Νωρίτερα από άλλες χρονιές ξεκίνησαν φέτος τη λειτουργία τους τα τουριστικά καταστήματα του Ρεθύμνου. Τα εμπορικά καταστήματα που βρίσκονται σε σοκάκια της Παλιάς Πόλης, όπως στην οδός Σουλίου και στην οδό Αραμπατζόγλου, σταδιακά από το τέλος του Μαρτίου άρχισαν την επαναλειτουργία τους λόγω του Πάσχα των Καθολικών και των πρώτων τουριστών που αφίχθησαν στο νησί.
Σίγουρα η κίνηση δεν είναι ακόμη ιδιαίτερη, κάτι το οποίο γνώριζαν εξαρχής, αφού και τα ξενοδοχεία που άνοιξαν ήταν λίγα, ωστόσο μέρα με τη μέρα η κίνηση «ζεσταίνεται» και ο εμπορικός κόσμος έχει πολλά να περιμένει από τον τουρισμό.
Σε μια συγκυρία δύσκολη για τα ελληνικά νοικοκυριά, με τις ανατιμήσεις κυρίως στα τρόφιμα να έχουν περιορίσει το διαθέσιμο για αγορές εισόδημα, οι τουρίστες αποτελούν ίσως τη μοναδική ελπίδα των εμπόρων για ενίσχυση του τζίρου.
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», αποτύπωσε την εικόνα της κίνησης των πρώτων ερχόμενων τουριστών στην αγορά της πόλης, τόσο κατά τη περίοδο του Πάσχα των Καθολικών, όσο και κατά την τρέχουσα περίοδο:
«Το Πάσχα των Καθολικών η κίνηση ήταν αισθητά πιο ανεβασμένη. Πολλά από τα «τουριστικά» καταστήματα δεν είχαν ανοίξει, όμως όσα είχαν ανοίξει δούλεψαν αρκετά καλά. Την επόμενη βδομάδα μετά το Πάσχα των Καθολικών έκανε πολύ ωραίο καιρό οπότε ο κόσμος επισκέφτηκε τις παραλίες, και όχι τόσο την αγορά. Ευελπιστούμε ότι τα καταστήματα θα δουλέψουν και θα πάει καλά η κίνηση ανεξάρτητα με την ακρίβεια. Το θετικό είναι ότι πλέον βλέπουμε ανοιχτά καταστήματα και όχι κατεβασμένα στόρια που να μοιάζουν τα καταστήματα ως αποθήκη. Περπατάς στην αγορά και έχει κάπου το μάτι σου να δει και να φλερτάρει».
Όπως λένε οι έμποροι το γεγονός ότι φέτος το Πάσχα των Καθολικών ήταν πολύ νωρίτερα από αυτό των Ορθοδόξων είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξει μια «κοιλιά», όπως τη χαρακτηρίζουν, στην κίνηση.
Ιδιοκτήτης επιχείρησης με τουριστικά είδη στον δρόμο της Εθνικής Αντιστάσεως στην Παλιά Πόλη άνοιξε πριν 15 ημέρες και περιέγραψε στα «Ρ.Ν.» το κλίμα της αγοράς από την ημέρα λειτουργίας του καταστήματός του. Συγκεκριμένα τόνισε:
«Η κίνηση στο Πάσχα των Καθολικών ήταν αυξημένη σε σχέση με τώρα. Οι τουρίστες που έκαναν βόλτα, πολύ συχνά έδειχναν και αγοραστικό ενδιαφέρον. Τώρα είναι πιο χαλαρά τα πράγματα, καθώς η κίνηση έχει περιοριστεί. Κυκλοφορεί κόσμος τώρα αλλά δεν έχουν αγοραστικό ενδιαφέρον. Μετά τις 20 Απριλίου θα ενισχυθεί η κίνηση και πιστεύω ότι φέτος θα είναι μια καλή σεζόν».
Στην οδό Σουλίου τα περισσότερα καταστήματα άνοιξαν το περασμένο Σαββατοκύριακο, ωστόσο κάποιες επιχειρήσεις έχουν αρχίσει τη λειτουργία τους από τη Μεγαλοβδομάδα των Καθολικών.
Ιδιοκτήτρια καταστήματος με τουριστικά είδη στην οδό Σουλίου της Παλιάς Πόλης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Πιστεύω ότι μετά τις 15 Απριλίου ίσως να είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα καθώς μέχρι στιγμής η κίνηση είναι υποτονική. Περιμένουμε και ελπίζουμε για τη συνέχεια. Μετά τις 15 Απριλίου ανοίγουν και τα περισσότερα ξενοδοχεία, γιατί τώρα είναι αρκετά ήσυχα. Ο καλός καιρός ίσως ευνοεί τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής».
Στον τουρισμό όμως ποντάρουν στο σύνολό τους τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου για την αύξηση των πωλήσεων και την ενίσχυση των εισπράξεών τους.
Ιδιοκτήτρια καταστήματος ένδυσης στην οδό Αρκαδίου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», αναφέρθηκε στις διαφορές που εντόπισε στην αγοραστική κίνηση από την έναρξη της σεζόν τον Μάρτιο, με το Πάσχα των Καθολικών, μέχρι τώρα. Συγκεκριμένα τόνισε:
«Το Πάσχα ήρθαν οι τουρίστες, αλλά δεν ήταν αυτό που βοήθησε την αγορά. Ήταν πάρα πολύ χαμηλά τα επίπεδα. Περιμέναμε περισσότερο κόσμο, βέβαια ήταν και πάρα πολύ νωρίς και αυτό δεν ευνόησε. Εάν ήταν μια εβδομάδα η διαφορά με το δικό μας Πάσχα θα ήταν πολύ καλύτερα, όπως πέρυσι. Ο Απρίλιος πέρυσι ήταν ένας καλός μήνας και ήρθαν περισσότεροι τουρίστες, καθώς χρονικά ήταν πιο κοντά με το δικό μας Πάσχα. Αυτήν τη στιγμή ουσιαστικά είναι σαν να μην έχει ξεκινήσει καθόλου η σεζόν. Τώρα ανοίγουν και τα περισσότερα μαγαζιά και ελπίζουμε από εδώ και έπειτα να έρθει καλύτερος τουρισμός, δεδομένου και ότι είναι και το δικό μας Πάσχα».
Οι έμποροι βέβαια και κυρίως εκείνοι που δραστηριοποιούνται στον χώρο του παιδικού παιγνιδιού αλλά και στα παιδικά είδη ένδυσης και υπόδησης επενδύουν και στην πασχαλινή περίοδο, που είθισται να γίνονται αγορές για τα βαφτιστήρια.
Θεωρείται βέβαιο ότι η αγορά θα κινηθεί κατά την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας αφού τόσο ντόπιοι καταναλωτές θα κάνουν τα απαραίτητα ψώνια τους αλλά ταυτόχρονα θα έχει ενισχυθεί και η τουριστική κίνηση στον νομό.
Χαρακτηριστικά είναι όσα επεσήμανε ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Γιώργος Καρανίκας μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο «Future of Retail 2024» σχετικά με τη σύνδεση και την απαραίτητη συνεργασία του εμπορίου με τον τουρισμό. Σύμφωνα με όσα ανέφερε το 15% της ταξιδιωτικής δαπάνης κατευθύνεται στο εμπόριο και συγκεκριμένα το 9% στο γενικό εμπόριο και το υπόλοιπο 6% στον κλάδο των τροφίμων. Ο κ. Καρανίκας, εκτίμησε πως υπάρχει περιθώριο αύξησης αυτού του ποσοστού και προς την κατεύθυνση αυτή, βασική προϋπόθεση είναι η ανάπτυξη συνεργειών καθώς και η διασύνδεση του εμπορίου με επιμέρους κλάδους του που σχετίζονται με την τουριστική βιομηχανία.
Άλλωστε είναι γνωστό ότι στο Ρέθυμνο η συντριπτική πλειοψηφία του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες και αυτό οφείλεται στον τουρισμό.