Το ζήτημα της λειτουργία των δημοτικών τουαλετών απασχόλησε τη χθεσινή συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής Ρεθύμνου κατόπιν σχετικού ερωτήματος που υπέβαλλε η δημοτική σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης Μυρσίνη Καρνή.
Η κ. Καρνή αναφέρθηκε στα παράπονα δημοτών και επισκεπτών για την προβληματική λειτουργία των τουαλετών όπου όπως είπε οι τέσσερις από τις έξι τουαλέτες είναι κλειστές και μη προσβάσιμες για το κοινό.
Οι τουαλέτες που λειτουργούν αυτήν τη στιγμή είναι στην περιοχή του Λιμενικού Ταμείου (μαρίνα) όπου υπάρχει 24ωρη επίβλεψη και στο Φρούριο της Φορτέτζας που είναι στο στάδιο νέας εκμίσθωσης, ενώ προσωρινά συντηρείται από τον προηγούμενο ανάδοχο.
Κατά τα άλλα οι τουαλέτες στην πλατεία Μικρασιατών, οι τουαλέτες απέναντι από το ξενοδοχείο Κρήτη, στους Τέσσερις Μάρτυρες και στην οδό Ιουλίας Πετυχάκη δεν λειτουργούν, λόγω έλλειψης προσωπικού ενώ χρήζουν σοβαρών επισκευών λόγω της κακής κατάστασής τους.
Η τελευταία δημοπρασία εκμίσθωσής τους όπως ανέφερε η κ. Καρνή στο σχετικό ερώτημά της έγινε το 2017, από την οποία προέκυψε ανάδοχος που υπέγραψε σύμβαση με τριετή διάρκεια, η οποία ωστόσο παρατάθηκε συμβατικά για ένα έτος έως το 2021 και ακολούθως έως τις 7 Οκτωβρίου 2023 που έληξε. Ήταν γνωστή στη δημοτική αρχή επεσήμανε η κ. Καρνή η λήξη της σύμβασης εκμίσθωσης των δημόσιων τουαλετών της πόλης και διερωτάται για ποιο λόγο δεν προχώρησε στην επανεκμίσθωση.
«Για ποιον λόγο πριν τη λήξη της σύμβασης ή αμέσως μετά δεν έγινε επανεκμίσθωση των δημόσιων τουαλετών ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα το επόμενο διάστημα, παράπονα και δυσφημιστικές αναφορές που εκθέτουν την πόλη. Και οι τουαλέτες εντός του δημοτικού κήπου, πως εξηγείται ότι οι τουαλέτες της μαρίνας λειτουργούν εύρυθμα; Αυτό δεν μπορεί να γίνει στις υπόλοιπες δημόσιες τουαλέτες της πόλης; Η δημιουργία φορητών τουαλετών μέχρι να επιλυθεί το πρόβλημα δεν αποτελεί λύση; Η εύρεση τυχόν χορηγών για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας των τουαλετών όπως γίνεται στο εξωτερικό με τη δυνατότητα διαφήμισης στις εγκαταστάσεις; Η τοποθέτηση αυτοδιαχειρόζομενων τουαλετών, που καθαρίζονται και συντηρούνται αυτόματα με μικρή ανθρώπινη παρέμβαση, πρόκειται για τουαλέτες υψηλής τεχνολογίας που χρεώνουν ένα μικρό ποσό για τη χρήση τους. Κοινωνική εργασία από καταδικασμένους θα μπορούσαν να τοποθετηθούν εκεί».
Στην απάντησή του ο αντιδημάρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς αναφέρθηκε στους βανδαλισμούς που έχουν υποστεί οι τουαλέτες αυτές και ότι δεν επισκευάζονται διότι δεν υπάρχει η δυνατότητα αστυνόμευσίς τους προκειμένου να μην βανδαλιστούν ξανά αμέσως μετά τις επισκευές, όπως συμβαίνει το τελευταίο διάστημα.
«Αυτό που πρέπει να πούμε γενικότερα και δεν αφορά μόνο τις τουαλέτες αλλά και άλλα σημεία που έχουν να κάνουν με τον δημόσιο χώρο, είναι ότι πολλές φορές οι δημότες δεν αξιολογούν τη σημαντικότητά τους και τα βανδαλίζουν. Συχνά γίνονται φαινόμενα που αφορούν τις παιδικές χαρές τους αθλητικούς χώρους, τις πλατείες. Πέρα από την ευαισθητοποίηση που κατά κοινή ομολογία τα τελευταία χρόνια γίνεται με εντατικό ρυθμό, θα πρέπει να περάσουμε και σε άλλου είδους μέτρα που έχουν να κάνουν με την αστυνόμευση από τις αρμόδιες αρχές, το λιμενικό την ελληνική αστυνομία, είτε από εμάς τους ίδιους το οποίο είναι κάτι που θέτω σήμερα. Νομίζω ότι εμείς οι ίδιοι είμαστε αυτοί που θα πρέπει να προστατεύσουμε τον δημόσιο χώρο και πολλές φορές όταν βλέπουμε αντίστοιχα περιστατικά να μην σφυρίζουμε αδιάφορα. Εάν θέλουμε να μιλήσουμε για δημόσιες τουαλέτες θα πρέπει να βρούμε ένα σύστημα που να διασφαλίζει την ασφάλεια αυτών και την αποτροπή του βανδαλισμού. Διαφορετικά θα επαναλάβουμε μια επισκευή η οποία είναι κοστοβόρα και μας έχει αποδείξει ότι η διάρκεια μιας τέτοιας εγκατάστασης μέσα σε μια βδομάδα είναι πλέον ακατάλληλη προς χρήση. Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν περιστατικά καταγεγραμμένα από την αστυνομία. Τό προσωπικό που διαθέτει ο δήμος μας δεν είναι ικανό να ανταπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες που έχουν οι συγκεκριμένοι χώροι, μιας και δεν μιλάμε για ένα οχτάωρο, αλλά για 24ωρη λειτουργία ιδιαίτερα απαιτητική. Θεωρώ ότι πρέπει να λύσουμε αυτά τα θέματα ώστε η υπηρεσία να μπορεί να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και να μην πάνε αυτά τα χρήματα πεταμένα, αλλά να εξυπηρετήσουν τον σκοπό που ο δημότης της πόλης μας πληρώνει. Όσον αφορά τον δικό μας προγραμματισμό. Καιρό τώρα έχουμε εντάξει την ανακαίνιση στην πλατεία τεσσάρων μαρτύρων, στην πλατεία Μικρασιατών και Ιουλίας Πετυχάκη στο Open Mall και το επόμενο διάστημα οι συγκεκριμένες τουαλέτες θα αποκτήσουν ξανά όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές. Απλώς είναι προγράμματα επιδοτούμενα, ευρωπαϊκά και ελέγχονται, θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο ώστε αυτά να συνεχίσουν να λειτουργούν».
Γ. Μαρινάκης: «Θα κάνουμε νέες τουαλέτες, θα ανακαινίσουμε τις υφιστάμενες. Χρειάζεται η ανάθεση σε ανάδοχο για την εύρυθμη λειτουργία τους»
Ο σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του ζητήματος και της επαναλειτουργίας των δημόσιων τουαλετών, όπως απάντησε ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργης Μαρινάκης, είναι η ανάθεση σε ανάδοχο όχι μόνο για την καθαριότητά τους, αλλά και την επιτήρησή τους, προκειμένου να εξασφαλίζεται σταθερά η λειτουργία τους και η εξυπηρέτηση των πολιτών. Επίσης ως μια γόνιμη λύση πρότεινε τη λειτουργία τους από την ΚοινΣΕπ.
Παράλληλα ο δήμαρχος τόνισε ότι είναι δύσκολη η διαχείριση των δημόσιων τουαλετών, καθώς η εύρυθμη λειτουργίας τους αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην ατομική ευθύνη και στον σεβασμό των πολιτών.
«Εμείς προγραμματισμό να φτιάξουμε τουαλέτες έχουμε και θα κάνουμε αρκετές. Έχουμε το Open Mall και τις υπάρχουσες θα τις ανακαινίσουμε όλες. Είναι θέμα πολιτισμού να υπάρχουν. Όμως πρέπει να πούμε πως θα τις διαχειριζόμαστε, τελειώνει το θέμα. Για τη πρόσληψη προσωπικού: Η κάθε καθαρίστρια κοστίζει 25.000 ευρώ, άρα η κάθε τουαλέτα θέλει με δύο βάρδιες 50.000 ευρώ. Οι άνθρωποι που δουλεύουν στην υπηρεσία καθαριότητας του δήμου κάνουν 6,5 ώρες. Άρα θέλουμε τρεις βάρδιες. Εάν βγαίνει ένα εκ. ευρώ κόστος μόνο για την καθαριότητα της τουαλέτας, δεν μπορούμε να το αναλάβουμε, γιατί αυτό θα μπει στα ανταποδοτικά. Είναι κόστος και λέω ότι πρέπει να αναλάβουμε αλλά με έναν εξορθολογισμό. Ο δημόσιος υπάλληλος καλώς ή κακώς έχει 6,5 ώρες και δυστυχώς δεν είναι καθόλου ευέλικτος ούτε με τα ωράρια, ούτε με τις μετακινήσεις να περιφέρεται και να πηγαίνει από τουαλέτα σε τουαλέτα, ούτε είναι τόσο δελεαστικό το επάγγελμα για να βρούμε εύκολα άτομα. Είναι ένα πρόβλημα. Εάν δεν κάνουμε μια γενναία ανάθεση που να έχει ευθύνες ο ανάδοχος για τον καθαρισμό και για τη φύλαξη, με όποιο κοστολόγιο βγει, τουλάχιστον για τους επτά μήνες που είναι η τουριστική περίοδος, δεν μπορούμε να παλέψουμε με δημοτικούς υπαλλήλους τις τουαλέτες. Είναι πολλές οι βάρδιες, έχουμε πέντε τουαλέτες, 20 υπάλληλοι, θέλει μισό εκ. ευρώ τον χρόνο χωρίς τα λειτουργικά έξοδα».
Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Βασίλης Θεοδωράκης σχετικά με τις τουαλέτες στον χώρο του Λιμενικού Ταμείου, είπε ότι από το 2023 υπάρχει η τουαλέτα προκάτ στο εμπορικό λιμάνι. Ανέφερε επίσης ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει παραλάβει ακόμα μια ίδια τουαλέτα, προκειμένου να τοποθετηθεί στον χώρο μπροστά το Λιμενικό Ταμείο.