21 °C Rethymno, GR
25/09/2022

ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

Εγκαινιάστηκε η περιοδική έκθεση «O Παντελής Πρεβελάκης και το θέατρο»

Τεκμήρια από το προσωπικό του αρχείο, τη βιβλιοθήκη του και το διαδίκτυο

Στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου με τίτλο «O Παντελής Πρεβελάκης και το θέατρο» που διεξάγεται στις 13-14 Μαΐου στο Ρέθυμνο, με διοργανωτή το Εργαστήριο Θεάτρου Κινηματογράφου Μουσικής του τμήματος Φιλολογίας του πανεπιστημίου Κρήτης και συνεργάτες τη Βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου Κρήτης, το Καλλιτεχνικό Ερευνητικό Σωματείο Αντίβαρο και την Περιφέρεια Κρήτης, φιλοξενείται στον χώρο του μουσείου της βιβλιοθήκης του πανεπιστημίου Κρήτης στον Γάλλο η περιοδική έκθεση με τίτλο «O Παντελής Πρεβελάκης και το θέατρο (1928-2021): Τεκμήρια από το προσωπικό του αρχείο, τη βιβλιοθήκη του και το διαδίκτυο».

Η έκθεση εγκαινιάστηκε χθες το απόγευμα και θα διαρκέσει έως τις 13 Δεκεμβρίου 2022.

Την επιμέλεια έκθεσης έχει αναλάβει η Ελένη Κωβαίου, υπεύθυνη σπάνιων βιβλίων και αρχείων της βιβλιοθήκης του πανεπιστημίου Κρήτης, ενώ ο σχεδιασμός είναι της Νίκης Πετράκη, υπεύθυνης εργαστηρίου Συντήρησης σπάνιων βιβλίων και αρχείων της βιβλιοθήκης του πανεπιστημίου Κρήτης.

Η κ. Ελένη Κωβαίου, αναφερόμενη στην έκθεση και στη σχέση του Παντελή του Πρεβελάκη και του έργου του με το θέατρο, αλλά και με το πανεπιστήμιο Κρήτης, επισημαίνει:

«Στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη της θεατρικής διαδρομής του Παντελή Πρεβελάκη, επισκιασμένης σήμερα από την απήχηση του αειθαλούς Χρονικού μιας πολιτείας και του κριτικού του έργου για τον ποιητή και το ποίημα της Οδύσσειας. Πολύπλευρη προσωπικότητα ο ίδιος, ξεκίνησε τη θεατρική του σταδιοδρομία φλερτάροντας στο μονόπρακτό του «Ο Μίμος» (1928) με ισχυρά δυτικά πρότυπα, όπως ο Λουίτζι Πιραντέλλο και ο εκπρόσωπος της ρώσικης πρωτοπορίας Νικολάι Εβρέινωφ, ενώ εισήγαγε και ενδιαφέρουσες σκηνικές λύσεις με το δεύτερο δράμα του τη Μοναξιά (1937), το οποίο ήταν επηρεασμένο από τη Νορβηγίδα νομπελίστα Ζίγκριντ Ούντσετ.

Είναι η εποχή (1927-1937) που ο Πρεβελάκης συνδέεται με τον Καζαντζάκη. Μαζί παρακολουθούν τις καλλιτεχνικές πρωτοπορίες, συναντώνται με σημαντικούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες της Ευρώπης, όπως ο Louis Jouvet, και φιλοδοξούν είτε μέσω του θεάτρου είτε μέσω του κινηματογράφου να κάνουν διεθνή καριέρα.

Όμως η επιβολή της μεταξικής δικτατορίας, η κατοχή και ο εμφύλιος άλλαξαν τη ρότα των αναζητήσεών του.

Το πεζογραφικό του έργο «επαναπατρίζεται» οικειοποιούμενο την τοπική ιστορία και οι θεατρικές του επιδιώξεις αναπροσανατολίζονται. Οι πάμπολλες θεατρικές μεταφράσεις του υποβάλλουν την έκκληση: «Ας γυρίσουμε στους μυσταγωγούς! και στο πρωτότυπο θεατρικό του έργο, αφού εισηγηθεί με το Ιερό Σφάγιο την καταδίκη του ατομικισμού και της αποκοπής του από τις ρίζες, θα στραφεί με το Ηφαίστειο στην τοπική ιστορία για να τονώσει τον εθνισμό και πατριωτισμό του Ελληνισμού εντός κι εκτός Ελλάδος, καθώς το Κυπριακό παρέμενε ανοικτή πληγή. Μετά το ηρωικό δράμα του Ηφαιστείου, μέσω του οποίου διεκδίκησε δάφνες εθνικού θεατρικού συγγραφέα, ο Πρεβελάκης προσγείωσε τον Πήγασό του σε κοινωνικά δράματα αντλημένα και πάλι από την τοπική κοινωνία την αθωότητα μέχρι τότε εξυμνούσε διαπραγματευόμενος αυτή τη φορά το «άδικο αίμα» της βεντέτας, της αιμομιξίας και της μοιχείας.

 Ο ίδιος πριν πεθάνει το 1986 κληροδότησε στη βιβλιοθήκη του πανεπιστήμιου Κρήτης την προσωπική βιβλιοθήκη του, ενώ το πολύτιμο αρχείο του δωρίθηκε το 1993 από την οικογένειά του σ’ αυτή. Από αυτό το πολύτιμο κληροδότημα, με την αξιοποίηση και των πληροφοριών του διαδικτύου, προβάλλονται σήμερα τα πολύτιμα τεκμήρια θεατρικής του διαδρομής καλώντας μας σε αναστοχασμό, μελέτη και αναπροσδιορισμό του έργου του».

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 9:00-15:00 και απογεύματα μετά από συνεννόηση με τη Βιβλιοθήκη.