Η δημοσιονομική εκτροπή υπήρξε η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη ήταν η υποχώρηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Το αποτύπωμα της αναπτυξιακής υστέρησης δεν εξοβελίζεται όση αυταρέσκεια κι αν διαθέτουμε. Ούτε καλύπτεται από τις διάφορες φαντασιώσεις και συνωμοσιολογίες, τις οποίες κάποιοι εύκολα διακινούν εδώ και δέκα χρόνια. Πόσω μάλλον από τις θεωρίες περί ψεκασμένων.
Η πολιτική τύφλωση και καθυστέρηση μπορεί να γέμισαν τις δεξαμενές του λαϊκισμού, δεν ανέτρεψαν όμως την πραγματικότητα. Η απλή λογική μάς δείχνει ότι αν δεν μεγαλώσουμε την πίτα δεν θα έχουμε τη δυνατότητα να διανέμουμε μεγαλύτερο μερίδιο. Ούτε θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες και απαιτήσεις.
Δείκτης για να διαπιστώσουμε αν μια οικονομία βρίσκεται σε τροχιά ανάταξης είναι η ανταγωνιστικότητά της. Στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον το καίριο αυτό ζήτημα συνδέεται με την εξαγωγική δραστηριότητα. Η αλήθεια είναι ότι αυτή αιμοδοτεί την ελληνική οικονομία.
Θετική εξέλιξη συνιστά το ότι οι ελληνικές εξαγωγές, κατά το τρίμηνο Ιανουαρίου- Μαρτίου του 2018, αυξήθηκαν 13,3%, σύμφωνα με έρευνα του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων που βασίστηκε σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Η νέα αυτή ώθηση δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αποκατάσταση των αναγκαίων και απαραίτητων οικονομικών λειτουργιών.
Το κυριότερο, αποκαλύπτει τη δυναμική και την εξωστρέφεια του ιδιωτικού τομέα. Τη βούλησή του να εδραιώσει περαιτέρω την παρουσία του σε σημαντικούς εξαγωγικούς προορισμούς. Σημαντικότεροι, βεβαίως, εμπορικοί εταίροι είναι οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυρίως αυτές της Ευρωζώνης, όπου το ποσοστό ανέρχεται πάνω από το 50%.
Ωστόσο, εξαιρετικές είναι και οι επιδόσεις σε άλλες γεωγραφικές περιοχές με πιο χαρακτηριστική αυτή της Τουρκίας, όπου κατά τους πρώτους τρεις μήνες του χρόνου που διανύουμε, οι εξαγωγές ανήλθαν στο ποσό των 579,9 εκατ. ευρώ.
Ένα ελληνικό προϊόν που κερδίζει συνεχώς έδαφος στις ξένες αγορές και έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης είναι το επιτραπέζιο σταφύλι. Ένα προϊόν με μεγάλες εξαγωγικές δυνατότητες.
Η κατανάλωση επιτραπέζιου σταφυλιού παγκοσμίως έχει φτάσει στα 20 εκατομμύρια τόνους. Ενώ στην Ευρώπη καταναλώνονται 2 εκατομμύρια, εισάγοντας 600 χιλιάδες τόνους. Αυτή την ευκαιρία πρέπει να εκμεταλλευτούν οι Έλληνες αμπελοκαλλιεργητές.
Η χώρα μας παρουσιάζει ιδανικές συνθήκες για την αμπελοκαλλιέργεια. Με στοχευόμενες φυτεύσεις στις τέσσερις κύριες περιοχές καλλιέργειας επιτραπέζιου σταφυλιού-Κρήτη-Κόρινθος – Θεσσαλία- Καβάλα, μπορεί να δημιουργήσει άμεσα τις προϋποθέσεις για εξαγωγές ύψους 500.000.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 10% των συνολικών εξαγωγών των προϊόντων του Αγροδιατροφικού τομέα.
Προϋπόθεση για να πετύχουμε αυτόν τον στόχο και το μεγάλο στοίχημα είναι η διεύρυνση της παραγωγικής περιόδου με νέες ποικιλίες και τρόπους παραγωγής. Πρωτίστως, να διασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστοποιήσεις, αλλά και να οργανωθούν με σχέδιο και μέθοδο οι εξαγωγικές δραστηριότητες. Οι εγχώριες εξαγωγές πρέπει να αποτελέσουν τον μεγάλο αιμοδότη της ελληνικής οικονομίας.
* Ο Νίκος Μπουνάκης είναι Γεωπόνος, BSc, Γεωργοοικονομολόγου, PgDip, MSc, MBA, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Proactive Α.Ε.- Σύμβουλοι Επιχειρήσεων