Αυξημένη ζήτηση καταγράφουν τα χαμηλότερης κατηγορίας καταλύματα
Με πολύ υψηλές πληρότητες ολοκληρώνεται ο Αύγουστος για τα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου και της Κρήτης γενικότερα, ενώ σε πολύ καλά επίπεδα που κατά περιπτώσεις φτάνουν το 90% θα εξελιχτεί και ο Σεπτέμβριος. Η τουριστική εικόνα του νομού είναι πολύ καλή το δίμηνο αυτό, γεμίζοντας ικανοποίηση όχι μόνο τους ξενοδόχους αλλά και συνολικά τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, αφού οι καλοκαιρινοί μήνες τονώνουν οικονομικά το σύνολο της αγοράς του νομού.
Η στόχευση των επιχειρηματιών ωστόσο επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή στον Οκτώβριο, ένα μήνα στον οποίο θέλουν να επενδύσουν οι ξενοδόχοι, προκειμένου να καλυφθούν οι απώλειες που καταγράφηκαν τη φετινή σεζόν το δίμηνο Απρίλιο – Μάιο. Ήδη υπάρχουν κρατήσεις που δε ξεπερνούν το 50% ενώ υπάρχουν υποσχέσεις από τουρ οπερέιτορς τόσο της Αpollo όσο και της TUI και της Jet για προγραμματισμό πτήσεων και τον Νοέμβριο, ωστόσο η υλοποίησή τους μένει να φανεί στην πράξη, αφού αν δεν υπάρξουν πωλήσεις ικανές για να γεμίσουν τα αεροπλάνα τότε σίγουρα η προσπάθεια θα ναυαγήσει.
Σε γενικές γραμμές πάντως και παρά την όποια γκρίνια υπήρξε στην αγορά, η σεζόν όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία εξελίχτηκε πολύ καλά και μάλιστα με αυξημένες τουριστικές αφίξεις και εισπράξεις. Είχε όμως ιδιαιτερότητες οι οποίες φαίνεται να σχετίζονται με την ευρωπαϊκή οικονομική κρίση, την ακρίβεια και τον υψηλό πληθωρισμό. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία που καταγράφουν μείωση των διανυκτερεύσεων στα πεντάστερα ξενοδοχεία και δυναμική αύξηση στις κρατήσεις των χαμηλότερων κατηγοριών. Παράλληλα φαίνεται να επιλέγεται μαζικά η λύση του all inclusive – με την εξήγηση που δίδεται να αφορά στο ότι οι επισκέπτες θέλουν εξαρχής να γνωρίζουν το κόστος των διακοπών, ενώ υπάρχει αυξημένη ζήτηση και για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Επιπλέον, καταγράφεται μείωση του χρόνου διαμονής των επισκεπτών, που από δυο βδομάδες που ήταν προ ετών, τώρα έχει φτάσει κατά μέσο όρο τις οκτώ ημέρες.
Όλες αυτές οι ιδιαιτερότητες σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που δείχνουν ότι επηρεάζουν σημαντικά τον τουριστικό κλάδο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για τη στρατηγική που θα πρέπει να χαρακτεί για τα επόμενα έτη. Ήδη οι υψηλές θερμοκρασίες που καταγράφονται στην Ευρώπη είναι πιθανό να περιορίσουν τη ζήτηση τους μήνες Αύγουστο – Σεπτέμβριο και σταδιακά αυτοί να εξελιχθούν από high season σε midseason, δηλαδή σε περιόδους μεσαίων πληροτήτων και να υπάρξει μια μετατόπιση της σεζόν προς τους χειμερινούς μήνες.
Στα περυσινά επίπεδα οι πληρότητες του Αυγούστου – μεγάλη η δυναμική του τουρισμού τον Σεπτέμβριο
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μπάμπη Μπιρλιράκη, ο πληρότητες στα ξενοδοχεία του νομού τον Αύγουστο ήταν υψηλές και κυμάνθηκαν στα περυσινά επίπεδα «Ο Αύγουστος πήγε πάρα πολύ καλά γενικά για όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες. Ειδικά στην πόλη του Ρεθύμνου δούλεψαν πάρα πολύ καλά, τα καταστήματα που πάντα ήταν γεμάτα. Τα ξενοδοχεία ήταν αρκετά γεμάτα, υπήρχε ζήτηση δωματίων μέχρι και την τελευταία στιγμή, ιδιαίτερα εμείς μέσα στην πόλη το ζήσαμε πολύ αυτό. Υπήρχε πολλή κίνηση στους δρόμους, ασφυκτικά γεμάτη η πόλη, σε συνδυασμό φυσικά και με τους Έλληνες συγγενείς και φίλοι που κατεβαίνουν και φιλοξενούνται στην πόλη από τους γνωστούς του. Ήταν ένας καλός Αύγουστος, όπως τους παλιούς καλούς Αυγούστους. Κατ’ επέκταση δούλεψαν και υπόλοιπες κατηγορίες, τα εστιατόρια, τα πολυκαταστήματα θέλω να πιστεύω ότι είχαν θετικό αποτύπωμα από αυτήν τη κίνηση.
Και πέρυσι ήταν ένας πάρα πολύ καλός Αύγουστος και μάλιστα ήταν έκπληξη, καθώς μπήκαμε πολύ μουδιασμένα από τον κορονοϊό και δεν ξέραμε πως θα εξελιχθεί το πράγμα. Τελικά ο Ιούλιος και ο Αύγουστος έβγαλαν μια δυναμική που δεν την περιμέναμε πέρυσι, είχαμε πολύ καλές πληρότητες. Κάτι ανάλογο έγινε και φέτος. Σε επίπεδο πληροτήτων είμαστε σε ίδια επίπεδα με πέρυσι. Θεωρώ ότι ο Αύγουστος ήρθε να συμπληρώσει θετικά τη συνολική εικόνα της χρονιάς και να πάει προς το θετικό αποτέλεσμα» ανέφερε.
Όπως είπε τα στατιστικά στοιχεία του συλλόγου δείχνουν ότι χαμηλότερες κατηγορίες καταλυμάτων είχαμε μεγαλύτερη ζήτηση, ενώ οι περισσότεροι επισκέπτες του τόπου φέτος είναι Γερμανοί και Σκανδιναβοί χωρίς αυτό να σημαίνει ότι καταγράφηκαν απώλειες από άλλες αγορές οι οποίες διατηρούν τη δυναμική τους όπως είναι η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Αυστρία, η Ολλανδία και το Βέλγιο.
Παράλληλα οι κρατήσεις του Σεπτεμβρίου είναι σε υψηλά επίπεδα με τις πληρότητες να αγγίζουν το 90%. το προφίλ του επισκέπτη είναι αυτό που αλλάζει καθώς περιορίζονται οι οικογένειες ενώ αυτό τον μήνα καταγράφουν ιδιαίτερη ζήτηση τα ξενοδοχεία της πόλης. «Νομίζω ότι και ο Σεπτέμβριος θα είναι αρκετά «ζεστός», ειδικά στην πόλη. Η πόλη έχει πάντα τον πρώτο λόγο τον Σεπτέμβριο. Την άνοιξη και το φθινόπωρο τα ξενοδοχεία της πόλης έχουν πάντα μια πρώτη ζήτηση, γιατί αλλάζουν οι κατηγορίες πελατών τώρα ηλικιακά. Τώρα έρχονται μεγαλύτεροι άνθρωποι, που θέλουν να είναι πιο κοντά στην πόλη. Όλος ο Σεπτέμβρης έχει υψηλές πληρότητες, όπως κάθε χρόνο. Πάντα ο Σεπτέμβρης έχει μια δυναμική. Φέτος, απλά νομίζω ότι διαμορφώθηκε το αποτέλεσμα λίγο πιο νωρίς, από πλευράς κρατήσεων. Αυτό συνέβη καθώς είχαν μπει αρκετές κρατήσεις, από τη χειμερινή περίοδο που ήταν η περίοδος των εκπτώσεων και είχε διαμορφωθεί μια καλή βάση η οποία μέσα στον χρόνο εξελίχθηκε. Ο κόσμος εκμεταλλεύτηκε όλες τις εκπτώσεις που δόθηκαν στην αγορά από την αρχή της περιόδου πωλήσεων» ανέφερε ο κ. Μπιρλιράκης.
Σε ό,τι αφορά τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τον κ. Μπιρλιράκη είναι ο μήνας που μπορεί να κάνει τη διαφορά, όμως μέχρι στιγμής το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει: «Ο Οκτώβρης είναι ο μήνας που έχει το περιθώριο για να κάνει τη διαφορά. Πάντα ο Οκτώβριος έχει μέτριες πληρότητες, οπότε εάν εξελιχθεί καλά, ακόμα και ένα 10% να πάει σε σύνολο περιοχής, θα μετρήσει πολύ θετικά στο σύνολο χρονιάς. Τον Οκτώβριο οι κρατήσεις αυτήν τη στιγμή είναι περίπου στη μέση (50%) και υπάρχουν πολλά περιθώρια για να εξελιχθεί. Αυτό το ποσοστό αφορά περισσότερο ξενοδοχεία πόλης, αλλά συνεχίζουν, καθώς όλα τα ξενοδοχεία ουσιαστικά παραμένουν ανοιχτά τον Οκτώβρη, τουλάχιστον μέχρι τις 15-20 του μήνα. Οπότε όλα παίζουν στην αγορά. Αυτήν την περίοδο δεν κάνουν εκπτώσεις, εκτός εάν κάποιος κάνει προσφορές για τους δικούς του λόγους. Δεν υπάρχουν εκπτώσεις σε αυτήν τη φάση».
Σε γενικές γραμμές όπως είπε η σεζόν είναι καλή και θα φτάσει όπως φαίνεται τα νούμερα του 2019. «Στο σύνολό της είναι μια καλή σεζόν, η οποία τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο μας έδειξε ότι θα είχε περισσότερη δυναμική. Έχασε λίγο στον Απρίλιο και στην αρχή του Μάιου, το οποίο διαψεύσθηκε. Το επόμενο διάστηκα εξελίχθηκε καλά, οπότε θέλουμε να πιστεύουμε κοντά στους στόχους μας, οι οποίοι ήταν να καλυφτεί η απόσταση από το 2019 στο 100%» ανέφερε ο κ. Μπιρλιράκης.
Αισιόδοξος για τον απολογισμό της φετινής σεζόν εμφανίστηκε και ο πρόεδρος της πανελλήνιας ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης τονίζοντας πως: «Στο σύνολό της εγώ πιστεύω πως θα είναι και καλύτερη από πλευράς αφίξεων. Τουριστικών εισπράξεων; Είναι άλλοι οι παράγοντες που κάνουν τις τιμές, η εικόνα στα Air BnB, ότι έχει πέσει μέσος όρος διαμονής των επισκεπτών, το έχουμε αυτό το στοιχείο ναι. Κάπως παλιά είχε πέσει στις 14 μέρες, μετά έπεσε στις 10 μέρες, τώρα μπορεί να έχει πέσει και στο οκτώ σαν ποσοστό. Νομίζω ότι υπάρχει πάντως πολύ μεγάλη προσφορά σε όλα τα επίπεδα, και σε ξενοδοχεία και σε Air BnB, και σε εστιατόρια – ταβέρνες, υπάρχει πολύ μεγάλη προσφορά και νομίζω ότι ορισμένες περιοχές βλέπουμε ότι έχουμε απίστευτα υπερβολική αύξηση, έχει συσσωρευτεί εννοώ κόσμος σε συγκεκριμένα σημεία το όποιο δεν ήταν συνηθισμένο τόσο πολύ μέσα στις πόλεις βλέπουμε δηλαδή ότι μέσα στις πόλεις γίνεται ένας χαμός. Με εξαίρεση τον Άγιο Νικόλαο γιατί εκεί έχει τα πεντάστερα ξενοδοχεία και είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση, λόγω του ότι έχει τα πεντάστερα εκεί δεν έχει πολλά all exclusive, σχεδόν καθόλου δεν έχει και τώρα η πόλη το βράδυ δεν είναι όπως θα έπρεπε να είναι, το βράδυ κυρίως με Έλληνες γιατί τουρίστες από το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο πηγαίνουν ολοήμερη εκδρομή και φεύγουν το απόγευμα, και ερημώνει μετά. Ενώ Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά μένουν μέσα εκεί».
Οι ιδιαιτερότητες της φετινής σεζόν
Η φετινή σεζόν είχε ιδιαιτερότητες σε σχέση με τις προηγούμενες οι οποίες εν πολλοίς αφορούν στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και της ακρίβειας που πλήτει την Ευρώπη. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην αύξηση των αφίξεων σε αντιδιαστολή με τις όχι γεμάτες κλίνες κάτι που αποδίδεται στην υπερπληθώρα προσφοράς.
Χαρακτηριστικά όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης:
«Ο Αύγουστος πήγε πάρα πολύ καλά και γενικά η σεζόν εξελίσσεται με καλούς ρυθμούς, ο αριθμός των αφίξεων είναι πάρα πολύ μεγάλος αλλά με πολλές ιδιαιτερότητες φέτος στο κομμάτι του τουρισμού. Παρότι βλέπουμε πολύ μεγάλη αύξηση των αφίξεων, βλέπουμε όμως ξενοδοχεία τα οποία δεν είναι γεμάτα, βλέπουμε περιοχές οι οποίες δεν πήγαν καλά σχετικά όσο θα αναμενόταν, όπως για παράδειγμα περιοχή της Ελούντας με τα πεντάστερα ξενοδοχεία που είχανε μια πτώση στις κρατήσεις. Νομίζω η μεγάλη διαφορά του τουρισμού φέτος έχει τα χαρακτηριστικά ότι πολύς κόσμος επέλεξε τα δωμάτια Air BnB. Επίσης, μη ξεχνάμε ότι έχουν πολύ μεγάλη αύξηση τα παλιά ξενοδοχεία τα οποία έχουν επεκταθεί κι έχουν προσθέσει στο δυναμικό τους καινούργια δωμάτια, άρα οι κλίνες έχουν αυξηθεί πάρα πολύ στην Κρήτη, και νομίζω ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει πάρα πολύ τον κόσμο, ώστε να μην τον βλέπουμε πάρα πολύ να κυκλοφορεί έξω. Φυσικά οι μεγάλες πόλεις νομίζω ότι είναι κερδισμένες, όπως το Ρέθυμνο και τα Χανιά, αλλά και το Ηράκλειο. Ταξιδεύουν στις πόλεις οι τουρίστες, είναι τάση του city break που είχαμε τον χειμώνα, τώρα το καλοκαίρι το βλέπουμε όμως ότι ο κόσμος α μένει και σε ξενοδοχεία πόλεως αλλά και σε διαμερίσματα Air BnB, που είναι μια καινούργια τάση, ο κόσμος να μένει μέσα σε αυτά τα σπίτια, άλλοι να βγαίνουν έξω να τρώνε, άλλοι να πηγαίνουν στα σούπερ μάρκετ να ψωνίζουνε, θέλει να κάνει μια ζωή, έναν τρόπο διακοπών τελείως διαφορετικό αυτού που είχε ζήσει μέχρι τώρα.
Οι περισσότεροι θέλουν να εξοικονομήσουν χρήματα υπάρχουν όμως κι εκείνοι όμως ότι δεν το κάνουν μόνο για εξοικονόμηση χρημάτων, το κάνουν κυρίως επειδή δεν θέλουν να κάνουν πια διακοπές σε ένα ξενοδοχείο που έχει μέσα 500, 800, 1.000 άτομα, θέλουν να κάνουν πιο ήρεμες διακοπές μόνοι τους. Και φυσικά ο κερδισμένος επίσης είναι το ξενοδοχείο το all inclusive που φυσικά οι πελάτες το τίμησαν δεόντως φέτος».
Για το 2024 πάντως είναι νωρίς για εκτιμήσεις, το μόνο βέβαιο ωστόσο είναι οι επιχειρηματίες του τουρισμού θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής οι οποίες φαίνεται πως επηρεάζουν άμεσα και ουσιαστικά τον κλάδο του τουρισμού: «Νομίζω ότι και τα ξενοδοχεία πρέπει λίγο να «ξεσηκωθούν», να κάνουν τις υποδομές που απαιτούνται, γιατί βλέπουμε ότι αλλάζουν οι καιρικές συνθήκες και πολύ φοβάμαι ότι τα επόμενα δέκα χρόνια θα έχουμε ριζικές αλλαγές στον τουρισμό, με την κλιματική αλλαγή. Ίσως Ιούλιο – Αύγουστο να έχουμε low season καθώς με τα 35 βαθμούς ενδέχεται να μας αποφεύγουν, και η επέκταση της σεζόν θα έρθει από μόνη της από τον Νοέμβριο. Για το 2024 δεν έχουμε εικόνα αλλά ο χάρτης της Κρήτης θα αλλάξει ριζικά από το 2027 και μετά με το άνοιγμα του καινούργιου αεροδρομίου στο Καστέλι στο Ηράκλειο, θα αλλάξει ριζικά γιατί νομίζω ότι θα έχει πάρα πολλές πτήσεις, μεγάλο το αεροδρόμιο. Οι tour operators ψάχνουν περισσότερα κρεβάτια για να έχουν με τις πτήσεις και τα κρεβάτια τα κατάλληλα. Νομίζω ότι τα πράγματα θα αλλάξουν, αν ανοίξει το Ηράκλειο θα συμπαρασύρει πάρα πολύ και το Λασίθι, αλλά νομίζω μετά και το αεροδρόμιο Χανίων θα έχει, ίσως και το Ρέθυμνο ακόμη περισσότερο, θα γίνει μία αναδιανομή κατά κάποιον τρόπο».
Σημαντική αύξηση των κλινών Αirbnb
Αυξημένες κατά 45% έναντι του Ιουνίου του 2019 είναι οι κλίνες σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Κρήτη τον εφετινό Ιούνιο, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε το Insete Intelligense.
Ειδικότερα:
– Στην Περιφερειακή Ενότητα (Π.Ε.) Χανίων οι κλίνες σε βραχυχρόνιες μισθώσεις ανήλθαν τον Ιούνιο του 2023 σε 63.908 από 43.553 τον Ιούνιο του 2019, καταγράφοντας αύξηση 47%.
– Στην Π.Ε. Ηρακλείου τον εφετινό Ιούνιο οι κλίνες Airbnb ανήλθαν σε 35.305 από 23.209 τον Ιούνιο του 2019 (+52%).
– Στην Π.Ε. Ρεθύμνου οι κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν τον εφετινό Ιούνιο 30.381 από 22.802 τον ίδιο μήνα του 2019 (+33%).
– Στην Π.Ε. Λασιθίου οι κλίνες Airbnb ήταν τον εφετινό Ιούνιο 19.329 έναντι των 13.377 τον Ιούνιο του 2019 (+44%).
Συνολικά, δηλαδή, στην Κρήτη τον Ιούνιο του 2023 υπήρχαν περίπου 149.000 κλίνες σε βραχυχρόνιες μισθώσεις από περίπου 103.000 τον Ιούνιο του 2019.
Ο αριθμός κλινών στα ξενοδοχεία της Κρήτης, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΞΕΕ, ήταν το 2022 περίπου 196.000 έναντι 187,6 χιλιάδων το 2019, υπήρξε δηλαδή αύξηση 4%.