόμενους 12 μήνες να κάνει ταξίδι στο εξωτερικό. Από όσους σκοπεύουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες με διανυκτέρευση, θα κάνουν:
- 1-2 ταξίδια το 52,9% των Γερμανών, το 28,2% των Γάλλων, το 54,5% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου καθώς και το 59,2% των Ισπανών.
- 3-4 ταξίδια το 14,8% των Γερμανών, το 9,4% των Γάλλων, το 17,2% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου καθώς και το 11,6% των Ισπανών.
Ο προγραμματισμός των διακοπών στο εξωτερικό φαίνεται να ξεκινάει από νωρίς με περίπου το 70% των Γερμανών, των Βρετανών και των Ισπανών και περίπου 60% των Γάλλων να έχουν αρχίσει τον προγραμματισμό για τα ταξίδια τους επόμενους 12 μήνες. Ειδικότερα το 23,7% των Γερμανών, το 22,6% των Γάλλων, το 30,7% του Ην. Βασιλείου και το 22% των Ισπανών έχουν κανονίσει τη μεταφορά για κάποια ή όλα τα ταξίδια τους, τους επόμενους 12 μήνες. Σχετικά με τη διαμονή, το 35,8% των Γερμανών, το 28,4% των Γάλλων, το 37,3% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 28,7% των Ισπανών έχουν κανονίσει τη διαμονή για κάποια ή και για όλα τα ταξίδια που θα κάνουν τους επόμενους 12 μήνες.
Σχετικά με τον λόγους για τους οποίους σκοπεύουν να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, όσοι έχουν ξεκινήσει να οργανώνουν τις διακοπές τους, οι λόγοι είναι πολυάριθμοι και χαρακτηρίζονται από διαφορετικές προτιμήσεις. Στην πρώτη θέση είναι η απόλαυση και η χαλάρωση που προτιμά το 56% των Γερμανών, το 55,2% των Γάλλων, το 70,8% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 57,8% των Ισπανών. Ακολουθεί η εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού για το 50,8% των Γερμανών, το 55,7% των Γάλλων, το 49,5% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 54,9% των Ισπανών.
Σχετικά με το είδος των διακοπών στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, ή το είδος των διακοπών ευρύτερα που προτιμούν οι υπό μελέτη αγορές, ξεχωρίζουν τα ταξίδια για Beach/Coast, City Break, τα ταξίδια στη φύση, η επίσκεψη σε αξιοθέατα, συγγενείς και φίλους και τα ταξίδια για περπάτημα ή πεζοπορία. Ειδικότερα, το Beach/Coast προτιμούν το 50,5% των Γερμανών, το 30,7% των Γάλλων, το 40,2% από το Ην. Βασίλειο και το 23,7% των Ισπανών. City Break προτιμούν το 41% των Γερμανών, το 30,7% των Γάλλων, το 37,8% από το Ην. Βασίλειο και το 28,8% των Ισπανών.
Αναφορικά με την παρέα με την οποία προτιμά να ταξιδεύει κανείς, είτε τους επόμενους 12 μήνες, είτε ευρύτερα, ξεχωρίζει με διαφορά το ταξίδι με τον/τη σύντροφο και τα ταξίδια με την οικογένεια. Ταξίδι με το/τη σύντροφο προτιμά το 53,8% των Γερμανών, το 51,7% των Γάλλων, το 54,6% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 59,3% των Ισπανών. Ακολουθεί το ταξίδι με τα παιδιά ή άλλα μέλη της οικογένειας για το 33,1% των Γερμανών, το 44,7% των Γάλλων, το 37% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 39,8% των Ισπανών.
Αναφορικά με την διάρκεια του ταξιδιού τους επόμενους 12 μήνες, η προτίμηση είναι κυρίως σε ταξίδια μεγάλης ή μεσαίας διάρκειας. Ταξίδι με διάρκεια άνω των 7 ημερών προτιμά το 57,6% των Γερμανών, το 41,7% των Γάλλων, το 43,4% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 27% των Ισπανών. Ακολουθεί το ταξίδι με διάρκεια 5-7 ημέρες το οποίο προτιμά το 45,9% των Γερμανών, το 46,3% των Γάλλων, το 57,1% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 54,4% των Ισπανών. Σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται οι υπό μελέτη αγορές να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση για τις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ην. Βασιλείου και στην 7η θέση για την αγορά της Ισπανίας. Αξίζει όμως να σημειωθεί οτι η διαφορά μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μια ή δυο θέσεις είναι της τάξεως της 1 π.μ. ή λιγότερο και οι χώρες αυτές είναι είτε πολύ μεγαλύτερες (π.χ. Γαλλία ή Ην. Βασίλειο) είτε πολύ πιο εύκολα προσβάσιμες ακόμα και οδικώς (πχ Αυστρία από Γερμανία).
Αναφορικά με το μέγεθος της δαπάνης για διακοπές τους επόμενους 12 μήνες, η επικρατέστερη με διαφορά απάντηση στις υπό μελέτη αγορές, ήταν ότι προτίθενται να ξοδέψουν ότι ξοδεύουν συνήθως, ενώ στη δεύτερη θέση ήταν η όσοι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερο από όσο ξοδεύουν συνήθως. Σκοπεύουν να ξοδέψουν όσα ξοδεύουν συνήθως, το 50,3% των Γερμανών, το 47,2% των Γάλλων, το 50,8% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 44,1% των Ισπανών. Περισσότερο απ’όσο ξοδεύουν συνήθως, σκοπεύει να ξοδέψει το 30,8% των Γερμανών, το 29,4% των Γάλλων, το 28,5% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 36% των Ισπανών. Και στις τέσσερεις χώρες το ποσοστό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν περισσότερο είναι μεγαλύτερο από αυτό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερο κατά 10 έως 20 π.μ. περίπου.
Σχετικά με το πού σκοπεύουν να μείνουν οι υπό μελέτη αγορές στις διακοπές τους στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, η επικρατέστερη με διαφορά απάντηση είναι το ξενοδοχείο/μοτέλ, Γερμανία (69%), Γαλλία (59,4%), Ην. Βασίλειο (71,5%), Ισπανία (75,2%) και ακολουθεί η ενοικιαζόμενη εξοχική κατοικία, Γερμανία (24%), Γαλλία (25%), Ην. Βασίλειο (19,5%), Ισπανία (24,2%) και η διαμονή/φιλοξενία σε φίλους ή συγγενείς, Γερμανία (12,8%), Γαλλία (22%), Ην. Βασίλειο 18,1%), Ισπανία (12,6%).
Αναφορικά με το ποσό που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν για διαμονή ανά διανυκτέρευση ανά άτομο (συμπεριλαμβανομένων φόρων), οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι 56-85€ και 86-115€ για τη Γερμανία (20,7% και 22,4% αντίστοιχα) και τη Γαλλία (24,5% και 22,6% αντίστοιχα). Στο Ην. Βασίλειο οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι 51-75£ (17,9%) και 76-100£ (22,1%), ενώ στην Ισπανία 46-65€ (21%) και 66-85€ (21,3%). Και στις 4 υπό μελέτη αγορές, φαίνεται η κυρίαρχη προτίμηση στη Booking ως app ή site για κράτηση που σχετίζεται με τη διαμονή με ποσοστό που κυμαίνεται από 36,5% στο Ην. Βασίλειο έως 62% στην Ισπανία. Ψηλές θέσεις και για Airbnb, Expedia, Trivago, ανάλογα την αγορά.
Διάρκεια ταξιδιού
Αναφορικά με τη διάρκεια του ταξιδιού από τον τόπο διαμονής προς τον προορισμό των διακοπών, η προτίμηση είναι με διαφορά σε ταξίδια μικρότερων αποστάσεων, με διάρκεια λιγότερη από τρεις ώρες. Ταξίδι με διάρκεια λιγότερη των τριών ωρών δηλώνουν ότι προτιμούν σχεδόν οκτώ στους δέκα Γερμανούς, τα ¾ των Γάλλων και των Βρετανών καθώς και ένα ποσοστό 78% των Ισπανών. Το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι πιο μακριά γεωγραφικά αποτελεί συγκριτικό μειονέκτημα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν αποτελεί τελικά δημοφιλή προορισμό για τις μεγάλες αγορές κι εδώ φαίνεται και το ισχυρό brand του προορισμού.
Προγραμματιζόμενες δαπάνες
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα συμπεράσματα της μελέτης σε σχέση με τις προγραμματιζόμενες δαπάνες, αποτυπώνοντας και την υψηλότερη προτεραιοποίηση πλέον των ταξιδιών στην Ευρώπη τη μετα-πανδημική περίοδο παρά τις πιέσεις στα εισοδήματα λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων. Και στις τέσσερις χώρες το ποσοστό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν περισσότερα είναι μεγαλύτερο από αυτό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα κατά 10 έως 20 ποσοστιαίες μονάδες. Ειδικότερα, η επικρατέστερη με διαφορά απάντηση στις υπό μελέτη αγορές, είναι ότι το ταξιδιωτικό κοινό προτίθεται να ξοδέψει φέτος όσα ξοδεύει συνήθως και ακολουθούν στη δεύτερη θέση όσοι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα. Σκοπεύουν να ξοδέψουν όσα ξοδεύουν συνήθως, το 50% των Γερμανών, το 47% των Γάλλων, το 51% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 44% των Ισπανών, ενώ περισσότερο από το σύνηθες σκοπεύει να ξοδέψει το 31% των Γερμανών, το 29% των Γάλλων, το 29% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 36% των Ισπανών.