Έχουν περάσει δεκαπέντε μήνες από τον Ιούνιο του 2021 οπότε και κατέρρευσε τμήμα του φουγάρου του Κουμπέ πλησίον της Αγίας Φωτεινής, τότε που το χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο μνημείο της βιομηχανικής περιόδου της πόλης έκρουσε στους αρμοδίους το καμπανάκι του κινδύνου για τις συνέπειες της χρόνιας εγκατάλειψής του και της απουσίας έργων συντήρησής του.
Το μνημείο διέπεται από ένα ιδιότυπο ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς ένα τμήμα του ανήκει στην Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου και ένα άλλο στο δημόσιο, με αρμόδια δηλαδή την Κτηματική Υπηρεσία.
Ωστόσο, αυτό δεν αναιρεί ούτε επιτρέπει κωλυσιεργία στην ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων, ώστε το μνημείο να προστατευτεί.
Στο πλαίσιο αυτό η υπηρεσία Δόμησης Ρεθύμνου καλεί σε ευρεία σύσκεψη αύριο το πρωί, προκειμένου όπως αναφέρει στην πρόσκλησή της να συζητηθεί το επείγον ζήτημα των προσωρινών και μόνιμων μέτρων άρσης της επικινδυνότητα και προστασίας του εν θέματι μνημείου (αναζήτηση κονδυλίων, ορισμός φορέα μελέτης και υλοποίησης των εργασιών, ανάθεση εκπόνησης τεχνικής έκθεσης – μελέτης, συντονισμός ενεργειών, εγκριτική διαδικασία, προγραμματισμός, αναζήτηση εργολάβου κ.λπ.).
Στη σύσκεψη έχουν προσκληθεί η Κτηματική Υπηρεσία του δημοσίου, η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου, το συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Ρεθύμνου, η Εφορεία Αρχαιοτήτων, η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων,η Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, το ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης – Τμήμα Ρεθύμνου, ο σύλλογος Αρχιτεκτόνων, ο μηχανικός Άρης Χατζηδάκης, το Επιμελητήριο Ρεθύμνου και ο σύλλογος Λουόμενων Φίλων Δεσποτικής Κολύμπας.
Εν όψη της αυριανής συνάντησης το Τεχνικό Επιμελητήριο στην συνεδρίαση της περασμένης Τρίτης συζήτησε το θέμα, επισημαίνοντας τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στο φουγάρο αλλά και την επιτακτική ανάγκη το μνημείο να προστατευτεί.
Η πρώτη φάση των εργασιών προβλέπει εργασίες άμεσης στήριξης έτσι ώστε να ενισχυθεί η στατικότητα του και να αποφευχθεί το ενδεχόμενο κατάρρευσής του και η δεύτερη φάση των εργασιών προβλέπει την πλήρη αποκατάστασή του. Η πρώτη φάση των εργασιών είναι και αυτή που επείγει, ωστόσο το ιδιότυπο ιδιοκτησιακό καθεστώς φαίνεται πως δημιουργεί προβλήματα, ως προς το κόστος της άμεσης παρέμβασης, το οποίο ωστόσο δεν είναι ακόμα γνωστό.
Ωστόσο όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, υπάρχει το νομικό καθεστώς σύμφωνα με το οποίο ο δήμος μπορεί να προχωρήσει στις αναγκαίες εργασίες παρεμβάσεις για την άρση της επικινδυνότητας του μνημείου και στη συνέχεια οι ιδιοκτήτες να του αποδώσουν το ποσό που απαιτήθηκε ή σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει οι δυο ιδιοκτήτες Δημόσιο και Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών να αναλάβουν εξαρχής το κόστος των εργασιών. Σημειώνεται ότι το κομμάτι το οποίο ανήκει στην ΕΑΣ είναι στο στάδιο της αγοράς.
Εν τω μεταξύ στην περιοχή του Κουμπέ εξακολουθεί να είναι στον αέρα η επαναριοθέτηση των ορίων του αιγιαλού.
Μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΤΕΕ Σπύρος Καλησπεράκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Την Παρασκευή έχουμε σύσκεψη παρουσία όλων των φορέων προκειμένου να βρεθεί μια λύση ακριβώς επειδή είναι μπερδεμένο το θέμα, και πρέπει άμεσα να δούμε τι θα γίνει. Σαν Τεχνικό Επιμελητήριο συζητήσαμε το θέμα στη συνεδρίαση και είπαμε ότι αυτό το έργο έχει δυο στάδια το ένα είναι η άμεση στήριξη του μνημείου, προκείμενου αυτό να μην καταρρεύσει και το άλλο σκέλος είναι η αποκατάστασή του. Πρέπει οπωσδήποτε τη Παρασκευή να βρεθεί λύση για την άμεση στήριξη του μνημείου. Ο δήμος έχει βάσει της νομοθεσίας τη δυνατότητα να προχωρήσει στις άμεσες εργασίες άρσης της επικινδυνότητας του μνημείου και να τις χρεώσει σε αυτούς που πρέπει, δηλαδή στους ιδιοκτήτες. Τα δυο τρίτα του χώρου ανήκουν στο δημόσιο – κτηματική εταιρία και το ένα τρίτο ανήκει στην Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου. Αυτό είναι η έσχατη λύση, ωστόσο προβλέπεται από τη νομοθεσία. Κανονικά θα έπρεπε η κτηματική εταιρία και η ΕΑΣ ως ιδιοκτήτες να συνεισφέρουν αναλογικά και να κάνουν το έργο» και συμπλήρωσε ότι είναι εξόφθαλμη η λανθασμένη οριοθέτηση του αιγιαλού στην περιοχή του Κουμπέ.
Ενημέρωση για τον ΒΟΑΚ και τον περιφερειακό δρόμο στη συνεδρίαση του ΤΕΕ
Στην ίδια συνεδρίαση η διοίκηση του ΤΕΕ ενημέρωσε τα μελή της για το θέμα του ΒΟΑΚ και τον περιφερειακό δρόμο του Ρεθύμνου με στόχο να συνεχιστούν οι πιέσεις για να προχωρήσει το έργο της νότιας παράκαμψης του Ρεθύμνου, το οποίο και αποτελεί καθολικό αίτημα. Υπενθυμίζεται ότι το Περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης στην συνεδρίαση της 30ης Αυγούστου κατά πλειοψηφία αποφάσισε να «επιστραφεί» πίσω στο υπουργείο Υποδομών η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των παρακάμψεων των πόλεων του ΒΟΑΚ, προκειμένου σε αυτή να συμπεριληφθούν οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις των φορέων.
Σε εκείνη την συνεδρίαση οι φορείς του Ρεθύμνου τόνισαν ενώπιον των στελεχών του υπουργείου ότι για την περίπτωση της παράκαμψης της πόλης του Ρεθύμνου θα είναι καταστροφική, όπως προβλεπόταν στη μελέτη, αφού δεν θα υπάρχει καμιά διέξοδος από την πόλη, δημιουργώντας σοβαρά ζητήματα που έχουν να κάνουν τόσο με την πολιτική προστασία (απουσία διεξόδου από τη πόλη) όσο και με το κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Σε προτεραιότητα για το Ρέθυμνο τίθεται το θέμα της κατασκευής του περιφερειακού δρόμου με τους φορείς να επισημαίνουν ταυτόχρονα την ανάγκη επέκτασης του έργου, δυτικά μέχρι τον κόμβο Αμαρίου και ανατολικά μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου. Σημειώνεται ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία έχει εγκριθεί από την επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, αφορά ένα δρόμο μήκους 3,5 χλμ. που εκτείνεται από ανατολικά από την οδό Ευ. Δασκαλάκη στο ύψος του παλιού πανεπιστημίου – Περβόλια μέχρι και την οδό Κουρμούλη (στο τέλος της περιοχής Μασταμπά). Η μελέτη περιλαμβάνει συνολικά τέσσερις γέφυρες ωσότου η χρηματοδότηση αφορά μόνο τη μια – στο ύψος του κόμβου Θεοτοκοπούλου. Αυτό σημαίνει ότι μελέτη πλήρης και ώριμη θα αφορά μόνο το ανατολικό κομμάτι (από το ύψος της Θεοτοκοπούλου) μέχρι και το παλιό πανεπιστήμιο, ενώ για το υπόλοιπο τμήμα από τον κόμβο Θεοτοκοπούλου μέχρι και την οδό Κουρμούλη απαιτείται πρόσθετη χρηματοδότηση για τη μελέτη των γεφυρών. Για τον λόγο αυτό στο σύνολό τους οι φορείς – Περιφέρεια – ΤΕΕ – ΟΑΚ και φυσικά ο δήμος -σε συνεργασία εμφανίζονται αποφασισμένοι να διεκδικήσουν πρόσθετη χρηματοδότηση από το υπουργείο για την ολοκλήρωση και την οριστικοποίηση των μελετών επισημαίνοντας ταυτόχρονα την ανάγκη επέκτασης του έργου από δυτικά μέχρι τον κόμβο Αμαρίου και ανατολικά μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου.
«Τις θέσεις μας για τον ΒΟΑΚ και τις νότιες παρακάμψεις τις υποβάλλαμε εγγράφως στο υπουργείο σε κείμενο κοινό με τον δήμο Ρεθύμνου. Παράλληλα σε ό,τι αφορά τον περιφερειακό δρόμο επαναλάβαμε το πως πρέπει να δρομολογηθεί το θέμα. Υπάρχει μια συνεννόηση της Περιφέρειας, του τεχνικού επιμελητηρίου και του δήμου για την ωρίμανση του έργου στα τέσσερα τμήματα: α) Ατσιποπούλου Αγιοβασειλιώτικος, β) Αγιοβασειλιώτικος -Θεοτοκοπούλου γ) Θεοτοκοπούλου – πάλιο πανεπιστήμιο και το δ) Παλιό – πανεπιστήμιο – κόμβος Αμαρίου
Τα δυο μεσαία αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά τώρα. Άλλα δεν είναι ακόμα ώριμα». Γίνεται προσπάθεια σε συνεργασία και με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και το εκτελεστικό του μέλος τον κ. Νίνο που ασχολείται με το θέμα να δούμε πως θα το προχωρήσουμε» ανέφερε ο Στέλιος Λαμπρινός μέλος του ΤΕΕ.