Με αρνητικό πρόσημο εκτιμάται ότι θα κλείσει η φετινή χρονιά για τις εξαγωγές κρητικών προϊόντων, κάτι το οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη σημαντική πτώση της τιμής του ελαιολάδου, προϊόν το οποίο κυριαρχεί ανάμεσα στα προϊόντα που εξάγονται από την Κρήτη προς άλλες χώρες.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης για το 2024, η μείωση θα αφορά περίπου σε ένα ποσοστό από 25% μέχρι 30%, ενώ μέχρι στιγμής τα στοιχεία του α’ εξαμήνου καταγράφουν μείωση σε αξία της τάξεως των 224,3 εκ. ευρώ, από τα οποία τα 200 εκ. ευρώ αφορούν στη μείωση των εξαγωγών ελαιολάδου κυρίως προς την Ιταλία.
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης, Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» επιβεβαίωσε την καταγεγραμμένη πτώση που σημείωσαν οι εξαγωγές το α’ εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023:
«Στο α’ εξάμηνο υπάρχει μια καταγεγραμμένη πτώση η οποία οφείλεται κυρίως στο ελαιόλαδο σε σχέση με πέρυσι. Έχουμε μια απώλεια 224 εκ. ευρώ. Αυτό προέρχεται κυρίως από το ελαιόλαδο, γιατί βλέπουμε και την τεράστια πτώση που υπάρχει στην Ιταλία, έχουμε μια μείωση 73%, καθώς πρόκειται για όλο το χύμα λάδι».
Σημείο αναφοράς το 2022
Ο κ. Καλαμπόκης τόνισε ότι για τη σύγκριση των στοιχείων, το έτος αναφοράς δεν θα έπρεπε να είναι το 2023, αλλά το 2022, όταν η τιμή του ελαιολάδου κυμαινόταν σε «φυσιολογικά» επίπεδα. Το 2023 η τιμή είχε εκτοξευθεί πάνω από τα 8 ευρώ, ενώ φέτος έχει πέσει περίπου στα 5 ευρώ, γεγονός που καθιστά αναμενόμενη τη μείωση της συνολικής αξίας.
«Σημείο αναφοράς δεν πρέπει να λαμβάνουμε το 2023, διότι ήταν πολύ υψηλές οι τιμές στο ελαιόλαδο που θα κάνουμε χρόνια να τις ξανά δούμε. Θεωρώ ότι η συγκεκριμένη χρονιά είναι μια εξαιρετική μεν, αλλά αποτελεί εξαίρεση. Το 2022 που ήταν κανονικές οι συνθήκες και φτάσαμε στα 682 εκ. ευρώ είναι μια χρονιά που θα μπορούσαμε να συγκρίνουμε τα φετινά δεδομένα. Εάν δεν φτάσουμε το 2022 τότε πραγματικά αυτό θα αρχίσει να μας προβληματίζει».
Στόχος είναι να φτάσουν οι εξαγωγές τα νούμερα του 2022 τονίζει ο κ. Καλαμπόκης, υπογραμμίζοντας:
«Ο προβληματισμός στο β’ εξάμηνο που διανύουμε είναι έντονος, καθώς βλέπουμε ότι η πτώση στις τιμές του ελαιολάδου είναι με γρήγορους ρυθμούς. Έχουμε σπάσει το φράγμα των 6 ευρώ, από τα 8,5 – 9,5 που ήταν και πιθανόν να πάει κάτω από τα 5 ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ανταγωνίστριες χώρες έχουν αυτήν την τιμή και αναμένεται να έχουν καλές ποσότητες, τότε σίγουρα θα έχουμε μια μεγάλη πτώση σε σχέση με το 2023 και ο στόχος είναι να φτάσουμε το 2022».
Α’ εξάμηνο 2024: Πτώση 38% σε αξία και 20% σε ποσότητες
Η πορεία των εξαγωγών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 σημαδεύτηκε από πτώση τόσο σε αξία όσο και σε ποσότητες, με κύρια αιτία τη σημαντική μείωση των τιμών του ελαιόλαδου. Η μείωση της τιμής του κατά 40% οδήγησε σε απώλειες που αναμένεται να καθορίσουν αρνητικά το τελικό ισοζύγιο της χρονιάς. Όπως επεσήμανε ο κ. Καλαμπόκης:
«Η πτώση που έχουμε αυτήν τη στιγμή είναι 38% σε αξία και 20% σε ποσότητες, καθώς εξακολουθούσε το λάδι ιδιαίτερα στο πρώτο τρίμηνο να έχει υψηλή τιμή. Η σωστή ματιά είναι να κοιτάζουμε πάντα τις ποσότητες. Φέτος πιθανώς να εξάγουμε αυξημένες ποσότητες, αλλά λόγω του ότι η τιμή είναι τουλάχιστον 40% φθηνότερη, αυτό υπερκαλύπτει το θέμα των ποσοτήτων. Οι υπόλοιπες κατηγορίες δεν είναι ικανές να ανατρέψουν την οποιαδήποτε πτώση που επιφέρει το ελαιόλαδο. Οπότε σίγουρα το 2024 δεν είναι μια χρονιά που θα έχει θετικό πρόσημο. Θα έχει αρνητικό πρόσημο και απλώς αναμένουμε να δούμε πόσο τοις εκατό θα είναι, εκτιμάται από 25% μέχρι 30% θα είναι η πτώση σε σχέση με το 2023».
Οι απώλειες 224 εκατ. ευρώ στις εξαγωγές του α’ εξαμήνου για το 2024 αποδίδονται κατά 90% στο ελαιόλαδο, που κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση. Οι υπόλοιποι κλάδοι, όπως τα χημικά και τα τρόφιμα-ποτά, σημείωσαν μικρές αυξήσεις, αλλά δεν στάθηκαν αρκετοί να αντιστρέψουν τη συνολική καθοδική πορεία.
«Χάσαμε 224 εκ. ευρώ, από αυτά τα 200 εκ. ήταν το λάδι, δηλαδή το 90%. Ο δεύτερος κλάδος είναι τα χημικά και τα πλαστικά που έχει πάντα ένα μερίδιο 20% – 25%. Ο τρίτος κλάδος είναι τα Τρόφιμα και τα Ποτά ο οποίος κυμαίνεται πάντα από 55% μέχρι 60%. Οι υπόλοιποι κλάδοι είναι κλωστοϋφαντουργία, δομικά υλικά, μηχανές, βιομηχανικά προϊόντα που είναι το υπόλοιπο 15%. Στους άλλους κλάδους είχαμε μικρές αυξήσεις, λίγο στα αρτοποιήματα, στα ψάρια και στα θαλασσινά. Αλλά στα δύο κυριότερα που είναι λάδι και κηπευτικά είχαμε πτώσεις».
Η Ιταλία παραμένει σταθερά η πρώτη χώρα προορισμού για τα κρητικά προϊόντα, ενώ η Γερμανία ακολουθεί στη δεύτερη θέση. Στη λίστα βρίσκονται και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και οι Ηνωμένες Πολιτείες, που διαχρονικά συμπληρώνουν τη δεκάδα.
Στρατηγικές προώθησης – Σύνδεση επιχειρήσεων με τις αγορές
Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων λειτουργεί ως βασικός κρίκος σύνδεσης μεταξύ επιχειρήσεων και αγορών, παρέχοντας ενημέρωση για ευκαιρίες, στατιστικά δεδομένα και διοργανώνοντας συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις. Στόχος του είναι να ενισχύσει την εξαγωγική δραστηριότητα σε όλα τα επίπεδα.
«Ο σύνδεσμος είναι ο ενδιάμεσος κρίκος που λειτουργεί πρώτα από για να ενημερώνει τις εταιρείες – μέλη του για τις αγορές και τις ευκαιρίες που υπάρχουν και είμαστε επίσης ο ενδιάμεσος κρίκος που λειτουργούμε μεταξύ περιφέρειας και επιμελητηρίων προκειμένου να διοργανώνεται η συμμετοχή μας σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις».
Μεγάλη βαρύτητα δίνεται στη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, όπως η Fruit Logistica στο Βερολίνο για κηπευτικά, η Biofach στη Νυρεμβέργη για βιολογικά προϊόντα και η Anuga στην Κολωνία, η μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων για το 2024.
Ο σύνδεσμος εξαγωγέων πρωτοστατεί στις προσπάθειες για τη διευκόλυνση των διαδικασιών εξαγωγών μέσω ψηφιοποίησης, προτείνοντας μέτρα που αποσκοπούν στη μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων. Μέσα από τη συνεργασία με τα υπουργεία και τις αρμόδιες υπηρεσίες, στοχεύει στη στήριξη των εξαγωγέων της χώρας σε όλα τα επίπεδα.